اسکلت انسان، درون مجسمه بودا کشف شد

سرویس خبری روزنامه ارک-محققان با آزمایشات سی تی اسکن مجسمه بودا، اسکلت یک راهب واستاد مشهور بودایی را درون آن کشف کردند که پیش از مرگ خود را مومیایی کرده بود .

با کشف اسکلت کامل بدن مومیایی شده‌ی یک انسان در یک مجسمه بودا،نخستین نمونه از انسانی که بدست خود، خودرا مومیایی کرده، کشف شد.

به گزارش چاینا دیلی درجریان بررسی‌های سی تی اسکن و اندوسکوپی از یک مجسمه بودا که ۱۱۰۰ سال قدمت دارد، بدن مومیایی شده ی یک استاد مشهور بودایی به نام لیوکوان درون آن کشف شد.

لیوکوان یک راهب واستاد برجسته مکتب مدیتیشن در آیین بودایی در چین باستان بوده است.

این مجسمه بودا که در موزه درنت هلند نگهداری میشود، اخیرا در یک مرکز پزشکی مورد بررسی قرار گرفت . درجریان این بررسی‌ها کشف شد که درون این مجسمه اسکلت کامل یک انسان قرار دارد.

شواهد آزمایشگاهی همچنین نشان می‌دهد که تمامی ارگان‌های بدن از حفره شکمی حذف و با مواد ناشناخته‌ای همراه با کاغذهایی که حروف چینی برآن‌ها نوشته شده، پر شده‌است.

محققان در موزه درنت می‌گویند که این مجسمه احتمالا کهن‌ترین نمونه بجا مانده از روش خودمومیایی کردن است که درزمان‌های باستان در میان برخی راهبان و استادان بزرگ بودایی درکشور ژاپن رواج داشته است.

طبق همین گزارش زمانی در کشور ژاپن باستان راهبان به میل و اراده خود، با درپیش گرفتن نوعی رژیم غذایی خاص ، خود را پیش از مرگ مومیایی می‌کردند.

روش کار این گونه بود که به مدت ۱۱۰۰ روز تنها از آب، دانه‌های گیاهی و مغزآجیل تغذیه می‌کردند. همچنین طی این مدت نوعی چای مخصوص از ریشه و پوست نوعی درخت کاج و نوعی درخت خاص چینی تهیه می‌کردند که سبب دفع ونابودی کرم های روده و انواع باکتری‌های زنده دربدن می‌شد. این چای دراصل دارای نوعی ماده سمی است که درگذشته اغلب برای لاک زدن انواع کاسه و بشقاب‌های سفالین استفاده می‌شد.

این پاکسازی بعدها مانع از تجزیه بدن فرد می‌شد. گفته می‌شود که راهب بودایی کشف شده نیز ظاهرا از همین روش و ازاین مواد برای نابودی باکتری‌ها استفاده کرده است. راهبان ژاپنی پس از این که بدنشان طی روزه ۱۱۰۰ روزه کاملا از هرگونه آلودگی و باکتری پاک شد، به اراده خود دریک آرامگاه سنگی مهر و موم شده به انتظار مرگ می‌ماندند.

پس ازگذشت ۱۰۰۰ روز دیگر از مرگ استاد یا راهب، آرامگاه او را باز می‌کردند و بدن مومیایی شده او را با احترام در معبدها دفن می‌کردند. راهبانی هم که بقایایی آنان برجای نمی‌ماند، درهر حال تلاش و کوششان مورد احترام قرار می‌گرفت. جسد او در مجسمه بودا اکنون در موزه تاریخ طبیعی مجارستان است که تا ماه ماه ۲۰۱۵ به نمایش عموم گذاشته می شود.

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.