افغانستان از دریچه گردشگری

صنعت توریسم افغانستان در دهه ۱۹۷۰ در بهترین وضعیت خود بوده است. بیش از ۹۰۰۰۰ گردشگر از سراسر جهان با هدف بازدید از زیبایی های منحصر به فرد و گذراندن اوقاتی با مهمان نوازترین مردم به افغانستان سفر کرده بودند. امروزه، علی رغم سه دهه جنگ در افغانستان، کابل هنوز هم به عنوان یک شهر جذاب باقی مانده است.

متأسفانه تبلیغات منفی در مورد کشور افغانستان، باعث به وجود آمدن چالش هایی برای دولت مردان افغانی در جذب گردشگر شده است که این دید منفی می تواند با اطلاع رسانی صحیح و معرفی جاذبه های آن به مرور کم رنگ شود. آثار موجود در افغانستان حتی برای کشورهای همسایه از جمله ایران نیز ناشناخته است. در حالیکه افغانستان می تواند مقصدی مناسب و ارزان برای گردشگران ایرانی باشد؛ وجود آثار تاریخی و طبیعی بی نظیر به خصوص دو اثر ثبت شده در میراث جهانی (منار جام و تندیس های بودا) و همچنین فرهنگ، دین و زبان مشترک عواملی برای جذب گردشگران ایرانی به شمار می رود.

یکی از عواملی که در گذشته به عنوان مانعی در برابر جذب توریست بود، امنیت است که در سال های اخیر با توجه مقامات دولتی وضعیت مطلوبی به دست آورده است.

در کنار پروژه های رو به افزایش توسعه در جوامع بین المللی، کابل با استفاده از معماری مدرن، آینده ای صلح آمیز و مرفه را برای خود رقم می زند.

افغانستان با مکان ها و جاذبه های تاریخی خود دارای قدمتی بیش از شش هزار سال می باشد. از جمله آثار تاریخی این کشور که قدمت دو هزار ساله دارند، عبارتند از مجسمه های بودا، مسجد کبود در مزار شریف، شهر زیبای بلخ و دریاچه بند امیر.

افغانستان همچنین برای لشکریان مهاجم همچون چنگیزخان و اسکندر کبیر دارای اهمیت استراتژیکی زیادی بوده است. آثار باقیمانده از این جنگ ها هنوز هم در حال کشف می باشند. دولت افغانستان در تلاش است تا زیرساخت های تخریب شده در جنگ را بازسازی کرده و پروژه های بزرگی را برای توسعه حمل و نقل به کار گیرد.

علاوه بر این، برای کمک به صنعت گردشگری، دولت به شدت از بخش های خصوصی حمایت می کند تا در این صنعت سرمایه گذاری کنند. لازم به ذکر است صنعت گردشگری افغانستان پتانسیل زیادی برای سودآوری دارد.

طرح جدیدی که باعث رونق گردشگری این کشور شده، دادن بها و فرصت به بخش های خصوصی است؛ به طوریکه هر شهروند افغانی می تواند در بخش صنعت گردشگری آزادانه سرمایه گذاری و فعالیت کند. به این منظور به بسیاری از شرکت های خصوصی در افغانستان مجوز داده می شود. در سال های اخیر دیده شده که تعداد کثیری از گردشگران خارجی به کمک همین شرکت ها وارد کشور افغانستان شده اند.

سال ۲۰۱۴ شلوغ ترین سال از لحاظ رزرو سفر به افغانستان بوده است زیرا برخی از مجریان تور ماجراجو مقدمات سفر گردشگران کنجکاو را به این کشور فراهم کرده اند و تورهایی به نام “مرزهای وحشی” برگزار می کنند که در آن گردشگران ماجراجو را به کشورهای افغانستان، پاکستان و کردستان عراق هدایت می کنند.

امید است با توجه بیشتر، اطلاع رسانی جامع، افزایش امنیت و تسهیلات برای گردشگران، صنعت گردشگری کشور افغانستان بیش از پیش رونق یابد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.