کپوبافی؛ حصیر شاخص خوزستان

خرید صنایع دستی جز لاینفک سفر است. خرید سوغات می تواند از خوراکی های مقصد باشد اما خرید صنایع دستی به عنوان یادگار ماندگار سفر لطف دیگری دارد. یکی از مطالبی که همواره مورد تاکید نویسندگان و یاران سفرنامه ی ارک بوده است، خرید صنایع دستی شاخص یک منطقه است. در این صورت شما به عنوان یک گردشگر هم در رونق اقتصاد محلی و هم در تشویق هنرمند به ادامه ی فعالیت نقش خواهید داشت. در این شماره به معرفی”کپوبافی” صنایع دستی شاخص استان خوزستان پرداخته ایم. کپو، یکی از صنایع دستی منطقه خوزستان است که از دیرباز در نواحی شمالی “دزفول” رواج داشته و همچنان با ذوق و ابتکار خاص هنرمندان روستایی تهیه و به بازار عرضه می‌شود.

این صنعت دستی از بافته‌های حصیری است و مواد اولیه آن کرتک و برگ نخل‌های خرماست که ‌از سالیان متمادی بیشتر در دهستان “شهیون” در شمال دزفول رواج داشته است. روستای “پامنار” از توابع این دهستان، از دیرباز با داشتن نخلستان‌های زیاد مرکز مهمی برای تهیه مواد اولیه آن بوده است. گرچه در حال حاضر به ‌دلیل نیاز بیشتر کپوبافان، بخش زیادی از برگهای خرما از بندرعباس تهیه می‌شود.

en1554

این دست‌بافته‌ها، برای مردم این منطقه تنها هنر و ذوق نیست، بلکه زندگی است و محل مناسبی برای امرار معاش زنان زحمت‌کشی است که ‌در کنار کار طاقت‌ فرسای روزانه به تهیه آن می‌پردازند. بانوان تلاشگر در روستاهای کوهستانی در منطقه “سردشت” در سرما و گرما هیچ گاه این هنر بازمانده از سال‌های دیرین را رها نکرده و همواره آن را مانند میراثی حفظ کرده‌اند.

14-800_611

en1548

کپوبافان در زمینه‌های مختلف – به‌ویژه ظروف تزیینی و سنتی- با استفاده از رنگ‌ها و نقوش سنتی از دیرباز محصولات زیادی تولید می‌کرده‌اند. انواع این تولیدات شامل اشکال مسطح، بیضی و دایره‌ای با کاربردهای مختلف، به‌ویژه مصنوعات صنعتی (از جمله گلدان، جا دستمالی، زیر کتری، زیر قوری، میوه خوری ) و انواع دیگر محصولات بافت حصیری است.

DSC_1519

ک‍پ‍و، ب‍‍ا پ‍ی‍چش‌ س‍‍اق‍ه‌‌های م‍رک‍ز‌ی‌ و ج‍و‌ان‌ ن‍خ‍ل‌ ب‍ه‌ دور س‍‍اق‍ه‌‌های ک‍رت‍ک‌ ش‍ک‍ل‌ م‍‍ی‌گ‍ی‍رد و ب‍‍ا ن‍ق‍ش‌‌‌ان‍د‌از‌ی‌ ک‍‍ام‍و‌ا‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌ال‍و‌ان، زی‍ب‍‍ای‍‍ی‌ ‌آن‌ چ‍ن‍د ب‍ر‌اب‍ر م‍‍ی‌ش‍ود. نقوش استفاده شده در کپو بیشتر لوزی، نیم لوزی، سه پر، چهار پر، پنج پر و ستاره‌ای است که اغلب برگرفته از نقوش آجری یا خشت‌های قدیمی دزفول است. در کپوبافی هر چه رنگها تندتر و به اصطلاح گرم ‌تر باشد کار جلوه و جذابیت بیشتر و بهتری خواهد داشت.

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

1 دیدگاه

  1. dasteshun dard nakone vagean ziba sakhtan

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.