آبشارهای شیرآباد

آبشارهای شیرآباد در موقعیت جغرافیایی E5502 N3656 در استان گلستان قرار دارد. آبشار شیرآباد در ۶ کیلومتری جنوب شهرستان خان ببین و در میان جنگلی بسیار زیبا واقع شده‌است. در مسیر آن‌ رودخانه‌ها و چشمه‌سارهای‌ زیبایی‌ وجود دارد. آبشـــار شیرآباد به‌ صورت‌ پله‌ای‌ است‌ و جمعاً ۱۲ آبشار کوچک‌ و بزرگ‌ را دربرمی‌گیرد .این آبشار در ۵۵ کیلومتری شرق گرگان، در حد فاصل شهرهای علی آباد کتول و آزادشهر واقع است آب این آبشارها که با درخشندگی و شکوه خاصی از ارتفاع زیاد به داخل استخرهای پایین‌دست فرو می‌ریزند، به‌عنوان عنصر ممتاز طبیعی به حساب می آید و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای را برای جذب جهانگردان و محققان ایرانی و خارجی ایجاد کرده است.

 

آبشار شیر آباد1

امروزه این مجموعه آبشارها مورد توجه زیادی واقع شده است. محیط پیرامون آبشار را کوهستان و جنگل تشکیل می دهد که گونه هایی از گیاهان مانند ممرز، افرا، انجیلی، توسکا، همیشک، داردوست، خزه، سرخس و قارچ های رنگارنگ را می توان در آن مشاهده کرد. همچنین در اطراف این مجموعه جذاب و دیدنی زیستگاه طبیعی مرال، شوکا، خرس، پلنگ، خوک وحشی و گربه جنگلی را می توان یافت که تحت حفاظت و مدیریت است.

 

شیر2

غار شیرآباد نیز یکی از غارهای مهم و جالب استان گلستان به شمار می رود که دست بشر در ساخت آن دخالتی نداشته و در نزدیکی آبشارها واقع است. این غار در ارتفاع حدود ۳۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و قطر دهانه آن حدود ۱۵-۹ متر است. از کف غار، آب سردی جاریست که به رودخانه شیرآباد وارد می شود. این غار اندکی بالاتر از آبشارهای قرار دارد که به دلیل همجواری، نام روستای شیرآباد را بر آن نهاده اند.

 

شیر3

در درون غار به دلیل داشتن شرایط مطلوب و وجود آب، گونه هایی از مهره داران و بی مهرگان نظیر گاماروس، عنکبوت، خرچنگ آب شیرین، خفاش، قورباغه جنگلی و سمندر کوهستانی ایران، زیست می کنند.مجموعه غار و آبشارهای شیرآباد به‌عنوان یک اثر طبیعی ملی به سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده است.

 

شیر4

غار و آبشار‌های شیرآباد در شهرستان رامیان و در نزدیکی شهر خان‌ببین قرار گرفته اند. از خان‌ببین به روستای شیرآباد حدود ۵ کیلومتر به سمت جنوب راه می‌باشد. بعد از روستای شیرآباد و گذشت ۳ کیلومتر از جاده آسفالته، راه مالرویی وجود دارد که به سمت آبشارها پیش می‌رود. آبشار اول ۲۵ متر ارتفاع و ۸۱ متر عمق و آبشار دوم آن ۱۲ متر ارتفاع و ۸۰ متر عمق دارد و به عنوان و عروس آبشارهای منطقه نیزمعروف است.

 

شیر5

آبشار‌های شیرآباد همه ساله تعداد بی‌شماری از مسافران و علاقه‌مندان طبیعت را به سوی خود جذب می‌کنند. آبشار شیرآباد در شهرستان خان به بین و در ۶ کیلومتری جنوب این شهر و در میان جنگلی بسیار زیبا قرار گرفته ‌است. تعداد این آبشارها به هفت می‌رسد در نزدیکی آنها غارهایی نیز وجود دارد.

 

شیر6

غارهای این جنگل به دیو سپید و سمندر معروف هستند. به دلیل شیب‌های تند رشته کوه‌های البرز در ناحیه شرقی و وجود چشمه سارهای فراوان در دامنه کوه قلعه ساران، آبشارهای کوچک و بزرگی شکل گرفته است که در بین آنها ۷ آبشار، در محدوده غار شیرآباد در بخش صخره‌ای قرار گرفته‌اند که ارتفاع بلندترین آنها به حدود ۳۰ متر می‌رسد.

 

شیر7

این آبشارها، از روستای شیرآباد کمتر از ۲۰کیلومتر فاصله دارند و برای رسیدن به آن‌ها کافیست از مسیر خان ببین به روستای شیرآباد ۵ کیلومتر را به سمت جنوب بروید و بعد از روستای شیر آباد ۳ کیلومتر جاده آسفالته را ادامه داده، سپس راه مالرویی را پیش بگیرید. این راه، به سمت آبشارها پیش می‌رود.

 

شیر8

 

شیر9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.