عتیقه‌های ایرانی چقدر طرفدار دارند؟

پس از ۱۹ روز نمایش، تا کنون بیش از ۱۴۰۰ نفر از آثار استردادی خوروین در موزه‌ی ملی ایران بازدید کرده‌اند.

چهارم دی ماه امسال ۳۴۹ قلم شیء ارزشمند از محوطه‌ تاریخی «خوروین» که حدود ۵۰ سال پیش از ایران به طور غیرقانونی خارج شده بودند، به کشور بازگردانده شدند و از ۲۷ دی‌ماه نمایشگاهی برای نمایش این آثار در موزه‌ی ملی ایران برپا شد، اما براساس آمار منتشره به نظر می‌رسد علاقمندان به این نوع از آثار درصد کمتری از نمایشگاه‌های برگزار شده‌ قبلی در موزه‌ی ملی ایران را شامل می‌شوند.

هنگامه گزوانی، مسئول نمایشگاه آثار استردادی از بلژیک در موزه‌ی ملی ایران اظهار کرد: در طول ۱۹ روز کاری که تا کنون این نمایشگاه برپابوده است، بیش از ۱۴۰۰ نفر از آن دیدن کرده‌اند.

به اعتقاد او این میزان بازدیدکننده از نمایشگاه آثار استردادی به نوع علاقمندی مردم به این نوع از آثار بازمی‌گردد.

مسئول بخش پیش از تاریخ موزه‌ی ملی ایران، با اشاره به انجام نشدن هیچ تبلیغاتی در سطح شهر به جز خبرهایی که رسانه‌های مختلف از استرداد و نمایش آن‌ها در موزه‌ی ملی ایران منتشر کردند، اظهار کرد: در دهه‌ی فجر بیشتر بازدیدهای گروهی از این نمایشگاه انجام می‌شود، با این وجود باید توجه کرد که برای حضور بیشتر مردم در چنین نمایشگاه‌هایی، نخست باید فرهنگ مردم را بیش از پیش به سمتی ببریم که حتی از این نوع از نمایشگاه‌ها که درصد زیادی از آن‌ها را سفال‌های خاکستری تشکیل می‌دهند، استقبال کنند.

به گفته‌ی وی این نمایشگاه که از ۲۷ دی ماه برپا شده، هر روز به جز روزهای دوشنبه برای بازدید عموم و به طور رایگان باز است.

احتمال انتقال «عتیقه‌های ایرانی» به البرز برای نوروز

البته قرار بود این نمایشگاه تا نوروز در موزه‌‎ی ملی ایران برپا باشد، اما مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز اعتقاد دیگری در این زمینه دارد.

ابوالفضل عبیدی از تلاش‌های این اداره کل برای انتقال آثار استردادی به منطقه‌ی اصلی خود در استان البرز خبر داد.

او با اشاره به بازدید هیئتی از مسئولان شهری استان البرز مانند فرماندار ساوجبلاغ (منطقه‌ای که محوطه‌ی خوروین در آن قرار دارد) از نمایشگاه آثار استردادی خوروین، اظهار کرد: براساس صحبت‌های انجام شده، قرار شد تا فضایی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی استان البرز قرار گیرد تا اگر مورد تائید کارشناسان اداره کل میراث البرز، سپس اداره کل موزه‌های سازمان و سپس کارشناسان موزه‌ی ملی ایران بود، آن مکان برای نمایش، آماده‌سازی و تجهیز شود.

وی با اشاره به کاندید کردن دو فضای مناسب برای نمایش این آثار اظهار کرد: در حال حاضر یک فضا توسط شهرداری کوهسار معرفی شده است که نخست باید از آن منطقه بازدید انجام شود، همچنین در رایزنی با شهرداری کرج، شهرداری قول مساعد داده است تا اگر امکانش بود «خانه باغ فاتح» متعلق به دوره‌ی پهلوی و قرار گرفته در مقابل استانداری کرج برای نمایش این آثار آماده شوند.

او تاکید کرد: اگر امکان‌پذیر باشد، تلاش می‌کنیم آثار خوروین را قبل از نوروز به استان البرز منتقل کنیم و تا پس از نوروز دست‌کم به صورت موقت نمایش داده شود و بعد از آن در برنامه‌ای بلند مدت این آثار را در موزه‌ای به صورت دائم نمایش دهیم.

منبع: ایسنا

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.