پیشنهاد سفر به سرزمین عجایب هفتگانه

معمولا در فصل زمستان سفر کاهش چشمگیری پیدا می کند چون سفر در این فصل پر از اما و اگر و پرسش است. اما برای علاقمندان سفر فصل زمستان نیز می تواند فصل حرکت و سفر باشد. پیشنهاد ما در فصل سرما ، سفر به سواحل و جزایر جنوبی کشور است که آب و هوای مطبوع و ملایمی دارند و روزهای بهاری خود را سپری می کنند. جزیره ی قشم از جمله مناطق دیدنی جنوب ایران است که زمستان‌ها مقصدی مناسبی برای سفردوستان است و با آب و هوای بهاری خود جمع کثیری از گردشگران زمستانه را به سوی خود جلب می‌کند. اگر برای فرار از سردی زمستان دنبال مقصد مناسبی هستید و هنوز نقشه‌ای در ذهن ندارید و نمی‌دانید کدام گوشه ایران به درد این روزها می‌‌خورد تا سرحال شوید، با خواندن این گزارش شاید تصمیم گرفتید سری به جزیره اعجاب‌انگیز قشم بزنید.

جزیره قشم بزرگترین جزیره‌ی خاورمیانه که وسعتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مربع یعنی مساحتی بیشتر از ۲۲ کشور مستقل جهان دارد و به خاطر نزدیکی به تنگه هرمز از موقعیت خاص استراتژیک در صحنه سیاست نیز برخوردار است.

جزیره قشم  از طبیعتی شگفت انگیز و پیچیده برخوردار می باشد، ﺳﻮاﺣﻞ زﯾﺒﺎ، ﺻﺨﺮه ھﺎی ﺳﺮ ﺑﻪ آﺳﻤﺎن ﮐﺸﯿﺪه و ﺗﻨﻮع زﯾﺴﺘﯽ و طﺒﯿﻌﺖ ﺑﮑﺮ ﺟﺰﯾﺮه ﻗﺸﻢ ازﺟﻤﻠﻪ ﺟﺎذﺑﻪھﺎی وﯾﮋه ﮔﺮدﺷﮕﺮی اﯾﻦ ﻣﻨﻄﻘﻪ در ﮐﻨﺎر آﺛﺎر ﺗﺎرﯾﺨﯽ آن اﺳﺖ. جزیره‌ای که حاصل جمع بازی موج و مرجان‌هاست در تنگه‌ای زیبا با غارهای تاریخی، خاک فرشهای رنگین، جنگلی شناور بر آب، دلفین‌های مهمان‌نواز ، گونه‌ای پرنده ماهی‌خوار و دره‌ای منحصر به فرد از ستاره‌ها در همسایگی آفتاب!

دوستداران طبیعت؛ جاذبه های طبیعی این جزیره را عجایب هفتگانه می خوانند.  عجایب هفتگانه قشم  که همگی از جاذبه های طبیعی این منطقه هستند، عبارتند از:   دره ستارگان قشم ، غار نمکدان ، تنگه چاهکوه ، دلفین های جزیره هنگام ، جزایر ناز ، جنگل دریایی حرا و لاک پشت عقابی.

شاید به جرات بتوان گفت بیشتر مسافرانی که به قشم سفر می‌کنند، تمام جاذبه‌های دیدنی این جزیره بکر را نمی‌بینند. تنوع جاذبه‌های طبیعی در این جزیره مانند فاصله آنها از هم بسیار زیاد است بنابراین خیلی از مسافران بیشتر وقت خود را مشغول خرید از بازارهای درگهان و قشم می‌کنند و از تماشای این جاذبه‌های گردشگری غافل می‌مانند. در این گزارش به معرفی عجایب هفتگانه قشم می پردازیم.

دره ستاره ها

“دره ستاره ها” با قدمت حدود ۲ میلیون سال، که اهالى بومى به آن ستاره افتاده یا استاره کفته نیز مى گویند شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. دره ستاره ها از زیباترین جلوه هاى فرسایش در جزیره پهناور قشم است که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها، تندیس های بلند قامت پیچاپیچ، مانند ستون کاخ های ویرانه و قدیمی سر بر آورده اند. این اشکال گوناگون با فرسایش بی وقفه خود چنین سازه های زمین شناسی را هم چون مجسمه هایی هیولایی جلوه می دهند.

