باغ «بهلگرد» اصیل‌ترین باغ ایرانی در منطقه بیرجند

باغ بهلگرد در فاصله‌ی ۳۰ کیلومتری شمال شرقی بیرجند در امتداد جاده‌ی بیرجند – زاهدان قرار دارد، ورودی باغ دارای سردری ساده با درب چوبی و دو تکه که با گل میخ¬‌های کروی مزین شده است.

فضای هشتی که به‌صورت محدود و با طاق نماهای کم¬‌عرض و کم¬‌عمق آن را می¬‌پوشاند، پس از آستانه ورودی قرار گرفته است و محوطه‌ی اندرونی که در امتداد هشتی قرار دارد فضای نسبتاٌ وسیعی را به خود اختصاص داده است.

طبق اصول باغ¬سازی ایرانی در میان این محوطه استخری به شکل چهار ضلعی دیده می شود که در قسمت جنوبی اندرونی بنا در دو طبقه همکف و اول به وجود آمده است.

این بنای تاریخی به‌علت جذابیت خاص و به‌لحاظ وجود اجزاء و عناصر معماری اسلامی از جمله سردر ورودی هشتی با فضاهای ویژه خود بخش اندرونی باغ و بنای آن که بصورت ترکی با ستون¬‌های آجری مشخص با شماره ۲۳۶۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

باغ بهلگرد

مجموعه باغ و عمارت بهلگرد شامل بخش‌های متعددی هم‌چون، ورودی، هشتی، حیاط اندرونی، عمارت اصلی، محل سکونت خدمه، بیرونی و اصطبل است.

این باغ که بر روی زمین شیب‌دارساخته شده است به منظور مهار شیب زمین از جنوب به شمال به‌صورت یکسانی مدون شده است.

این باغ با داشتن اندرونی و بیرونی یکی از اصیل¬‌ترین باغ¬‌های ایرانی در این منطقه است که به‌عنوان تفرجگاه ییلاقی خاندان خزیمه و در زمان شوکت‌الملک از حاکمان بیرجند در دوره قاجار ساخته شده است.

1 دیدگاه

  1. ممنون از این همه تفکر زیبا که آثار دوست داشتنی گذشتگان را یادآور می شوید.
    شهر باستانی من بیرجند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.