طبیعت بی نظیر جنگل ۱۹۰ میلیون ساله ایران

روستای افراتخته در جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول واقع شده‌است و دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان می باشد. این دهکده یکی از روستاهای جنگلی  استان گلستان ایران محسوب می شود و دارای جنگل انبوه چند هزار ساله‌ است. در پیرامون افراتخته منطقه شکار ممنوع قرار گرفته‌ که زیستگاه گونه‌های جانوری منحصربه‌فرد است.

اندوختگاه‌های سرخدار افراتخته از رویشگاه‌های سرخدار جنگل‌های شمال ایران است که در آن درختان سرخدار با قدمت بسیار بالا به طور انبوه و گاهی نیز به شکل توده‌های خالص روییده‌اند. سن برخی از این درختان به بیش از هزار سال می‌رسد.

جنگل افراتخته دارای ۱۵۰ هکتار از جنگل‌های ۱۹۰ میلیون ساله‌است. اندوختگاه سرخدار که در حوضه آبخیز زرین‌گل و ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی علی‌آباد کتول و در مجاورت روستای افراتخته واقع شده به عنوان حوزه شماره ۸۵ در تقسیم بندی طرح جامع جنگل‌های شمال کشور به ثبت رسیده‌است.

با این حال از سال ۱۳۷۸ خورشیدی با تصویب مقامات برای ساخت جاده و ویلا این اندوختگاه طبیعی در معرض خطر قرار گرفته‌است.

golestan2-[converted]

علاوه بر جنگل، طبیعت ارتفاعات اطراف روستای افراتخته نیز بسیار دیدنی است،به وطری که زیباترین منظره طبیعی روستا را تشکیل می دهند. در شمال این روستا، کوه های افراتخته، در جنوب تکیانو، در غرب ملیارتو و در جنوب دره افراتخته قرار دارد.

آب و هوای این روستا در زمستان سرد و در تابستان معتدل است. در اطراف روستای افراتخته چندین چشمه آب معدنی وجود دارد و آبشارهای طبیعی در ارتفاعات این روستا به زیبایی آن افزوده است که از بلندای ۳۰۰ تا ۲۵۰۰ متری سرازیر می‏شوند.

افراتخته همچنین دارای  یک رودخانه می باشد که در جنوب روستا جریان دارد. وجود همین رودخانه به همراه آب و هوای معتدل منطقه، باعث رونق کشاورزی در آن شده است. در سفر به روستای افراتخته می توانید از چاه سنگی و باستانی پیرآلا در ۲ کیلومتری روستا بازدید کنید و گورستان گبری و حمام قدیمی روستا معروف به کهنه حمام را ببینید که همه بیانگر قدمت زیاد این روستا هستند.

8add15940dd0b9adcf079bf6b32a7ff8_largeمردم این دهکده، اعیاد مذهبی قربان، فطر و غدیر را جشن گرفته و در ایام محرم و وفات ائمه به سوگواری می پردازند. مردم این روستا مراسم ملی عید نوروز، چهارشنبه سوری، سیزده بدر و شب یلدا را نیز گرامی می‏ دارند.

مراسم ختنه‏ سوران، عروسی‏ های سنتی، سحرخوانی و افطاری‏های گروهی ماه رمضان و عزاداری به شیوه سنتی در ایام محرم از دیگر آیین‏ها و سنت‏های مردم این روستاست. چهار بیتی خوانی، نوازندگی نی، دوتار و شمشاد از دیگر مراسم متداول در جشن‏ها و عروسی‏ های روستاست.

صنایع دستی این روستای زیبا قالی، چادر شب، سفره پارچه‏ای، دستمال، نمدمالی، چوخا، ساق پیچ پشمی، تور پشتی (کوله پشتی) و انواع وسایل چوبی مانند قاشق، لگن، سطل و خیش چوبی و «دوره» (مخزنی چوبی برای گرفتن کره از ماست) است که می توانید به عنوان سوغاتی آن ها را خریداری کنید.

40

1078-08-777444i77-212269

113140

930912-11

22324250

ff91fdf7ba408d430863b5e1cd242ea3_large

264kx95

ir2949-2

8add15940dd0b9adcf079bf6b322

 

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.