بهترین پیست های اسکی ایران

این روزها با نزدیک شدن به فصل زمستان ورزش اسکی یکی از بهترین ورزش هایی است که به ورزشکاران معرفی می شود ورزشی که البته فواید بی شماری نیز دارد.
اسکی به طور مستقیم روی عملکرد سیستم قلب و عروق تأثیر مثبت می گذارد و گردش خون را تنظیم می کند . از فشار خون بالا و سکته قلبی تا حد زیادی پیشگیری می کند.
با سوزاندن چربی ها در اسکی، کلسترول خوب بدن افزایش می یابد. اسکی قدرت واکنش و عکس العمل را بالا می برد. همین قضیه باعث می شود تا از اسکی به عنوان ورزش برای جوانتر بودن نام برد. به طور کلی اسکی به عنوان یک ورزش، برای اولین بار در کشور نروژ و در شهر مورگدال نروژ که به عنوان مهد ورزش اسکی شهرت دارد، شروع شد و علت آن برف گیر بودن این منطقه در مدت زمان طولانی می باشد.

این یک واقعیت است که از پتانسیل پیست‌های اسکی می‌توان به عنوان محلی برای جذب گردشگر و علاقه‌مندان استفاده کرد، اما افسوس که از این ظرفیت هم مثل بسیاری از دیگر جاذبه‌های گردشگری ایران، بسادگی گذر کرده‌ایم.

کشور ایران به دلیل داشتن ارتفاعات البرز و زاگرس و نیز کوه های مرتفع سبلان و سهند، دارای پیست های اسکی در دامنه این کوه ها است. اگرچه اسکی معمولا به عنوان تفریح قشر مرفه شناخته می شود، اما پیست های اسکی ایران به اندازه همه مردم برای لذت بردن از برف های مرغوب ظرفیت دارند. بنابراین اگر تا به حال راهی پیست‌های بین المللی کشور نشده اید، توصیه می کنیم از سرمای زمستان امسال بهره ببرید و لذت سُرخوردن بر دامنه های برفی را تجربه کنید. در ادامه مطلب به معرفی بهترین پیست اسکی های کشورمان می پردازیم.

پیست اسکی دیزین

بهترین پیست یا به تعبیری بین‌المللی ترین پیست اسکی ایران پیست دیزین است. دیزین نه تنها مهم ترین پیست اسکی ایران، بلکه معتبرترین پیست اسکی در کل خاورمیانه به شمار می رود. این پیست که در شمال تهران قرار دارد، اولین پیست اسکی در ایران است که از سوی فدراسیون جهانی اسکی برای برگزاری مسابقات رسمی تایید شد و عنوان بین المللی گرفت.شیب مسیر مناسب، طول مسیر، محل برگزاری مسابقات و امکانات رفاهی این پیست، در حد و اندازه های بین المللی هستند.

برای اسکی در دیزین باید راهی کوه های شمالی تهران و منطقه گاجره شوید. جایی در فاصله ۱۲۳ کیلومتری از مسیر جاده چالوس و ۷۱کیلومتری شمشک. دیزین ۳ تله کابین ، ۲تله سیژ، ۷تله اسکی بشقابی و ۱تله اسکی چکشی دارد.ارتفاع این پیست بین ۲۶۵۰ تا ۳۶۰۰ متر و بهترین زمان اسکی در آن اوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه است. در این پیست ۲هتل و ۱۹ کلبه و ۵رستوران وجود دارد. بنابراین می توانید درخصوص سفرهای جمعی طولانی مدت حساب باز کنید.

Dizin bottom view dizin-04

پیست اسکی شمشک

پیست «شمشک» بعد از دیزین، دومین پیست اسکی بزرگ ایران است اما به لحاظ قدمت، پیست شمشک از پیست دیزین قدیمی‌تر است . این پیست در ۵۷کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد و با روستای شمشک از توابع رودبار قصران شهرستان شمیرانات فاصله اندکی دارد. در پیست اسکی شمشک ۲ دستگاه تله سیژ، ۲ دستگاه تله اسکی بشقابی و ۲ دستگاه تله اسکی چکشی وجود دارد. هم چنین این پیست به نورافکن زرد مجهز است که به شما این امکان را می دهد که تا نیمه های شب اسکی کنید. بهترین زمان اسکی در این پیست معمولا از اوایل آذر تا اواسط فروردین است. این پیست هم ۲ هتل دارد و ۴رستوران که یکی از آنها در قله واقع است و چشم انداز زیبایی دارد و همچنین هوای مطلوب این منطقه و نزدیکی آن به تهران باعث شده مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان قرار گیرد.

ski_shemshak_001

پیست اسکی توچال

«توچال» نزدیک ترین و شلوغ ترین پیست تهران است که در پایان خیابان ولنجک و در ۳ کیلومتری میدان تجریش در منطقه شمیرانات قرار دارد. این پیست ۳خط تله کابین و ۳ خط تله سیژ و یک خط تله اسکی دارد که در مجموع طول آنها به ۷۵۰۰ متر می رسد و با طولانی ترین تله کابین های دنیا رقابت می کند.این مجموعه ۳ پیست مجزا دارد که اولی در قله، دومی در دامنه غربی و سومی در ایستگاه هفتم به پنجم قرار دارد.
این پیست که مورد تائید فدراسیون جهانی قرار دارد یکی از مجهزترین پیست های کشور به شمار می رود که در آن باشگاه تنیس، باشگاه تیر و کمان، باشگاه بانجی جامپینگ و اسکیت، باشگاه پینت بال و امکان کوه نوردی و پیاده روی وجود دارد.

