پر آب ترین چشمه ایران

سراب گاماسیاب نهاوند  رودخانه جادویی است که در نزدیکی شهر نهاوند از میان سنگ ها بیرون آمده است. شاید با شنیدن نام «سراب» به یاد کویر، عطش و بی آبی بیفتید اما این سراب سراب دیگری است؛ پر آب ترین چشمه ایران که در ۲۰ کیلومتری شهر نهاوند قرار گرفته است. این چشمه به قدری بزرگ است که نام چشمه برای آن کوچک است چرا که با شنیدن نام چشمه، حفره کوچکی در کوه در ذهن تداعی می شود اما میزان آبدهی این چشمه به قدری زیاد است که در بدو ورود خود به سطح زمین رودخانه ای عظیم پدید می آورد. جایی که رویاهایمان را میتوانیم در آنجا جستجو کنیم. وارد محوطه سراب میشویم و زیبایی‌های خیره کننده را می‌بینیم . به سرچشمه که نزدیک می‌شویم منظره ای باور نکردنی میی بینیم.

1329776328169229_large

b19

رود گاماسیاب دارای آبی با کیفیت عالی می‌باشد. در طول دره شهرستان و مسیر دشت دلتایی نهاوند جاری است و به هنگام عبور، قسمت عمده روستاها و باغ‌های باختری شهر را مشروب ساخته و راهی شهرستان صحنه در استان کرمانشاه می‌شود.

بربالای سرچشمه گاماسیاب غاری قرار دارد که بنا به شواهد احتمالا در گذشته محل خروج آب بوده است.دهانه این غار به عرض ۲ و ارتفاع ۸ متر به تالاری با طول ۴۰،عرض ۲ تا ۱۰ و ارتفاع ۱ تا ۸ متر وارد می‌شود.وارد غار میشویم و می‌بینیم که بدون وسایل غار نوردی تا فاصله کمی بیش‌تر نمی‌توان رفت. درون غار هم نسیم خنکی می‌وزد که در فصل تابستان احساس گرمایی در این غار وجود ندارد.

گاماسیاب-345

مسیر دسترسی:

شهر نهاوند یکی از شهرهای استان همدان است که در فاصله تقریبی ۴۰۰ کیلومتر از تهران واقع شده است .  فاصله سراب گاماسیاب از نهاوند نیز ۲۰ کیلومتر است. برای رسیدن به سراب گاماسیاب ، شهر نهاوند را به سمت سراهی «نهاوند-ملایر-بروجرد» طی میکنیم ،پس از ۱۰ کیلومتر به پاسگاه قلعه قباد میرسیم.از این محل یک راه آسفالته فرعی منشعب میشود که نهایتا به نوراباد میرسد.با طی مسافت ۱۰ کیلومتر و گذشتن از روستاهای قلعه قباد و وراینه ، به راه فرعی خاکی در سمت چپ میرسید که تابلویی با عنوان «پارک جنگلی گاماسیاب» در ابتدای آن قرار دارد.از این نقطه تا سرچشمه گاماسیاب کمتر از ۵۰۰ متر فاصله است.

475540_9c9KfDV5

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.