کشف عمیق ترین غار استان اصفهان درکوههای خوانسار

برنامه سومین مرحله کشف عمیق ترین غار استان اصفهان که در کوه هیکل در خوانسار انجام شد با کشف عمیقترین غار استان اصفهان همراه بود.

شهرستان خوانسار در ۱۶۰ کیلومتری غرب اصفهان با ارتفاع ۲۲۵۰ متر از سطح دریا قرار دارد .این شهرستان به دامنه یکی از رشته های جداشده زاگرس تکیه داده و متاثر از ویژگیهای خاص زمین شناختی این رشته کوه و در امتداد دره ای بسیار خوش آب وهوا و محصور در میان باغهای میوه و درختانی سربه فلک کشیده قرار دارد با کوچه باغهای زیبا که هنوز جویباردروسط آن جاریست.
باغات منطقه از جویبار های مختلف آبیاری میشوند و سرچشنه همه این جویبارها محلی است بنام ” سرچشمه ” که به برکت وجودش پارکی بسیار زیبا با مناظری بدیع پر درخت و سرسبزی بوجود آمده است.
دراین میان، کوه هیکل در فاصله ۵ کیلومتری خوانسارقرار دارد . این کوه که پیکر دو سرباز را نشان می دهد و به همین خاطر به کوه هیکل خوانده می شود؛ شرایط خاص تکتونیکی منطقه ، وجود حفره ها و دودکش های فراوان که به گویش محلی ها چاههای نفس کش زمینند توجه ساکنین منطقه را سالها جلب کرده است. پیگیری ها و پشتیبانی “معصومی” تیم منتخبی از غارنوردان عضو انجمن غار و غارشناسی ایران را به این منطقه کشاند . چنانکه با جستجوی سطحی توسط غارنوردان ده ها دهانه که از داخل آنها هوای نسبتا گرم خارج می شود مشاهده شد.
خوانسار
این برنامه سومین مرحله کشف عمیق ترین غار استان اصفهان بود. تیم پنج نفره غارنوردان به همراه دوتن از معتمدین شهر و کاشفین دهانه اصلی پس از یکساعت کوه پیمایی به دهانه غار هیکل رسیده و با نصب طنابها و کارگاه ها داخل این غار که از دهانه کوچکی برخوردار است شدند .
معصومی دراین خصوص گفت: «تیم نخست یک تیم فنی بود که وظیفه شناسایی ، نصب کارگاه های ایمن و فرود را ازغارهای چاهی برعهده داشت و توانست متر به متر فرود را اجرا کند. عمق ۵۰ ، ۱۰۰ و بالاخره ۱۹۱ متر را پیمایش کردند و موفق به کشف غار زیبای دیگری در استان اصفهان شدند. غاری که ازلحاظ ساختار درون یک گسل شکل گرفته و شکافی درعرض با رطوبتی بالا و دمایی بین ۱۴ الی ۱۶ درجه سانتیگرادداشت.»
 تیم نخست را یوسف سورنی نیا – علی قضنفری و مهرداد حاجی هاشمی تشکیل میدادند که برای ادامه کار طناب ریزی و اکتشاف وارد غار شدند . بلافاصله بعد از تیم اول ، تیم نقشه بردار که جلال زارعی و یونس شریعتمداری آن را تشکیل میدادند برای نقشه برداری و عکاسی به داخل غار وارد شدند.
به گفته او، این غار از عمق ۱۲۰- به پایین سنگ نهشته هایی زیبا و خاصی دارد از جمله ریمستون ، آنتودایتهای بسیار نادر ، استلاگتیتهای بسیار کوچک و در انتها دندان سگی های بسیار زیبا و همچنین پاپ کورن را میتوان به وفور مشاهده کرد.
غار عمیق خوانسار
“جواد نظام دوست” رییس انجمن غارنوردی و غارشناسی ایرانیان نیز در این خصوص گفت: «غارمذکور غاریست بسیار فنی و ریزشی و نیازمند استفاده از امکانات خاص غارنوردی با توجه به نحوه توسعه این غار ، وجود شکاف و درزه های بسیار همراه با دودکشهای فراوان احتمال وجود شبکه بزرگی از غار در زیر زمین دارد که مستلزم بررسی و تحقیقات علمی بیشتر است .»
 لازم به ذکر است که در این غار حدود ۱۹ عدد کارگاه برای استفاده غارنوردان جهت فرود و صعود از غار برپا گردید. که ۴ عدد آز آنها کارگا Y و یک عدد کارگاه انحرافی و بقیه از تک رول استفاده شد.
طول بلند ترین فرود در این غار ۶۵ متر بوده که از یک رشته طناب ۷۰ متری با یک عدد ریبلی در متراژ ۴۰ متری آن استفاده شد. مترآژ تفریبی طناب مورد استفاده در غار ۲۲۰ متر تخمین زده میشود که از طنابهای با متراژ متفاوت استفاده شد.
CHN
سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.