قصر عجیب، معروف و رازآلود پوتالا در لهاسا

قصر پوتالا در تپه سرخ در مرکز لهاسا قرار گرفته است. پوتالا بلندترین قصر تاریخی دنیا است و معادل  ۳,۷۶۷٫۱۹ متر ارتفاع دارد. این قصر در الهام از تپه ای در هند جنوبی که به زبان سانسکریت «بودای بخشنده» نام دارد، نامگذاری شده است.

افسانه ها حکایت از این دارند که پادشاه تبت به نام «سانگتسن گمپو» در قرن ۷ میلادی  برای ادای احترام به عروس خود که شاهزاده «ون چنگ» از خاندان «تانگ» چین (۶۱۸ – ۹۰۷ قبل از مسیح) بود، این قصر را ساخته است. این قصر ۹ طبقه و صدها اتاق دارد و روی تپه سرخ تبت بنا نهاده شده است. سال ها پس از سقوط سلسه گمپو و در طول جنگ، این قصر نیز تخریب شد. قصری که در حال حاضر وجود دارد در خلال سال های ۱۶۴۴ تا ۱۹۱۱ قبل از میلاد مسیح، توسط سلسله «کوئینگ» بازسازی شده است.

1

قصر پوتالا از دو بخش تشکیل شده است: قصر قرمز به عنوان بخش مرکزی و قصر سفید به عنوان بخش های کناری.

قصر قرمز یا «پوترانگ مارپو» بلندترین بخش قصر است و در مرکز آن قرار گرفته است. این بخش اکنون در اختیار نمازگزاران بودایی است تا در آنجا آموزه های دینی بیاموزند. به این دلیل آن را قرمز رنگ کرده و نامیده اند که قدرت و شکوه آن را بیشتر نشان دهد.

این بخش تالارها، محراب و کتابخانه های متعددی دارد و در میان آنها راهرو و گالری های کوچکی نیز به چشم می خورند. تالار بزرگ غربی، مغار دهارما، محراب راهب ها، آرامگاه سیزدهمین دالای لاما و … همه در این قصر قرار دارند.

2

تالار بزرگ غربی با ۷۲۵ متر مربع مساحت، بزرگ ترین بخش قصر پوتالا است. در این تالار انواع نقاشی های دیواری بسیار زیبا را می توان مشاهده کرد که هر کدام بازگو کننده داستان یا رویدادی هستند. تالار بزرگ غربی سه محراب دارد. محراب شرقی، شمالی و محراب جنوبی.

قصر سفید یا «پوترانگ کارپو» در حال حاضر به دفتر اداری دولت محلی تبت تبدیل شده است. دلیل انتخاب رنگ سفید برای انتقال مفهوم آرامش و صلح است. تالار بزرگ شرقی در طبقه چهارم مساحتی حدود ۷۱۷ متر مربع را به خود اختصاص داده است و محلی برای برگزاری مراسم مذهبی و رویدادهای سیاسی است. طبقه های پنجم و ششم، محل خدمت نمایندگان دولت است و طبقه هفتم محل زندگی دالای لاما است و شامل دوبخش به نام های محراب شرقی آفتاب و محراب غربی آفتاب است.

3

مغار دهارما و محراب مقدسین و اوشوها همان طوری که در قرن ۷ میلادی ساخته شده بودند، باقی مانده اند  و در آنها می توان مجسمه سانگستن گمپو و شاهزاده ون چنگ را مشاهده کرد.

قصر پوتالا، بخش های دیگری نیز دارد که شامل مدرسه بودایی، حوزه علمیه، چاپخانه، باغ ها، حیات ها و حتی زندان می شود. بیش از ۳۰۰ سال است که این قصر وجود دارد و انواع فرهنگ های مختلف اثرات خود را همچون نقاشی های دیواری، مجسمه یا پند و حکایت در این قصر باقی گذاشته اند.

دانستنی های سفر

  • مسیر رسیدن به این قصر بسیار ناهموار است. بازدیدکننده ها باید از ورودی اصلی شرقی وارد شوند.
  • فقط یک ساعت می توان از قصر بازدید کرد. محدودیت زمانی دارد.
  • در طول مسیر رسیدن به قصر هیچ دستشویی وجود ندارد. داخل قصر در سمت شرقی قصر سفید یک دستشویی هست که می توانید استفاده کنید.
  • هوای این منطقه بسیار سرد است و با خود یک لباس گرم همراه داشته باشید.
  • هیچ نوع نوشیدنی حتی آب هم نمی توانید با خود به این قصر وارد کنید.
  • کیسه های اکسیژن در این مکان ممنوع هستند.
  • در این قصر نباید تابوهای بودایی های تبت را بشکنید. کلاه یا عینک استفاده نکنید. در تالارها داخلی سیگار نکشید.

4

 ساعات بازدید

  • ۷:۳۰ – ۱۸:۴۰ (یک می تا ۳۱ اکتبر)
  • ۰۹:۰۰ – ۱۶:۰۰ (۱ نوامبر تا ۳۰ آوریل)

5

6

منبع:bartarinha.ir

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.