تراز گردشگری منفی شد

چندی پیش در مراسم افتتاح هشتمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران «مسعود سلطانی فر» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ورود چهار میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ به ایران خبر داد و گفت: «هفت میلیون گردشگر خروجی داشتیم و بناست به سمتی برویم که این تراز مثبت شود.»

البته او از مثبت شدن تراز گردشگری در فاصله چهار ماه بین تیر تا مهر ماه سال ۹۳ نیز خبر داد و گفته بود: «در این مدت، آمار گردشگران ورودی بر خروجی پیشی گرفت ولی استراتژی ما این است که سریع‌تر بتوان تراز گردشگری خارجی را به نفع گردشگران ورودی مثبت کنیم.»

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح شد که صبح امروز «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری آمار گردشگران ورودی و خروجی ۹ ماه نخست سال ۹۳ را اعلام کرد. از آنجا که آمارها هر سه ماه یکبار اعلام می‌شود و هنوز سه ماه چهارم سال ۹۳ به پایان نرسیده از این رو آمار اعلام شده در بردارنده ۹ ماه نخست بود.

معاون گردشگری، تعداد گردشگران ورودی ۹ ماه نخست سال ۹۳ را سه میلیون و نهصد هزار نفر اعلام کرد و درخصوص تعداد گردشگران خروجی نیز گفت: «در ۹ ماه نخست سال جاری، با احتساب اربعین که بیش از یک میلیون زائر ایرانی به عراق رفتند، تعداد گردشگران خروجی پنج میلیون و شش صد هزار نفر بوده‌است.»

با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت، تراز گردشگری در ۹ ماه نخست سال ۹۳ منفی بوده‌است.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.