آبشار مجن، تنگه واشی شاهرودی ها

آبشار مجن شاهرود در موقعیت جغرافیایی E543253 N362837 در استان سمنان واقع است. مُجــِن از شهرهای استان سمنان است. این شهر در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود، در بخش بسطام در شهرستان شاهرود قرار گرفته است.

این آبشار زیبا و باصفا، یکی از جلوه های طبیعی شهر مجن است.برای دیدن آبشار مجبورید وارد آبی سرد و زلال شوید و با حدود بیست متر پیاده روی در آب در فضایی زیبا و هیجان آور از آن لذت ببرید. این آبشار در زمستان نیز بسیار دیدنی است و دسته های پر تعداد کبک، شما را تا دهانه آبشار همراهی می کنند.

از روستا تا ابتدای آبشار، جاده ای خاکی و البته ناهموار در میان این دره زیبا احداث شده است که در حدود ۱۰ کیلومتر مسافت دارد. در کنار این مسیر درختان بلند سپیدار، باغات و مزارع سرسبز و کلبه هایی کاهگلی جلب نظر می کنند که بسیار جذاب هستند. بعد از گذشتن از دره مجن وارد طبیعت کوهستانی منطقه می شوید و در دل صخره ای بسیار عظیم، طنین آبشار مجن را خواهید شنید. این کوه صخره ای جالب، آبشار را در محوطه ای باریک و غار مانند محصور کرده است. برای دیدن آبشار مجبورید وارد آبی سرد و زلال شوید و با حدود بیست متر پیاده روی در آب! در فضایی زیبا و هیجان آور از آن لذت ببرید.

رود زیبای مجن، رودی فصلی به طول ۲۵ کیلومتربوده که پس از مخلوط شدن با ریزابه های زیادی در مسیر شرقی حرکت کرده و به رودخانه تاش می پیوندد. شهر مجن به دلیل قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، شهری بن بست است و تنها راه ارتباطی آن جاده ای آسفالت است که مجن را به شاهرود و بسطام ارتباط می دهد. آب و هوای مجن،

در پاییز و زمستان سرد و یخبندان همراه با بارش برف سنگین و در بهار و تابستان معتدل است. وجود آثار سفالی و قلعه هایی در اطراف شهر مجن و همچنین درختان کهنسال ارس که در منطقه به نام سور مشهور هستند، نشانگر قدمت تاریخی این منطقه است. آنچه مجن را از نظر جلب جهانگرد ممتاز ساخته است، سبک معماری و طبیعت زیبای آن است. در این شهر خانه ها گرداگرد تپه ای در دامنه کوه و در میان دو رودخانه پی حصار و پیش ده که از کوه های اطراف سرچشمه می گیرند، بنا شده است. در مجموع طبیعت سرسبز و رودخانه های جاری، مجن را به باغی دلگشا در حاشیه کویر مبدل ساخته است.

مسر رسیدن به آبشار مجن:

استان سمنان، شاهرود، در مسیر شاهرود به بسطام پس از ۱٫۸ کیلومتر راه اسفالته ی عریضی در سمت چپ ما دیده می شود که مسیر روستای مجن است. پس از طی ۳۱٫۵ کیلومتر در این مسیر به روستای مجن می رسیم. از روستا تا آبشار ۱۲٫۵ کیلومتر راه است که ده کیلومتر این مسیر خاکی است ولی جاده ی خاکی خیلی خوبی است و برای انواع وسایل نقلیه قابل تردد می باشد. در انتهای این جاده ی خاکی به پارکینگ آبشار که در کنار آبشار واقع شده است می رسیم و پس از چند متر پیاده روی درون آب سرد به زیر آبشار می رسیم.

1
9

2

8

5

7

iu
منبع: وبسایت کویرها و بیابان های ایران

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.