اولین‌‌های تبریز را از نزدیک ببینید

 تبریز از دیرباز لقب “اولین ها” را با خود یدک می‌کشد؛ به گونه‌ای که شنیدن نام تبریز، مهد اولین‌ها را در ذهن انسان تداعی می‌کند. اکنون که به این شهر سفر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم بخشی از گشت و گذار خود را به دیدن اولین‌‌های تبریز اختصاص دهید.

این قسمت از سفر خود را می‌توانید از کاخ شهرداری تبریز آغاز کنید. عمارت شهرداری تبریز به عنوان اولین انجمن شهر و بلدیه ایران، چندین اولین دیگر را نیز به همراه خود دارد، شما می‌توانید مجموعه‌ای از آن‌ها را در دل این عمارت تاریخی مشاهده کنید. نخستین موزه شهر و شهرداری کشور، تالار تاریخ اطفائیه یا آتش‌نشانی تبریز به عنوان اولین آتش‌نشانی کشور، نخستین ابزارآلات چاپ در تالار صنعت چاپ و نشر، اولین تاکسی و اولین ماشین آتش‌نشانی تبریز از جمله نمونه‌های این مجموعه می‌باشند.

مدرسه رشدیه واقع در خیابان ارتش که نخستین مدرسه به سبک جدید در ایران است، تاریخ آموزش نوین در تبریز را درون خود جای داده است. تبریز مهد آموزش در کشور است، کم لطفی است اگر مسافر تبریز باشید و از اولین دانشگاه ایران بازدید نکنید. ربع رشیدی تبریز که در انتهای محله ششگلان، منتهی به محله باغمیشه و بیلانکوه واقع شده، با عظمت خود اولین بودن شهر تبریز را به رخ می‌کشد.

برج آتش نشانی تبریز (یانقین) به عنوان اولین برج آتش نشانی کشور، گواهی دیگر بر اولین‌های این شهر کهن می‌باشد. برج یانقین در تقاطع خیابان خاقانی و مدرس (بهادری) واقع شده است.

اگر گذرتان به خیابان چراغ گازی (امیرکبیر‌‌ ‌‌فعلی) افتاد، فراموش نکنید که از اولین خیابان دارای چراغ‌های برقی عبور می‌کنید.

موزه فوتبال آذربایجان به عنوان نخستین موزه فوتبال در ایران، منتظر گردشگران فوتبال دوست می‌باشد. در این موزه تصاویری از بزرگان فوتبال ایران از جمله حسین صدقیانی، اولین سرمربی تیم ملی ایران، و نخستین بلیط ورزشگاه به نمایش گذاشته شده‌است. این موزه در پارک رضوان شهرک امام (ره) واقع شده‌است.

همچنین هنگام گذر از خیابان قونقا با دیدن مجسمه قونقا می‌توانید اولین تراموای اسبی یا قطار شهری ایران را لمس کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده، پرواز بر فراز آسمان شهرهای شمالغرب کشور را با تاکسی هوایی مسیر تبریز جلفا تجربه کنید. این ایرتاکسی‌ها نیز یکی از اولین‌‌های تبریز محسوب می‌شود. بازدید اولین‌های تبریز را چاشنی سفرتان قرار دهید و لذت ببرید.

مدرسه رشدیه تبریزاولین‌‌های تبریز موزه شهر و شهرداری تبریز13920604000121_PhotoL موزه فوتبال تبریز13931004000225_PhotoL برج یانقین تبریزIMG_6441 ربع الرشیدی تبریزIMG10551146 اولین تاکسی تبریزPhoto2222 (Small) اولین ماشین آتش نشانی تبریزPhoto2225 (Small)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.