وقتی همه خوابند! گزارشی تاسف برانگیز از عملیات گازرسانی به مسجد کبود + عکس

ارک توریسم – چندی است اخبار برگزاری نماز و تبدیل مسجد کبود، یک بنای ثبت شده ی ملی به پایگاه مقاومت بسیج تیتر خبرگزاری ها شده است. در این میان با سکوت تعجب برانگیزی از سوی سازمان میراث فرهنگی تبریز مواجه بوده ایم. اما ظاهرا متولیان این امر به عواقب کارشان فکر نکرده اند. در بسیاری از موزه ها و اماکن تاریخی دنیا سیستم های گرمایشی استاندارد وجود دارد، در صورتی که آن بنا بخش اداری نیز داشته باشد یا تمام طول سال مملو از بازدید کننده باشد. طبیعتا نمی توان برای بازدید کنندگان از چغازنبیل یا تخت جمشید سیستم گرمایشی در نظر گرفت. مسجد کبود با آمار بازدید کنندگانی که دارد نیازی به گرمایش ندارد اما برگزاری نماز جماعت به طور مداوم و حضور کادر پایگاه مقاومت بسیج در این بنا لزوم گرمایش را تشدید می کند.

ظاهرا کسانی که برای گرم کردن نماز گزاران دست به کار شده اند تخصص کافی در حوزه ی میراث فرهنگی نداشته اند. متاسفانه میراث ماندگار تبریز کهن با اقدامات تاسف برانگیز در حال تخریب است، عملیات گاز کشی با لوله های ضخیم در نمای ساختمان، شکستن آجرها و پنجره های بنا برای اتصال لوله ها به داخل بنا، قرار دادن لوله ی بخاری به شکل غیر استاندارد و حتی خطرناک برای کسانی که داخل مسجد هستند، از جمله اقدامات متولیان این امر بوده است.

در این میان فرزین حق‌پرست، مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان در گفت و گو با خبرگزاری میراث فرهنگی عنوان کرده که از اجرای پروژه گازرسانی به مسجد کبود بی‌خبر بوده و بعد از آگاهی نسبت به این اتفاق مانع از ادامه کار شده و شکایت‌نامه‌ای نیز تنظیم کرده است. این عمق فلاکت سیستم اداری است که اثر تاریخی با این قدمت هیچ متولی یا مسئول شیفتی نداشته تا چنین اقدامی را در اسرع وقت به مدیرکل گزارش دهد.

ساخت و سازهای اطراف ارک، تخریب خانه های قدیمی تبریز و نا تمام ماندن پروژه های مرمت تنها بخشی از بی توجهی مسئولین به میراث فرهنگی شهرمان است.

با احترام-نادره مشهور خواجه-شانزدهم بهمن ماه ۱۳۹۳

20150205_111001

20150205_111011

20150205_111051

20150205_111104

20150205_111122

20150205_111135

20150205_111218

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

1 دیدگاه

  1. دلم به درد اومد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.