اهالى معتقدند پس از فرو افتادن ستاره اى در این محل و بر اثر ضربه اى سهمگین، خاک از زمین بالا آمده و به هر شکلى که بوده خشک شده و چنین اشکالى پدید آمده است و برخى دیگر معتقدند با تاریک شدن هوا این دره محل آمد و شد ارواح و اجنه است اما تاکنون صحت چنین چیزى به اثبات نرسیده است. وجود همین داستانهای خیال انگیز و شکل و شمایل صخره های این منطقه از جزیره قشم باعث شده که از دره ستاره ها یا دره ستارگان به عنوان یکی از عجایب هفتگانه قشم نام برده شود و گردشگران جزیره در بازدید خود از جاذبه های گردشگری جزیره، بازدید این منطقه را هم در برنامه های خود قرار دهند.

69698457 دره-ستارگان-4 ___20130617_1909703944

غار نمکدان

کوه نمکدان قشم یا بزرگترین غار نمکى جهان در محدوده ژئوپارک و در فاصله ۹۰ کیلومترى شهر قشم و در بخش انتهایى جنوب باخترى جزیره و در موازات ساحل جنوبى قرار دارد. غارهاى نمکى قشم یکى از زیباترین جلوه هاى طبیعت در این جزیره زیبا و رویایى، طولانی ترین غار نمکی دنیا می باشد که گفته می شود بیش از ۶۵۰۰متر درازای آن شناسایی شده است.

در مسیر رسیدن به گنبد نمک قشم و غار نمکی، دست طبیعت زیباترین نقش ها را رقم زده است گویی در یک جزیره دوردست و خالی از سکنه به دنبال ناشناخته ها هستی. هیچ کجای این غار شبیه جای دیگرش نیست، به هر طرف که نگاه می کنی اشکال و رنگ های جدید می بینی و این همه زیبایی هر انسانی را به شوق می آورد. سقف غار نمک را قندیل های مرمرین و بلورین در اشکال مختلف پوشش داده اند و منظره ای بدیع به وجود آورده اند و وجود رگه های سفید نمک بر بدنه این کوه از دور منظره ای زیبا را نمایان می سازد.

فاصله دهانه غار نمک از جاده همجوار ساحل دریا حدود ۲ کیلومتر است که توصیه می شود با پای پیاده پیموده شود. درون غار نمک به ویژه در اعماق آن، تاریک است و برای مشاهده استالاکتیت های بلورین نمک نیاز به چراغ قوه پرنور است. افراد عادی و کسانی که بدون وسایل فنی از غار بازدید می کنند تنها امکان پیمایش ۱۰۰متر ابتدایی غار نمکدان را پیدا می کنند اما همین چند متر هم ارزش آمدن دارد.

غار نمک غار نمکدان -نمک-قشم-1371928116

تنگه چاه کوه

تنگ چاه‌کوه ، پدیده‌اى شگفت از فرسایش سنگ‌هاى رسوبى زمین، یکی دیگر از عجایب جزیره قشم است. دره یا تنگ چاه‌کوه در شمال غربی جزیره در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم، دره‌اى به عمق ۱۰۰ متر، نمایشی از فرسایش سنگ‌هاى رسوبى است. این دره در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم قرار دارد. راه دسترسی به تنگه چاهکوه کاملا آسفالته بوده و فقط در یکی دو کیلومتر پایانی خاکی می شود که البته وضعیت خوبی دارد. تنگ چاه‌کوه  یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم است که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است.

این دره‎ شگفت‌انگیز، در دل یک کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار دارد که در روزگاران گذشته مکانی مقدس شمرده می شد. از یک سو دست طبیعت، بدنه و سطوح داخلی این تنگه را به شکل تاق ها، سکوها ودالان های پر پیچ و عجیب درآورده است و دیگر سو دست انسان چندین حلقه چاه در بستر تنگه حفر کرده است. چاه‌کوه در ابتدا عریض و با دیواره‎های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می‌شود، ولی به‌تدریج از عرض آن کاسته می‌شود تا جایی که عبور از میان آن دشوار می‎شود. این درحالی است که ارتفاع دیواره‌ها همچنان زیاد است و به همین دلیل داخل دره نور کمی وجود دارد. طرح‌ها و اشکالی که روی دیواره‌های این تنگ زیبا نقش بسته هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اشکالی که خیال‌انگیز و رویاگونه‌اند و مانند آثار هنری ارزشمندی شده‌اند که به دست هنرمند توانایی به‌وجود آمده‌اند.

