نیمرخ شخصیتی افرادی که زیاد سفر می کنند

مجله سپیده دانایی: حقیقت این است که برخی افراد، حتی در صورت جور بودن همه شرایط، تمایل چندانی به سفر ندارند. این در حالی است که برخی دیگر حتی از افراد حتی از کوتاه ترین زمان ها و کوچکترین فرصت ها برای رفتن به سفر استفاده می کنند. روانشناسان معتقدند وجود ویژگی های خصیتی خاصی در افراد موجب تمایل بیشتر آنها به سفر می شود. حال ببینیم مهمترین این خصوصیات چه هستند:

۱) برونگرایی

برون گرایی و درون گرایی از ویژگی های شخصیتی هستندن و بر روی بسیاری از جنبه های زندگی تاثیر می گذارند. افراد برون گرا، به طور کلی، در دنیای بیرون سیر می کنند. آنها دوست دارند سرخوش، اجتماعی، رقابت جو، سریع و واقع گرا باشند. برای آنها هر چیزی که شفاف تر و مشخص تر باشد بهتر است. آنها ابهام را تحمل نمی کنند. برون گرایی رفتاری است که با دیدگاه عینی و خارجی مخص شده و با فعالیت عملی بالاتری همراه است، به همین دلیل افراد برون گرا، نسبت به افراد درون گرا تمایل بیشتری به سفر دارند.

۲) کنجکاوی

کنجکاوی به معنای علاقمندی به همه آن چیزهایی است که تجربه شان می کنیم. افراد کنجکاو فعال بوده و در جستجوی موقعیت های چالش برانگیزند. این ویژگی همان چیزی است که در طول قرون دانشمندان، مخترعان و مکتشفان را بر آن داشته تا فراسوی محدودیت های دانش بشر گام بردارند. شاید یکی از مثال های مناسب در این مورد کریستف کلمب باشد که سفر ماجراجویانه و خطرناکش منجر به کشف قاره ای جدید شد.

۳) سرزندگی

سرزندگی به معنای داشتن دیدگاهی نسبت به زندگی است که با انرژی بسیار، زنده دلی و هیجان مشخص می شود. یک فرد سرزنده زندگی را به صورت سفری ماجراجویانه و هیجان انگیز می بیندکه باید با همه وجود تا اعماق آن پیش برود. سرزندگی به فرد کمک می کند هم ابعاد روانشناختی و هم جسمانی رویدادها را تجربه کند و بدین ترتیب استرسش کاهش و سلامتش افزایش یابد.

۴) تحسین زیبایی ها و خوبی ها

افراد واجد این توانمندی نسبت به اجسام و رویدادهای اطرافشان احساس حیرت اوأم با لذت دارند. آنها از دیدن زیبایی های ظاهری، استعدادها و مهارت های دیگران و زیبایی های ذاتی فضال و اخلاقیات لذت می برند. در همه ابعاد زندگی، از طبیعت تا هنر و از ریاضیات تا علوم و از علوم تا تجارب روزمره، می توان زیبایی را یافت. الین توانمندی افراد را قادر می سازد از تجارب روزمره خود احساس رضایت و غنا کنند. افرادیکه دارای این توانمندی هستند از سفر کردن و آشنا شدن با ناشناخته ها از اعماق وجود لذت می برند.

۵) انعطاف پذیری

افراد منعطف هم درباره دنیای درونی و هم درباره دنیای بیرونی کنجکاو هستند و زندگی آنها از لحاظ تجربه غنی است. آنها مایل به پذیرش عقاید جدید و ارزش های غیرمتعارف اند و بیشتر و عمیق تر از افراد غیرمنعطف هیجان های مثبت و منفی را تجربه می کنند. از آنجایی که این افراد بیش از حد درگیر نظم و مقررات زندگی روزمره نیستند، از کوچکترین و کمترین امکانات برای مسافرت استفاده می کنند. ممکن است گذراندن شبی در چادر، برای این افراد، لذتی بالاتر از اقامت در یک هتل پنج ستاره داشته باشد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.