بزرگترین مجسمه بودا در چین

همه عجایب جهان آنطور که انتظار می‌رود، نظرها را به خود جلب نمی‌کنند اما در این میان، می‌توان به آثار و نشانه‌هایی برخورد کرد، که در نگاه اول، مصنوعی بودن آن‌ها در ذهن و درک انسان کمی سخت به نظر می‌رسد. بناهایی که اگر ظرافت و هنرنمایی‌هایی آشکار و رایج انسانی در آن‌ها وجود نداشت، شاید طبیعی و بخشی از عارضه زمین‌شناختی به نظر می‌رسید.

یکی از بناها و دست‌سازهای عجیب و ناشناخته‌ای دنیا مجسمه بزرگ بودای «لیشان» است. این مجسمه، بزرگترین مجسمه بودا در جهان است که از سنگ تراشیده شده و در شهر “لیشان” در جنوب استان سیچوان کشور چین قرار دارد . این بنا در کوهستان امی در کنار یک رودخانه بنا شده و به عنوان بزرگترین بنای سنگی بودا و نخستین پرستشگاه بودایی در چین شناخته می شود و یکی از مهم ترین مکان‌های مقدس بودائیسم است.

4122002502_750_leshan-giant-buddhacdu_lsdfتندیس عظیم‌الجثه بودا ۷۱ متر ارتفاع دارد که به صورت نشسته ساخته‌شده شانه‌های بودا در این تندیس ۲۸ متر است و در روی پاهای که هر کدام ۸٫۵ متر طول است ۱۰۰ نفر جای می‌گیرند. گفتنی است که با زلزله ۲۰۰۸ میلادی در چین کوچکترین آسیبی به این مجسمه وارد نشده بود. این مجسمه در در دوران سلسله تانگ در سال های (۹۰۷-۶۱۸م) ساخته شده بود و تندیس بودا در سال ۱۹۶۹ به عنوان میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید. download (1) leshan_giant_buddhaGiant_Buddha_2_The_Foot-700x524

تقریبا تمام مدت قرن هشتم میلادی صرف ساختن مجسمه بزرگ بودای «لیشان» شد. این مجسمه غول پیکر اگرچه دور از ذهن و دید بسیاری از مسافران و گردشگران قرار دارد اما هنوز هم به عنوان یکی از بزرگترین مجسمه‌های بودای جهان محسوب می‌شود. عظمت و بزرگی این مجسمه به قدری است که می‌توان هر یک از اعضای بدن آن را با بناهایی بزرگ مقایسه کرد. به عنوان مثال؛ گوش‌های مجسمه که هریک به تنهایی ۲۳ فوت طول داشته و به اندازه یک ساختمان دو طبقه‌اند و یا کوچکترین انگشت پای آن که مکانی کاملا مناسب برای نشستن و استراحت کردن است. گذشته از همه این‌ها باید به هزار و ۲۱ شبکه مویی پیچ‌ در پیچ قسمت سر مجسمه اشاره کرد که شبکه‌ آبیاری پنهان و مخفی‌ای را برای حفاظت از مجسمه به وجود آورده است.

این تندیس که به آن سد هم گفته می‌شود، در محل تلاقی دو رودخانه و در دل رشته کوه شهر لیشان ساخته شده است و به کوه بودا نیز شهره است. بر همین اساس ضرب المثل محلی وجود دارد که می‌گوید: کوه یک بودا است و بودا یک کوه است.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.