سفر به سرزمین ابرها در مازندران

روستای زیبای فیلبند در ارتفاع حدود ۲۳۰۰ متری از سطح دریا، یک مکان رویایی را برای گردشگران فراهم می کند. چشم انداز این روستا بسیار دل نواز می باشد، به این صورت که قله های دماوند بزرگ همچون جزایری از میان ابرها خودنمایی می کنند.

روستای فیلبند ، معروف به بام مازندران، از توابع شهرستان بابل در استان مازندران واقع شده است. این روستا از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی، نیراسم و پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ چال ختم می‌شود.

این روستای حیرت انگیز به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا زمستان‌هایی سخت و با بارش برف سنگین همراه است و شاید یکی از دلایل نام گذاری این روستا هم همین باشد. در تابستان‌ها این روستا دارای هوای بسیار مطلوبی است که پذیرای مسافرانی بسیار و همچنین کوهنوردان می‌باشد.

فیلبند در تابستان ها بیش از  هزار ودویست  خانوار  جمعیت دارد. و در زمستان بطور کلی خالی از سکنه است زیرا شدت سوز وسرما و برف امکان زندگی را غیر ممکن می سازد و در سال قریب ۷ ماه پوشیده از برف است .

این روستا همچنین هر ساله دوستداران اهل بیت را برای زیارت و اجابت نذورات خود از شهرهای دور و نزدیک به سوی خود جذب می کند. زیرا مسجد ها و دو تکیه قدیمی آن از اماکن متبرکه و مذهبی فیلبند به شمار می آیند. که بدلیل خلوص طینت و پاکی نیت سازندگان معتقد این بناها این دو تکیه از کرامات خاصی برخوردارند.

ازمحصولات زراعی فیلبند سیب زمینی و چغندر می باشد که سیب زمینی فیلبند بی شک از مرغوب ترین و خوش خوراک ترین نوع سیب زمینی هاست و در منطقه از معروفیت خاصی برخوردار است.

از سال ۱۳۸۱ تا سال ۱۳۸۸ هر ساله در هفته آخر مردادماه، محفل شعر و موسیقی مازندرانی (اصغر بوته جان) در فضایی باز در طبیعت سبز این دیار برگزار می‌شد. محفلی که با اجرای اشعار مازندرانی، نوای دلنشین (لله وا) و اجرای گروه های موسیقی و به خصوص اجرای ساز محلی (تشتلاک) همه ساله جمعیتی غریب به ۵ هزار نفر را به عنوان مخاطب پذیرا بود. گروه فرهنگی هنری (هیتکا) برگزار کننده این محفل بوده است.

تنها مسیر دسترسی به روستای فیلبند، مسیر چلاو در جاده هزار می باشد.

2621 64218e47da02428b921e948931886b96 Mihanstar.com-felband4 mW5oN Untitled-1 مازندران- بابل - بند پی غربی

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.