خانه هایی عجیب با معماری پرندگان

اکثر حیوانات به دنبال ساخت فضاهایی نرم و امن برای شب های خود هستند و به نحو احسن آن ها برای خود آماده می کنند. در این مطلب ۱۳ نوع حیوان را برای شما معرفی می کنیم که می توان از آن ها به عنوان بهترین معمارها یاد کرد. این حیوانات خانه های عجیب و متنوعی ساخته اند که نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

۱) بافنده خوش مشرب:

بافنده خوش مشرب، پرنده بومی آفریقای جنوبی، نامیبیا و بوتسوانا، لانه های بسیار بزرگی می بافد که می تواند صدها پرنده را در طول چندین نسل در خود جای دهد. این لانه ها که از چوب و علف ساخته شده اند، دائمی هستند. حجره های داخلی این لانه ها در شب دمای بالایی دارند و مکانی گرم را برای پرندگان فراهم می کنند.

1 2 3 4 5

۲) مرغ کریچ ساز:

مرغ کریچ ساز نر لانه های کوچکی را از علف و چوب برای جلب توجه مرغ های ماده می سازند. این پرندگان به عنوان طراحان داخلی به کمال رسیده دنیای حیوانات، از انواع توت ها و گل های رنگارنگ در تزئینات لانه های خود استفاده می کنند.

6 7 8 9

۳) موریانه قطب نما:

موریانه های قطب نما لانه هایی بزرگ به صورت پشته ای روی زمین و در راستای شمال-جنوب می سازند که به همین دلیل نام قطب نما را به خود گرفته اند. این شکل لانه سازی کمک می کند که آن ها در برابر باد مقاوم باشند.

10 11

۴) زنبور عسل:

زنبورعسل ها تمام طول عمر خود را برای ساخت لانه های خود سپری می کنند. زنبورعسل ها در این لانه ها موم ترشح کرده، مواد غذایی خود را تهیه کرده و بچه های خود را بزرگ می کنند.

12 13

۵) مرغ تنور ساز قرمز:

مرغ تنورساز قرمز لانه ی خود را از حاک رس و گل درست می کند. این لانه های محکم آن ها را از شکار محافظت می کند و مکان امنی را برای آن ها فراهم می کند.

14 15

۶) بافنده بایا:

پرنده بافنده بایا اغلب لانه های معلق ظریفی را در نخل و درخت اقاقیا و یا روی سطح آب می سازند که دسترسی شکارچیان به آن جا دشوار باشد.

16 17 18

۷) زنبور:

اکثر زنبورها در واقع لانه های دسته جمعی برای خود نمی سازند بلکه آشیانه های انفرادی را ترجیح می دهند. از سوی دیگر زنبورهای اجتماعی لانه های زیبایی را از بوته، بزاغ دهان، تفاله میوه ها و رزین می سازند. این لانه ها در ظاهر شبیه لانه های زنبور عسل هستند ولی جنس آن ها متفاوت است. همانطور که در تصاویر مشاهده می کنید، این لانه های به صورت کاغذی درست می شوند.

20

۸) مونتزوما اوروپندولا:

این پرندگان لانه های کوچکی را از درختان مو و چمن می سازند. این پرندگان معمولا به صورت گروهی تقریبا ۳۰ نفری زندگی می کنند.

21 22

۹) پرستو:

لانه های پرستوها از مواد مختلفی ساخته می شود. برخی از پرستوها برای خود لانه درست نمی کنند و ترجیح می دهند در سوراخ ها و حفره های متروکه زندگی کنند. گونه ی خاصی از پرستو وجود دارد که با بزاغ دهان خود لانه درست می کند.

23 24 25

۱۰) بال مودار:

هنگام شفیره شدن بال مودار (شفیره شدن یعنی گذر یک حشره از دوران کودکی به بزرگسالی، مثل پروانه شدن کرم ابریشم)، این حشره با استفاده از ابریشمی که خودش تولید کرده، یک سری مواد را به همدیگر می چسباند. این مواد شامل شن، صدف، قلوه سنگ و خس و خاشاک می باشد که محل خوبی را برای گذراندن دوران رشد و بلوغ فراهم می کند.

26 27

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.