انفجار در تنگ چوگان

اکیپ­های راهسازی با هدف احداث جاده ه­ای جدید در محوطه­ باستانی تنگ چوگان با انجام انفجارهای متعدد در دیواره­‌های شمالی این محوطه­ باستانی، عملیات راهسازی را در یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی ایران آغاز کردند.

این درحالی است که اداره راه و شهرسازی استان فارس چند سال پیش نیز عملیات احداث جاده و پروژه راهسازی در محوطه باستانی تنگ‌ چوگان را آغاز کرده بود که به دلیل اعتراض­ های فعالان‌ و کارشناسان میراث‌فرهنگی، پروژه متوقف شد. با این وجود از هفته گذشته، اداره راه و شهرسازی احداث جاده در این محوطه باستانی را  دوباره از سر گرفته است.

«محسن عباسپور» فعال میراث‌فرهنگی در کازرون درخصوص احداث این جاده و انفجارهای اخیر در محوطه تنگ‌چوگان اینطور اعلام کرد: «احداث جاده قرار است از دهانه شمالی تنگ چوگان عبور کند تا از این طریق جاده چنارشاهیجان ـ شیراز را به محوطه باستانی تنگ چوگان متصل کند.»

عباسپور گفت: «در صورت اجرای این مسیر نه تنها حاشیه نسبتا امن آثار مدفون در زیر خاک در این منطقه باستانی از بین می‌رود، که حتی با توجه به انتقال بار ترافیکی و احتمال تردد کامیون ها و اتوبوس ها در فاصله ۱۰ تا ۳۰متری نقوش برجسته تنگ چوگان، احتمال آسیب دیدن این نقوش به شدت افزایش می یابد.»

انفجار ۱چاله‌ای که توسط انفجارها حفر شده!

این فعال میراث‌فرهنگی تاکید کرد، نکته قابل تأمل دیگر در احداث مسیر مذکور استفاده از انفجارهای متعدد جهت کوه برداری و تسطیح مسیر است که این مسئله می‌تواند پیامدهای نامناسبی برای مجسمه شاهپور که در فاصله ۲ کیلومتری محل انفجارها قرار دارد و همچنین سایر آثار احتمالی مدفون در زیر خاک به همراه داشته باشد.

به‌گفته او، غیرقابل توجیه بودن این شیوه راهسازی آنجا بیشتر نمایان می شود که درست در فاصله ۵۰متری از محل انفجارها، سطح نسبتاً بزرگی از یک حجاری مربوط به دوره ساسانی در دامنه کوه وجود دارد اما بدون هیچگونه توجهی به احتمال وجود آثار دیگر در این قسمت، عملیات راهسازی همچنان دنبال می شود.

عباسپور ادامه داد: «در این میان نهادهای مسئولی همچون سازمان میراث فرهنگی و یا پایگاه پژوهشی بیشاپور که باید پیش از صدور هرگونه مجوز، مطالعات میدانی و گمانه زنی‌های متعددی را برای شناسایی آثار در طول مسیر راهسازی و محیط های پیرامونی آن انجام می دادند، نه تنها چنین اقداماتی را انجام نداده اند، بلکه اکنون با انفعال کامل تنها شاهد احداث این جاده هستند.»

انفجار ۲ سطح حجاری شده متعلق به دوره ساسانی در فاصله ۵۰ متری محل انفجارها

این فعال میراث‌فرهنگی معقتد است، مسئولان ذیربط بهتر بود به جای احداث این جاده که تهدیدی مسلم برای آثار باستانی موجود در منطقه تنگ چوگان و بیشاپور محسوب می شود، تلاش می کردند تا هزینه ی این طرح برای تغییر مسیر جاده ی فعلی بیشاپور که مانع از ثبت جهانی این شهر شده، صرف شود.

تنگ چوگان در محدوده شمالی شهر باستانی بیشاپور واقع شده است. در این تنگه باستانی شش نقش برجسته دوره ساسانی، مجسمه و غار شاهپور و قلعه دختر دژ حفاظتی بیشاپور قرار دارد. علاوه بر این آثار، چند غار پیش از تاریخ نیز در این محدوده شناسایی و ثبت شده است و از آنها ابزار و ادوات متعددی مربوط به انسان های پیش از تاریخ به دست آمده است.

تنگ چوگان در ۲۰کیلومتری غرب کازرون در استان فارس واقع شده است.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.