کاروانسرای شاه عباسی کرج

کاروانسرای شاه عباسی متعلق به دوران صفویه است و بین سال‌های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌است و یکی از ارزشمندترین آثار دوره صفویه است که در شاهراه ابریشم قرار گرفته است. این بنا دارای معماری اسلامی – ایرانی می‌باشد و در بخش مرکزی شهرستان کرج در استان البرز و در سمت جنوب شرقی میدان توحید واقع است که بنایی سنگی-آجری است.
این کاروانسرا در ابتدای ساخت برای کاروان‌ها و مرکب‌هایشان به عنوان مکان استراحت بوده و در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر دوران قاجار نیز به عنوان مدرسه (موسوم به فلاحت) از آن استفاده ‌شده‌است. مساحت کل بنا ۳ هزار متر مربع و مساحت حیاط میانی ۹۰۰ متر مربع است.
ورودی کاروانسرا نیز از ایوان شمالی است. پیرامون حیاط میانی آن ۲۱ حجره ایوان‌دار برای استراحت مسافران و پنج بارانداز برای نگهداری کالا و جایگزینی همراهان و نگهبانان کاروان‌ها در نظر گرفته شده‌است در ساخت این بنا از سنگ، آجر، چوب و کاهگل استفاده شده‌است.
این اثر بامعماری چهارایوانی از چهار شتر خان و بار انداز تشکیل شده بود که باتغییر کاربری به چهار سالن تبدیل شده است که هم اکنون این فضا جهت استفاده عموم و برگزاری مراسم و جشن‌ها تدارک دیده شده است.
کاروانسرای شاه عباسی به بخش خصوصی سپرده شده است و مرمت و بازسازی گردیده است.
کاروانسرای شاه‌ عباسی کرج در ۲۲ فروردین ماه سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۳۶۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.