دره شگفت انگیز تنگ چاهکوه قشم

تنگ چاه‌کوه ، پدیده‌اى شگفت از فرسایش سنگ‌هاى رسوبى زمین، در جزیره قشم واقع شده است. دره یا تنگ چاه‌کوه در شمال غربی جزیره در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم، دره‌اى به عمق ۱۰۰ متر، نمایشی از فرسایش سنگ‌هاى رسوبى است. این دره در ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی، در بخش غربی ساحل شمالی جزیره قشم قرار دارد. راه دسترسی به تنگه چاهکوه کاملا آسفالته بوده و فقط در یکی دو کیلومتر پایانی خاکی می شود که البته وضعیت خوبی دارد. تنگ چاه‌کوه  یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم است که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است.

2v2fhi8 36459982

این دره‎ شگفت‌انگیز، در دل یک کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار دارد که در روزگاران گذشته مکانی مقدس شمرده می شد از یک سو دست طبیعت، بدنه و سطوح داخلی این تنگه را به شکل تاق ها، سکوها ودالان های پر پیچ و عجیب درآورده است و دیگر سو دست انسان چندین حلقه چاه در بستر تنگه حفر کرده است. چاه‌کوه در ابتدا عریض و با دیواره‎های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می‌شود، ولی به‌تدریج از عرض آن کاسته می‌شود تا جایی که عبور از میان آن دشوار می‎شود. این درحالی است که ارتفاع دیواره‌ها همچنان زیاد است و به همین دلیل داخل دره نور کمی وجود دارد. در دیواره‎های دره چاه‌کوه، فرسایش آبی و انحلال، شیارهای عمیق و طویل، انواع حفره‎های عدسی، قاشقی و کروی شکل را حفر کرده‌اند. وجود شیارها و خطوط فرسایش موازی و همچنین حفره و طاقچه بر بدنه عمود این دره و نیز وجود جوی‌های سنگی در کف دره، باعث شده تا تنگ چاه‌کوه به اعجاب تبدیل شود. طرح‌ها و اشکالی که روی دیواره‌های این تنگ زیبا نقش بسته هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اشکالی که خیال‌انگیز و رویاگونه‌اند و مانند آثار هنری ارزشمندی شده‌اند که به دست هنرمند توانایی به‌وجود آمده‌اند.

IMG_7882 M.Gaeini_Qeshm_Chahkooh_Canyon10 M.Gaeini_Qeshm_Chahkooh_Canyon25

این چاه ها از سده های پیشین تا به امروز منبع مهم تامین آب شیرین برای این بخش از جزیره به ویژه در سال های خشک و بی آب بوده است. جوی هایی برش خورده در بخش های شرقی غربی تنگه، که زمان ساخت آن ها (هم چون چاه ها) مشخص نیست، آب را از شکاف ها و نقاط مرتفع به سمت چاه ها هدایت می کند.
47655436

نگین متین

من نگین متین اقدم عضو هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر و دارای مدرک کارشناسی ارشد اکوتوریسم و کارشناسی مدیریت جهانگردی از دانشگاه تبریز هستم. عاشق سفر و طبیعت هستم به همین دلیل علاقه داشتم رشته‌ام و کارم هم مرتبط با سفر باشه و عمده فعالیت‌هام در زمینه گردشگری هست. اولین فعالیت گردشگری‌ام رو در سال 92 با تولید محتوای گردشگری در ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک شروع کردم و بعدها فعالیت‌ام رو در وب سایت تخصصی گردشگری ارک توریسم، نشریه گردشگری کوله پشتی، اجرای رویدادهای گردشگری و پروژه‌ی یک دقیقه با تبریز ادامه دادم و راهنمای رسمی سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی هستم. کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم از سال 93 راه اندازی شد و من به تولید محتوای گردشگری به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی و انگلیسی در این وب سایت 5زبانه می‌پردازم.

1 دیدگاه

  1. اگر فقط عکس بود باورم نمی شد اینجا ایران باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.