درآمد ۶ میلیارد دلاری ایران از گردشگری

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: درآمدهای کشور در بخش گردشگری سال گذشته شش میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، سلطانی فر در جلسه کارگروه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان افزود: شهر سوخته هفدهمین نقطه ثبت شده کشور در یونیسکو است.

سلطانی فر بیان کرد: قابلیت‌های فرهنگی گنجینه‌ای ارزشمند هستند که در پویایی اقتصاد نقش بی بدیلی را به خود اختصاص می دهند.

وی با تاکید بر درآمدزایی بخش فرهنگی و تاریخی نقاط مختلف کشور ابراز کرد: مکان‌های تاریخی و فرهنگی علاوه بر ارزش معنوی درآمدهای ارزی را به دست می‌آورند.

رییس میراث فرهنگی و گردشگری با توصیف جایگاه شهر سوخته بیان کرد: شهر سوخته متعلق به تمام جهان است.

وی از برپایی جشن ویژه ثبت جهانی شهر سوخته در تهران خبر داد و افزود: تا پایان سال جاری جشن بزرگی که در خور و شأن این افتخار ملی باشد، در تهران برگزار خواهد شد.

معاون رییس جمهور با تاکید بر ارزش اقتصادی صنایع گردشگری بیان کرد: ارزش درآمدی صنعت گردشگری در جهان در سال ۲۰۱۳ میلادی بالغ بر ۱۲۵۰ میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه کشور ایران از این صنعت شش میلیارد دلار درآمد کسب کرده است گفت: در سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر وارد کشور شده‌اند.

سلطانی فر با اشاره به اینکه ایران نیم درصد از درآمدهای گردشگری جهان را به خود اختصاص داده، تصریح کرد: با توجه به قابلیت های موجود این میزان در آمد باید به رقم ۳ درصد برسد.

معاون رییس جمهور با اشاره به هزینه های صرف شده در بخش گردشکری تصریح کرد: در سال ۹۲ بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان برای توسعه صنعت گردشگری کشور هزینه شده است.

وی از خروج رکود بخش صنعت کردشگری خبر داد و افزود: به لطف توجه دولت یازدهم بخش صنعت گردشگری به جایگاه ویژه خود رسیده است.

وی ادامه داد: جذب گردشگر در شهرهای اصفهان و شیراز نسبت به سایر شهرهای کشور گسترده تر بوده است.

رییس میراث فرهنگی و گردشگری با انتقاد از تحریم ها بر علیه ایران ابراز کرد: متاسفانه کارت های اعتباری گردشگران به دلیل تحریم در ایران قابل استفاده نیست.

معاون رییس جمهور ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده، کارت‌های اعتباری گردشگران در فرودگاه به ریال تبدیل می شود.

معاون رییس جمهور با اشاره به شرایط فعلی فرش بافی ایران گفت: ۳۲ میلیون نفر در سراسر کشور در صنعت فرش بافی فعالیت دارند.

وی ارزش فرش ایران را جهانی دانست و گفت: ارزش درآمد ارزی صادرات فرش کشور در سال گذشته یک میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: با تدابیر اتخاذ شده این رقم در سال جاری به بیش از ۳ میلیارد دلار می رسد.

سلطانی فر از کویر به عنوان فرصت یاد کرد و افزود: کویر در کشورهای اروپایی جذابیت خاصی دارد.

وی با مهم خواندن جایگاه استان در این راستا تصریح کرد: در صورت توجه به ارزش این نعمت خدادادی شهرت منطقه سیستان و بلوچستان در دتیا معرفی می شود.

معاون رییس جمهور با اشاره اهمیت سواحل جنوب کشور افزود: متاسفانه قابلیت گردشگری ۳۰۰۰ کیلومتری سواحل جنوب کشور به خوبی تعریف نشده است.

وی تعداد هتل های بالای ۳ ستاره را در سراسر کشور ۱۱۰۰ هتل اعلام کرد و افزود: اعطای تسهیلات ویژه صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری بهترین فرصت برای افزلیش هتل های ۴ و ۵ ستاره در کشور بخصوص نواحی ساحلی است.

سلطانی فر اظهار کرد: درحال حاضر حدود ۹۰۰ مکان نفریحی و رفاهی و همچنین فرهنگی در سراسر کشور با پیشرفت ۴۰ درصدی در دست احداث است.

رییس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به هنر سوزن دوزی استان افزود: هنر صنایع دستی و سوزن دوزی منطقه سیستان و بلوچستان در کشور باید ویژه دیده شود.

معاون رییس جمهور در پایان با نوید دادن آینده خوب استان سیستان و بلوچستان در بخش گردشگری ابراز کرد: بدون شک چایگاه فرهنگی و گردشگری استان مستلزم توجه ویژه است.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.