نخجوان

نخجوان یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان است که از توابع جمهوری خودمختار نخجوان است. جمعیت این شهر در سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی، ۷۲۷۰۰ نفر بود. بخشی از جمهوری آذربایجان است که مرکز آن شهر نخجوان است. شهر نخجوان ۱۲ کیلومتر مربع وسعت دارد و کل جمهوری از ۸ شهر، ۸ شهرستان و در حدود ۲۰۳ روستا تشکیل شده‌است.در ۹ فوریه سال ۱۹۲۴ میلادی نخجوان به صورت جمهوری خودمختار تأسیس شد.

نخجوان2

این جمهوری خودمختار در جنوب قفقاز و شمال رود ارس قرار دارد و از شمال و مـشرق مــحدود بــه جــمهوری ارمنستان از جنوب محدود بــه ایران و از غرب محدود به ترکیه است.

نخجوان3

طول مرزهای این جمهوری با «جمهوری ارمنستان» ۲۲۴ کیلومتر، «جمهوری اسلامی ایران» ۱۶۳ کیلومتر و «جمهوری ترکیه» ۱۲ کیلومتر است. مساحت این جمهوری خودمختار ۵۵۰۰ کیلومتر و شمار اهالی آن در سال ۱۹۸۳ میلادی بالغ بر ۲۵۷۴۰۰ نفر و در سال ۲۰۰۱ میلادی تقریباً بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر تخمین زده شده‌است.

نخجوان4

اگر تابعیت ایران را دارید برای سفر به نخجوان احتیاج به ویزا نخواهید داشت. بعد از عبور از مرز، تاکسی‌ها منتظر شما هستند تا شما را به نخجوان برسانند. فاصله‌ی نخجوان تا مرز جلفا تنها ۴٠ کیلومتر است، جاده‌ها هم از امنیت بالایی برخوردارند.

نخجوان5

از نظر شکل و شمایل ساختمان‌های نخجوان و محیط شهری شبیه سایر شهرهای آذربایجانند اما تمیزتر و خلوت‌تر از آن‌ها هستند. آب و هوای نخجوان نیمه‌خشک بوده، خصوصاً تابستان‌ها آفتاب سوزانی دارد. اما زمستان‌ها سخت و پر برف هستند، از این رو می‌توان گفت که آب و هوای نخجوان تا حد خیلی زیادی شبیه به استان‌های شمال‌غربی ایران است. بهترین وقت برای رفتن به نخجوان، تابستان و بهار است.

نخجوان6

می‌گویند نخجوان مهد فرهنگ و تاریخ آذری است، در لغت اما معنای نخجوان، نخستین استراحتگاه است. نخجوان تکه‌ای جدا از آذربایجان است، از جمهوری آذربایجان دور افتاده و بین ایران و ارمنستان-که مناسبات سیاسی‌اش با آذربایجان چندان دوستانه نیست- قرار گرفته است و در حقیقت به صورت یک جمهوری خودمختار اداره می‌شود. آذربایجان از طریق نخجوان با ترکیه هم‌مرز می‌شود. این مرز کوتاه، برای آذربایجان اهمیت اساسی دارد و خیلی از مبادلات تجاری با ترکیه از طریق نخجوان صورت می‌گیرد. به علاوه پروازهایی که از باکو به نخجوان انجام می‌شود نقشی اساسی در اقتصاد این منطقه بر عهده دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.