عمارت تومانیانس شهرستان خداآفرین ثبت ملی شد

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت عمارت تومانیانس یا همان عمارت وینق عمارت تومانیانس شهرستان خداآفرین در فهرست آثار ملی کشور خبر داد. تراب محمدی اعلام کرد: عمارت قدیمی تومانیانس کوشکی در حدود صد سال پیش و در دوره قاجاری توسط سرکیس تومانیانس در روستای وینق ساخته شده است.
وی با اشاره به ویژگی های خاص این اثر یادآور شد: ساختمان تاریخی تومانیانس در دو طبقه و با بخش هایی مانند ایوان سراسری ( بالکن) دور تا دوری، شش برج، مانند قلعه های قدیمی فرانسه و به سبک عمارت های قرن نوزدهم اروپا و روسیه بر بالای یک تپه سنگی ساخته شده است.
عمارت قاجاری تومانیانس (وینق) در روستای وینق و در غرب روستا و چسبیده به آن و بر بالای یک تپه ای سنگی که حدود ۵۰ متر از مرکز روستا ارتفاع دارد، قرار گرفته است.
تومانیانس دارای دوحیاط جداگانه است ودرب ورودی ودرب پشتی، که ازدرب پشتی گورستان ارامنه که درجنگ قوای فرقه دموکرات وعبداله خان محمدخانلوکشته‌های نیروی دموکرات رادراین گورستان دفن کرده اند دیده می‌شود.
آب مصرفی این ساختمان ازمحلی به نام قوپلو (goplo) به وسیله لوله‌های کوزه ای آورده شده است. آب آشامیدنی به وسیله لوله‌های سفالی به داخل اتاق‌ها و سایر قسمت‌ها کشیده شده و در میان دیوارها لوله‌های سفالی وجود داشته که آب گرم در آنها جریان یافته و اتاق‌ها را گرم می‌کرده است.

 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.