داعش به شهر باستانی نمرود یورش برد

پس از نابودی موزه موصل نیروهای شبه نظامی موسوم به داعش این بار با بولدوزر سایت‌های باستان شناسی مشهور را در شمال عراق نابود کردند.

به گزارش نیویورک تایمز نیروهای داعش با استفاده از تسهیلات و وسایل نقلیه سنگین نظامی سایت‌های باستانی موسوم به شهرباستانی” نمرود” را در شمال این کشور تخریب کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که اخیرا از سوی وزیر گردشگری و میراث باستانی عراق منتشر شده هنوز آماری که نشان‌گر وسعت تخریب‌های صورت گرفته باشد، ارائه نشده وتنها اشاره شده است که این گروه با اقدام جدید خود پس از حمله به موزه موصل، همچنان به نبرد با خواست و اراده جهانی و جریحه دار کردن احساسات انسانی ادامه می‌دهد.

شهر باستانی نمرد دومین پایتخت تمدن آشور است که حدود ۹۰۰ سال پیش ازمیلاد درمنطقه‌ای که اکنون در قلمرو عراق قرار دارد، شکل گرفت و درآن روزگار از بزرگترین قدرت‌های منطقه‌ای بود. این شهر که در سال ۶۱۲ قبل از میلاد نیز تخریب شده بود، در کنار رودخانه دجله درجنوب شهرموصل قرار دارد که ماه ژوئن گذشته به دست نیروهای داعش افتاد.

این درحالی است که کشف گنجینه های باستانی در مقبره سلطنتی نمرود در اواخر دهه ۸۰- میلادی یکی از مهم ترین یافته‌های باستان شناسی درقرن بیستم بود.

پس از این که عراق در سال ۲۰۰۳ مورد حمله قرار گرفت، این گنجینه در حالی که درفضایی مخفی درون محوطه فاضلاب زیر خزانه بانک مرکزی پنهان شده بود، دوباره کشف شد.

طبق همین گزارش تخریب آثارباستانی اکنون در یکی از بزرگترین شهرهای باستانی منطقه میان رودان (بین‌النهرین) صورت گرفته که یادآور تخریب مجسمه غول پیکروباستانی بودا در افغانستان وبه دست طالبان است.

سال گذشته نیز افراطیان داعش مسجد حضرت یونس ونیز مسجد دیگری به نام حضرت جرجیس را که دارای ضریح مورد احترام در موصل هستند، تخریب کردند. آنان همچنین اثر باستانی دیگری به نام مناره ۸۵۰ ساله موصل به نام مناره کج موصل را نیز می‌خواستند نابود کنند که با مخالفت مردم محلی واحاطه این اثر از این کار باز ماندند.

افراطیان داعش هم اکنون یک سوم عراق و سوریه را دردست دارند و به دیگر سایت‌های باستان شناسی و مذهبی نیز حمله کرده‌اند. بسیاری معتقدند که هدف اصلی آنان پاک کردن تاریخ و هویت مردم منطقه است.

به گفته “سوزان بات” از باستان شناسان و رییس تیم مرمت آثار باستانی در کالج باستان شناسی اریزونا که مدت دوسال در این سایت باستانی درکار استحکام بخشی و مرمت آثار بوده،شهر تاریخی” نمرود” یکی از چهار شهر و پایتخت اصلی تمدن آشور است که در برخی علوم ازجمله پزشکی ، ستاره شناسی، کشاورزی، تجارت و بازرگانی مهد نخستین دوره‌های آموزشی وکهن‌ترین دستنوشته‌های بشری بوده است. به گفته او مردم این آثار را با آثار و گنجینه‌های” توتنخ آمون” در مصر مقایسه می‌کردند.

این درحالی است که موزه ملی عراق دربغداد هفته گذشته پس از دوازده سال نخستین بار توسط نخست وزیر این کشور به روی عموم مردم باز شده است.

“جک گرین” متصدی ورییس موزه وموسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو و متخصص هنر و تاریخ عراق نیز پیرامون حوادث اخیر درنابودی آثار باستانی عراق گفت که این گروه شبه نظامی ظاهرا هرگونه اثرتاریخی را که با فرهنگ و اعتقادات خودشان مطابقت ندارد، نابود می‌کنند.

او افزود که آنان با تخریب عمدی میراث فرهنگی و تصویرهای به جا مانده از تمدن هزاران ساله مردم قصد دارند تاریخ وهویت مردم عراق را چه در گذشته و چه امروز کاملا محو کنند. زیرا این اقدامات تاثیر بسیار بزرگی بر میراث فرهنگی در کل منطقه خواهد گذاشت.

او گفت که داعش تاکنون بیشتر اشیا و اثاری که قابل فروش است، غارت کرده و دیگر آثار بزرگ و غیر قابل حمل را در محل تخریب و نابود می‌کنند.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.