دریاچه زیبای نئور

دریاچه زیبای نئوردر ۴۸ کیلومترى جنوب خاورى اردبیل به طرف خلخال و در فاصله ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهر هشتپر( تالش)، در منطقه کوهستانى واقع است.این دریاچه در دامنه‌های رنگارنگ کوه باغرو در ارتفاع ۲۷۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و وسعت آن بیش از ۲۲۰ هکتار وشامل دو دریاچه کوچک (۴۰) و بزرگ (۱۸۰ هکتار) است که در فصل بهار به هم منتهی می شوندو دریاچه واحد را به ایجاد می کنند. بیشترین عمق دریاچه ۵/۵ متر و میانگین ژرفای آن سه متر است. دریاچه نئور زیستگاه برخی از گونه های پرندگان مهاجر عبوری است و ماهی قزا آلای رنگین کمان آن شهرت جهانی دارد.

نئور1

ماهی‌های دریاچه نئور هر سال پیش از زمستان صید و جمع‌آوری می‌شوند زیرا در اثر یخ زدن دریاچه این ماهی‌ها نمی‌توانند در زمستان زنده بمانند و پس از زمستان دوباره ماهی‌های کوچک پرورشی در نئور رها می‌شوند. هرساله مسابقه تفریحی تحت عنوان ”مسابقه ماهیگیری“ در این دریاچه بین دوستداران صید ماهی انجام می شود.بارندگى مناسب و وجود چشمه هاى فراوان سبب پایدارى وضعیت دریاچه شده است ضمن آنکه هواى مطبوع منطقه زمینه بسیار مناسبى براى جذب گردشگر خصوصا در اوقات گرم سال را ایجاد کرده است. این منطقه داراى پوشش گیاهى متنوعى از گیاهان خشکى زى و آبزى است.

نئور3

این دریاچه در شب های تابستانی ومهتابی همچون آینه ای شفاف می درخشد.طول این دریاچه مستطیل شکل ۴کیلومتر و عرض آن یک کیلومتر وعمق آن تقریباً ده متر می باشد.آب آن از ذوب برف های ناحیه اطراف و احتمالاً چشمه های داخلی آن تأمین می شود. دریاچه دارای ماهی قزل آلا نیز می باشد.

نئور5

دریاچه نئور یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی کشور محسوب می شود. زمان مناسب بازدید از این دریاچه اواخر خردادماه است. در نزدیکی دریاچه هیچگونه درختی دیده نمی شود و از نظر فیزیکی شبیه به دریاچه تار در دماوند است. زیباترین مسیر دسترسی به آن نیز جاده ای خاکی است که از سوباتان تالش به دریاچه نئور منتهی می شود. این دریاچه و مناطق اطراف آن تحت مدیریت و حفاظت سازمان محیط زیست ایران است.

نئور6

ماهی قزل آلای رنگین کمان و گونه ای ماهی کپور و همچنین میگوی آب شیرین و گاماروس از مهمترین آبزیان این دریاچه محسوب می شوند. از نکات جالب در این دریاچه یخبندان ۳ ماهه است که آن را در فصول پاییز و زمستان به یک پیست اسکی بزرگ مبدل می کند.

نئور4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.