pist_tochan_moshtak_8

پیست اسکی آبعلی

پیست اسکی «آبعلی» قدیمی ترین پیست اسکی ایران است و اولین پیستی که دارای دستگاههای بالابر شد آبعلی است که نزدیک شهر آبعلی در ۷۵ کیلومتری تهران و در جاده هراز قرار گرفته است. آبعلی ۵ پیست اسکی دارد که در هر کدام از آن ها امکاناتی مثل تله کابین و تله اسکی به چشم می خورد. در این پیست هم چنین زمین تنیس، سوارکاری، پرش و کایت، هتل، ۳ رستوران و محل کمک های پزشکی وجود دارد و ویژگیهایی نظیر ، آب گرم ، اماکن مقدس ( امامزاده هاشم ) و… این منطقه را متمایز از پیستهای دیگر ایران کرده است .

73412248244

پیست اسکی پولادکف

پیست اسکی پولادکف یا سپیدان، یکی دیگر از بزرگ‌ترین پیست‌های اسکی ایران است که در کوه سپیدان استان فارس در ۵ کیلومتری شهرستان سپیدان (نزدیک شیراز) قراردارد. در این پیست تجهیزاتی مثل بالابر، تله کابین و موتوربرفی وجود دارد و فضایی خانوادگی بر آن حاکم است. پیست اسکی سپیدان به دلیل داشتن هوای خنک، چشمه‌سارها و چمنزارهای طبیعی از اواسط بهار تا تابستان برای ورزش‌های تابستانی مانند اسکی روی چمن، دوچرخه‌سواری و… و هنگام بارش برف سنگین یعنی از نیمه‌های پاییز تا اوایل بهار برای ورزش‌های زمستانی بسیار مناسب است. همین ویژگی منحصر به فرد آب و هوایی باعث شده تا این پیست به صورت چهار فصل دایر باشد.

پولادکف

پیست اسکی سهند
پیست اسکی سهند در ۳۹ کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز واقع شده و حدود ۴۰ دقیقه از این شهر فاصله دارد. این پیست که این روزها در حال تجهیز است، بزودی دارای ۱۲دستگاه بالابر، هتل پنج ستاره و سه ستاره، مجموعه‌های آپارتمانی، ویلایی و اماکن ورزشی خواهد شد. در حال حاضر دو بالابر تله‌اسکی به طول ۱۲۰۰متر و دو دستگاه مبتدی به طول ۱۰۰متر در این پیست وجود دارد و شما می‌توانید در شش ماه از سال از برف‌های این پیست برای اسکی استفاده کنید. عمق برف‌های پودری این پیست گاهی تا چهار متر می‌رسد، با این حال، این پیست بهمن‌گیر نیست و فضای مناسبی برای انجام هرگونه ورزش زمستانی را دارد.

sahand

پیست اسکی بیجار

پیست اسکی «بیجار» در استان کردستان یکی دیگر از پیست هایی است که می توانید برای یک سفر زمستانی به آن فکر کنید. این پیست استثنایی ترین پیـست اسکی کشور است چرا که مشـرف به شهر و دسترسی به آن آسان است . به علاوه طول و شیـب پیست به گونـه ای است که به راحتی می توان مسابقـات کشوری و بین المللی را در آن بـر گزار نمود. پیست اسکی نسار بیجار بر دامنه کوه نسار در بیجار استان کردستان قرار دارد و یکی از ۵ تفریح گاه مهم این استان به شمار می‌رود که تجهیزاتی مثل تله کابین، تله سیژ، پارکینگ عمومی، هتل و رستوران در آن به چشم می خورد.

پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی «خوشاکو» در ۳۰کیلومتری غرب ارومیه و در منطقه راژان قرار دارد. ، این منطقه به دلیل برخورداری از کوه‌های با شیب مناسب، چشم‌انداز زیبا و تجهیزات ورزش‌های زمستانی، موقعیت ویژه‌ای جهت فعالیت‌ علاقمندان به ورزش اسکی دارد و می تواند در فصل های مختلف سال به عنوان پیست اسکی روی برف و روی چمن مورد استفاده قرار گیرد.

پیست اسکی آلوارس

شهر گردشگری سرعین در دامنه کوه سبلان در بین گردشگران به دلیل جاذبه های طبیعی و به ویژه آب های گرم معدنی و طبیعی با خواص درمانی شناخته می شود، اما هم اکنون فعالیت بزرگترین پیست اسکی کشور در این منطقه ظرفیت بزرگ گردشگری را برای استان ایجاد کرده است. علاوه بر همه جاذبه های طبیعی، تاریخی، باستانی و تفرجگاه های بی شمار، سرعین امروز با پیست اسکی «آلوارس» نیز به شهرت رسیده است و با خارج شدن از منطقه گردشگری تک قطبی، سالانه در فصل زمستان و تا اواسط تابستان نیز پذیرای جمع کثیری از علاقه مندان به ورزش های زمستانی از جمله اسکی است. از این رو پیست اسکی آلوارس که در ۲۴ کیلومتری شهرستان سرعین و ۱۲ کیلومتری روستای تاریخی آلوارس قرار دارد، هم اکنون با تجهیز و توسعه به بزرگ ترین پیست اسکی کشور از لحاظ وسعت تبدیل شده است و به جهت دیر ذوب شدن برف های این منطقه می تواند در حدود شش الی هشت ماه از سال مورد استفاده قرار گیرد.

alvars

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

1 دیدگاه

  1. مطالبتون مفید و جامع هستن.خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.