تنگ چاهکوه چاهکوه6-620x465

دلفین های جزیره هنگام 

آب های نیلگون خلیج فارس و انواع گونه های جانوران دریایی که با کمی دقت می توان به وفور آن ها را در جزیره پیدا کرد و معروف ترین آن ها دلفین ها هستند که از جاذبه های گردشگری این جزیره به حساب می آیند. دلفینهای آبهای بین جزیره قشم و جزیره هنگام هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کنند دیدن این آبزیان باشکوه و همراهی و بازی مهیج آنها در کنار قایق بازدید کنندگان شور وشوق وصف ناپذیری به بینندگان می‌دهد.

www.resimcity.com_yunus_resimleri_4

جزایر ناز

جزایر ناز در ۲۲ کیلومتری شهر قشم تنها محلی است که با پای پیاده و یا با خودروی شخصی می توان تا فاصله یک کیلومتری داخل آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس را پیمود و از این  شرایط ویژه به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری قشم، بهره و لذت کافی برد.

جزیره‌ ناز شامل ۲ جزیره است که در نزدیکى سواحل شرقى قشم‌ قرار گرفته،‌ بومیان منطقه به این ۲ جزیره دو کرده می گویند. این جزیره فاقد ساحل شنى است و دیواره‌هاى صخره‌اى به ارتفاع پنج تا ده متر اطراف آن را فراگرفته است. روى این جزیره کاملاً مسطح است. در زمان جزر با پس‌روى کامل آب دریا، براى مدت کوتاهى، باریکه‌اى از خشکى جزیره ناز را به ساحل قشم وصل مى‌کند. هرچند زمان این اتفاق کوتاه است، اما در همین مدت مسافران با ورود به جزایر ناز می توانند از بلندای آن، تنگه هرمز، جزیره لارک و همه زیباییهای عالم خلقت را از دل پهنه آبی خلیج فارس نظاره و خدا را از بابت همه نعمت هایش ستایش کنند.

آرامش و زیبایی جزایر ناز از یک  سو و وجود صدفها و مرجانهایی که در طرح ها و رنگ های مختلف و متنوع در اطراف این جزایر دیده می شوند نیز از سوی دیگر بر زیبایی این سایت منحصر بفرد گردشگری در قشم افزوده است.

جزیره ی نار

جنگل دریایی حرا

“جنگل‌های دریایی حرا” با وسعت ۲۰۰کیلومتر از معدود جنگل‌های انبوه دنیاست که درختانش با خاصیت تصفیه کنندگی که در پوستشان دارند، از آب شیرین به‌دست آمده از تسویه آب و املاح تغذیه می‌کنند و نمک دریا را به آب پس می‌دهند. حرا در حقیقت نام درختی است در اندازه های ۳ تا ۶متر با شاخ و برگهای سبز و روشن که در آبهای شور زندگی می‌کند و نام علمی اش (Avicennia Marina ) منسوب است به حکیم ابوعلی سینا  فیلسوف ایرانی.

در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان – فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر- جنگل دریایی حرا پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است.ناحیه جزر و مدی حرا زیستگاه مناسبی برای نرم تنان، سخت پوستان و ماهیان پدید آورده است که منبع غذایی مهمی‌برای ماهیان و پرندگان وحشی هستند.

دیدار از جنگل حرا خاطره ای به یاد ماندنی در اذهان دوستداران طبیعت، آب، هوا، درخت و پرندگان و سکوت استثنایی باقی می‌گذارد.

جنگل حرا جنگل های حرا

لاک پشت‌های پوزه عقابی

از میان ۷ گونه لاک پشت دریایی شناسایی شده درآب‌های جهان، ۵ گونه به پهنه‌های آبی خلیج فارس و دریای عمان وارد می‌شوند که در سراسر دنیا جمعیت لاک پشت‌های پوزه عقابی به دلیل بهره برداری انسانی به شدت در حال کاهش است. لاک پشت پوزه عقابی یکی از دو گونه لاک‌پشت دریایی است که در سواحل استان هرمزگان تخم‌گذاری می‌کند، پوزه این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلیش یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجان‌ها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه معروف است.

از آنجایی‌که یکی از مهمترین عوامل انقراض جانوران در جهان تخریب زیستگاه است، اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد قشم جهت حفظ زیستگاه این جانور در یک اقدام فوری و ضربتی ۲۵ کیلومتر از ساحل جنوبی را به عرض ۱۲۵ متر از خط مد دریا به طرف ساحل در چهارچوب قوانین مناطق آزاد، منطقه حفاظت شده اعلام کرد. وجود لاک پشت های بزرگ دریایی و تخم گذاری آنها در سواحل ، ازجذابیت‌های اکوتوریستی جزیره قشم به شمار می رود به طوری که در بسیاری ازکشورها مانند عمان، امارات، استرالیا وجود این لاک پشت ها ، منبع درآمد خوبی برای صنعت توریسم است. در هرمزگان هم با وجود گرمی هوا در زمان تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی (نیمه دوم اسفند ماه تا اواخر اردیبهشت) این لاک پشت ها میزبان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی هستند .

6czvdnogsgtp1qirv82

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.