آبشار کرکبود

البرز – طالقان‎ ۷۰۰ متری روستای کرکبود

در شمال شرق طالقان روستای کوچک زیبایی وجود دارد که کرکبود نام دارد. داخل روستا درختان تنومند و برافراشته و بلندی وجود دارد که نظیر آن در دیگر روستاهای طالقان کمتر دیده می شود داخل این روستا آبشار کرکبود زیبایی است که موجب شده گردشگرای فراوانی به این منطقه جذب شوند. این آبشار در فاصله ۷۰۰متری شمال روستای کرکبود و در میان دره‌ای عمیقی قرار دارد.

روستای کر کبود جزو روستاهای هدف گردشگری می‌باشد .آبشار کرکبود در موقعیت جغرافیایی E505120 N361306 در استان قزوین قرار دارد. کرکبود روستایی کوچک در بخش طالقان و در ۵۰ درجه و ۴۹ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۶ درجه و ۱۲ دقیقه عرض جغرافیایی و ارتفاع ۲۲۷۱ متری از سطح دریا در دامنه کوه قرار دارد. در این روستا درختان تن.مندی وجو دارد که لابه لای درختان کوچه باغ هایی است که سایه درختان برافراشته آن بسیار خنک و با طراوت است و نقاط مختلف روستا را به یکدیگر متصل می نماید
بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۲۷نفر ( ۳۹خانوار) بوده است. زبان مردم کرکبود همانند دیگر روستاهای طالقان زبان پارسی است.

کرکبود4

گرمابه روستای کرکبود
این گرمابه در مرکز روستای کرکبود واقع است که اکنون بدون کاربری است . رختکن حمام دارای چهار طاق نما است که یکی از آنها ورودی و دیگری مسیر ورود به گرمخانه بوده و دوتای دیگر محل نشستن است . از سمت راست ورودی به رختکن راهرویی به طول ۵/۱ متر وجود دارد که پس از چرخش به سمت چپ و طی راهرویی دیگر به طول سه متر به گرمخانه منتهی می‌شود . در سمت چپ گرمخانه و پشت رختکن خزینه حمام قرار دارد و راه ورودی به آن با نرده مسدود است . برخی از طاقهای حمام نیم دایره و برخی نیز جناغی است و کلیه سطوح داخلی حمام با سیمان سفید پر شده است آبشار کرکبود در میان دره‌ای عمیق که از شمال غرب به طرف جنوب شرق آب آن جریان دارد قرار گرفته است .ضلع شرقی و غربی دره دارای صخره‌ای است که ارتفاع متوسط آن بین ۳۰تا۵۰متر است.راه ورودی به محل آبشار از سینه کش ارتفاعات غربی دره است و در دو بخش جنوبی و شمالی دره دیواره کوه‌ها به یکدیگر نزدیک و فضای زیبایی را به وجود آورده است.در ضلع شمالی دره آبشاری به ارتفاع حدود ۵متر وجود دارد که در صورت افزایش میزان آب بر ارتفاع آن افزوده می‌شود. آب آبشار پس از ریزش بر صخره سنگی کف دره جاری شده و پیچش و جریان آن جلوه بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد.در طرفین آبشار و در زیر صخره‌های کوه حفره‌هایی به صورت طبیعی به وجود آمده که گفته می‌شود در قدیم آن‌ها را با احداث تیغ‌هایی به صورت اتاقک‌هایی مجزا درآورده بودند.در این فضاها خوش‌نویسان ، کاتبان ونسخه نویسان قرآن در آنجا اسکان یافته وقرآن و منابع دیگر اسلامی و ادبی را می نوشتند. این آبشار اگرچه ارتفاع بلندی ندارد ولی قدرت و حجم آب عبوری از آن که از دهانه ای باریک می گذرد، بسیار باشکوه جلوه می کند. بعد از عبور از شهرک طالقان و طی حدود سیزده کیلومتر به سمت شرق به مسیری در سمت چپ جاده می رسید که با شیب تند خود به روستای کرکبود نزدیک می شود. در شمال روستا و در میان یک دره صخره ای و عظیم می توان صدای پرهیبت جریان رودخانه و آبشار آن را شنید. این آبشار و رود خروشان آن، از ارتفاعات حصارچال سرچشمه می گیرد.

کرکبود2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.