تخریب تپه آلب ارسلان در نیشابور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: تپه آلب ارسلان در نیشابور یک تپه باستانی است بوده که هم اکنون به خاطر حفاری‌های قاچاقی یا برداشت خاک آن برای زراعت تخریب شده است.

منطقه خراسان، رجبعلی لباف خانیکی در جلسه مشترک با فرمانداری شهرستان نیشابور اظهار کرد: تپه آلب ارسلان در نیشابور یک تپه تاریخی است بوده که هم اکنون به خاطر حفاری‌های قاچاقی یا برداشت خاک آن برای زراعت تخریب شده است. باید چاره‌ای اندیشید تا از ویران شدن آن جلوگیری شود.

وی ادامه داد: نیشابور همه چیز دارد ولی آنچه می‌تواند برای این شهر یک برند محسوب شود تاریخ نیشابور است چرا که از گذشته‌های بسیار دور از حدود هفت هزار سال پیش در این شهر امکان حیات وجود داشته و جوامع بسیار پیشرفته در آن زندگی می‌کرده‌اند که امکان ارتباط با آسیای مرکزی داشته‌اند. همچنین جای مسجد ابومسلم در عکس‌های هوایی، کاملا مشخص است و در کتب تاریخی و متون تاریخی از این مسجد بی‌نظیر و شگفت انگیز یاد شده که متعلق به قرن دوم هجری است.

لباف خانیکی بیان کرد: یونسکو در نیشابور به عنوان شهر پایدار تاریخ، مراسمی برگزار کرد. این شهر نه تنها شهر پایدار تاریخ بلکه شهر پایدار پیش از تاریخ محسوب می‌شود و من تردید ندارم که نقطه به نقطه دشت نیشابور پوشیده از محوطه‌های باستانی است ولی به دلیل رسوباتی که از بینالود روی آن را گرفته است جاهای معدودی را شاهدیم و باستان شناسان هرجا از نیشابور را که مورد توجه قرار داده‌اند دست خالی برنگشته‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی یادآور شد: تمام آثار تاریخی نیشابور و خود شهر نیشابور قابلیت ثبت در فهرست جهانی را دارد ولی باید نوع برخورد ما با نیشابور به شکلی فرهنگ مدارانه، علمی و عالمانه باشد و نباید تنها به تعریف و تمجید اکتفا کرد.

لباف خانیکی درباره اولویت‌های میراث فرهنگی نیشابور نیز تصریح کرد: شادیاخ یکی از اولویت‌هاست. شادیاخ نیشابور یک دارالاماره یا دارالحکومه است و محل کاخ‌های سلطنتی بوده و ما در حال حاضر تنها در شادیاخ یک عمارت کوچک را شاهد هستیم. پیشنهاد من این است که امکانی فراهم شود تا زمین این محوطه را در اختیار گرفته و حداکثر سه سال کاوش انجام شود. گردشگری نیشابور نباید به عطار و خیام و امامزاده محروق محدود شود، چون این آثار سبب نمی‌شود گردشگر بماند. توجه به شادیاخ می‌تواند موجب می‌شود ماندگاری گردشگر حداقل به یک روز برسد.

وی با اشاره به لزوم ایجاد موزه نیشابور گفت: این موزه باید راه اندازی شود و موزه ای در حد و اندازه این شهر ایجاد شود. معتقدم موزه بزرگ خراسان باید در نیشابور ساخته می‌شد و هم اکنون نیز موزه‌ای باید در شان این شهر ساخته شود.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.