تلاش قزاقستان برای درخشش در گردشگری سلامت

سرویس خبری روزنامه ارک- قزاقستان با استفاده از تجهیزات نوین درزمینه درمان بیماری‌های قلبی و اعصاب و نیز استفاده از فناوری‌های نوین لیزر در جراحی چشم و همچنین جراحی‌های عمومی و روش‌های روز در بهبود بیماری‌های گوناگون گردشگری سلامت دراین کشور روند رو به رشدی را آغاز کرده است.

همزمان با رشد تجهیزات و امکانات پزشکی در قزاقستان با استفاده از تجهیزات نوین درزمینه درمان بیماری‌های قلبی و اعصاب درچند سال گذشته و نیز استفاده از فناوری‌های نوین لیزر در جراحی چشم و همچنین جراحی های عمومی و روش های روز در بهبود بیماری های گوناگون گردشگری سلامت دراین کشور روند رو به رشدی را آغاز کرده است.

به گزارش تنگری نیوز،دستیار مدیر بخش توسعه اجتماعی دروزارت بهداشت این کشور دسامبر گذشته اعلام کرد که درسال ۲۰۱۳ تامین خدمات که بیشترین میزان تقاضا را درمیان بیماران خارجی داشتند، شامل درمان بیماری های مرتبط با دیسک کمر، ستون فقرات، لقاح مصنوعی ، درمان و جراحی دریچه قلب و درمان فیبروییدهای رحمی و نیز پیوند اعضا بوده است.

درواقع کشورهایی چون هند و مالزی و کره جنوبی تا کنون بر بازار قزاقستان تمرکز داشتند اما اکنون مسافرانی که درجستجوی درمان های پزشکی ارزان و معتبر هستند بیش از گذشته قزاقستان را درجدول انتخاب های خود قرار می دهند. این بیماران خارجی دربازار توریسم درمانی قزاقستان عمدتا کشورهای قزقیزستان وروسیه و دیگر کشورهای عضو سابق اتحاد شوروی هستند اما اخیرا شاهد افزایش تعداد بیماران از کشورهای ژاپن و امریکا نیز بوده‌اند.

با این حال قزاقستان تا تبدیل شدن به یک قطب گردشگری پزشکی همانند کاستاریکا و هند و تایلند و کره جنوبی راه درازی در پیش دارد. آمارهای جهانی در تعداد گردشگران سلامت در سراسرجهان حاکی روشن نیست اما طبق آمار موجود از سوی سازمان پزشکان بدون مرز تایلند در جذب گردشگران سلامت در سال ۲۰۱۳ توانسته تا ۱٫۸ میلیون نفر و مالزی ۶۰۰ هزار نفر جذب کند. هند نیز سالانه بیش از ۲۵۰ هزا رنفر جذب می کند. کشور ترکیه نیز میزبان ۱۱۰ هزار گردشگر جویای درمان درسال ۲۰۱۲ بوده است و صنعت گردشگری سلامت دراین کشور از انواع جاذبه‌ها و امکانات مرتبط با این سبک یعنی چشمه‌های آب معدنی و گل سالانه نیم میلیون گردشگر خارجی جذب می‌کند.

قیمت پایین درکنار افزایش کیفی خدمات پزشکی در قزاقستان محرک خوبی برای رشد گردشگری درمانی این کشور است. طبق همین گزارش به نقل از وزارت بهداشت قزاقستان هزینه پیوند مغز استخوان در قزاقستان ۵۱ هزار دلار است که نصف قیمت همین عمل در کشور روسیه است. عمل پیوند کلیه ۱۶۰۰۰ دلار است که نصف قیمت کشور همسایه شمالی آن است. قیمت پیوند کبد در قزاقستان ۲۰ هزار دلار است که بسیار ارزان‌تر است از عمل مشابه در ترکیه که خود کشوری سالا نه صدها گردشگر درمانی دارد.

 

 

سانلی اشراقی

من سانلی اشراقی، عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته برنامه ریزی گردشگری دانشگاه تبریز به پایان رسانده ام. از سال 1384 با گذراندن دوره های خبرنگاری به این حرفه علاقه مند شدم و از سال 1386 به طور رسمی وارد این حرفه شدم و با نشریات مختلفی از جمله روزنامه ارک همکاری مستمر داشته ام. پس از آشنایی با پدیده گردشگری علاقمند به تحصیل در این رشته شده و پس از پایان کارشناسی فیزیک هسته ای، به تحصیل در رشته گردشگری پرداختم از اوایل تحصیلم به برقراری ارتباط بین مطبوعات و گردشگری علاقمند بودم و این علاقه من را به سوی فعالیت در این زمینه سوق داد. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوا و طراحی و چاپ ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک به عنوان سردبیر و مدیر مسئول با همراهی تیم ارک توریسم اجرایی کردم . همچنین به عنوان عضو هیئت تحریره نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، فعالیت کردم. سال ۱۳۹۳، تیم ارک توریسم در راستای تولید محتوای الکترونیک ، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی کرد. زمینه تخصصی من در این گروه مباحث تاریخی میباشد در مورد تاریخ پر رمز و راز تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی آذربایجانی تسلط دارم. اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر زمینه های فعالیت ما در تیم متخصص و جوانمان هست. همچنین از سال ۱۳۹۶ پروژه یک دقیقه با تبریز را با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز دنبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.