راهنمای سفر به شهرهای مرزی همسایه

سفر همیشه شامل بزرگ ترین شهرها با امکانات لوکس نیست، گاهی سفر به یک شهر کوچک نیز می تواند بهترین خاطرات را به ارمغان آورد. شهرهای مرزی در کشورهای همسایه نمونه ی خوبی برای اینگونه سفرهاست. با رفتن به شهرهای مرزی همسایه می توانید مسافرتی کم هزینه داشته و خاطره شیرین عبور از مرز را تجربه کنید. در ادامه مطلب با ما باشید تا اطلاعاتی در مورد چند شهر مرزی در کشورهای همسایه را در اختیارتان قرار دهیم.

وان

وان شهری در شرق ترکیه و مرکز استان وان است که یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ترکیه می باشد. مردم این شهر به زبان کردی کرمانجی سخن می گویند. این شهر از شمال و غرب به دریاچه وان ، از شرق به کوه های مرتفع سیاه کوه و ارک و از جنوب به کوه آرتوس چسبیده است.

عمده شهرت جهانی این شهر به دلیل وجود گربه های سفید پشمالویی با یک چشم آبی و دیگری زرد رنگ است که به وان کدیسی مشهورند. جاذبه های گردشگری شهر وان عبارت است از قلعه وان ، دریاچه وان ، کلیسای آک دامار ، آبشار مرادیه و گربه وان.

سفر به ترکیه و شهر وان می تواند یک مسافرت ایده آل ۳ الی ۴ روزه باشد. سه مرز زمینی برای مسافرت به وان میان ایران و ترکیه وجود دارد. (مرز بازرگان-گورباغ ؛ مرز رازی-کاپیکوی ؛ و مرز سرو-اسندره). مرز زمینی رازی به لحاظ امنیت و مسافت کوتاه تر به وان توصیه می شود. نزدیک ترین مسیر دسترسی به وان از ایران ، تبریز می باشد. فاصله تبریز تا مرز رازی ۳ تا ۳:۳۰ ساعت و از این مرز تا شهر وان ۹۹ کیلومتر می باشد. از تبریز تا مرز سرو نیز حدود ۳:۳۰ ساعت یعنی  حدود ۱۹۰ کیلومتر مسافت وجود دارد. دسترسی به این مرز ، از طریق شهر ارومیه است. راه بین تبریز تا مرز سرو دارای جاده ای خوب و سالم بوده که جاده تبریز تا ارومیه عریض ولی ارومیه تا سرو کم عرض است. پیشنهاد می کنیم که ارز خود را از قبل تبدیل کنید تا در مرز با مشکل مواجه نشوید. تا مرز سرو از طرف ایران فقط یک ایستگاه ایست بازرسی وجود دارد. در ترکیه بعد از ۴۵ دقیقه راه از مرز سرو به شهر یوکسک اووا (Yüksekova) خواهید رسید. این مسیر نیز دارای جاده ای کم عرض و خلوت بوده و دو بار بازرسی ماشین و کلیه وسایل شخصی صورت می گیرد. از شهر یوکسک اووا تا وان حدود ۳ ساعت راه است. این مسیر نیز درست مثل مسیر قبلی بوده ولی کمی شلوغ تر می باشد. اتوبوس هایی که از تبریز به مقصد شهر وان ترکیه حرکت می کنند ، از طریق مرز بازرگان وارد ترکیه می شوند. مرز بازرگان به علت اینکه یک مرز ترانزیتی است در تمام ساعات شبانه روز فعال می باشد. در سفر خود همچنین می توانید با ماشین شخصی ، اتوبوس و قطار به این شهر دسترسی پیدا کنید. قطار تبریز- وان هر هفته یک بار بین این دو شهر رفت و آمد می کند. قطار از مرز رازی-کاپیکوی وارد ترکیه می شود. مسافرت با قطار علی رغم امکان استراحت در طول راه ، به علت معطلی های زیاد در مرز و بازرسی های متعدد توسط گمرک ترکیه ، وقت گیرتر از مسافرت جاده ای است ولی در طول مسیر شما شاهد مناظر طبیعی خواهید بود.

مردم شهر وان بسیار خونگرم بوده و با توریست ها مخصوصا ایرانیان به زودی ارتباط برقرار می کنند و همین که متوجه ایرانی بودن شما می شوند ، سعی می کنند به فارسی صحبت کنند و اکثرا قیمت اجناس را علاوه بر لیر ترکیه ، به ریال هم به مشتری اعلام می کنند. به علت رفت و آمد زیاد توریست ها ، خرید و فروش ؛ مخصوصا در زمینه پوشاک از رونق خاصی برخوردار است و فروشگاه های بزرگ و چندین طبقه انواع لباس ها عرضه می کنند. در وان شما می توانید بسته به میل خود انواع هتل ها را با قیمت های مناسب رزرو کنید. در مورد خوراک نیز پیشنهاد می کنیم از غذاهای سنتی ترکیه نظیر لاه ماجون ، پیده و انواع دونرکبابها لذت ببرید.

ایغدیر

ایغدیر (Iğdır) شهری در کشور ترکیه می باشد که در استان ایغدیر واقع شده است. کوه آغری ، سنگ قبرهای قوچی شکل متعلق به دوران آق قویونلو و قره قویونلو ، کاروانسرای هارمان دوون ، گنبدهای کول یوسف و گود کلی ، دریاچه ماهی به عنوان مرتفع ترین دریاچه ترکیه و مقبره ترکان شید از جمله جاذبه های گردشگری شهر ایغدیر می باشد که با یک تور چند روزه به این شهر همه ی این زیبایی ها را خواهید دید.

به باور بسیاری کشتی نوح پس از طوفانی بزرگ در کوه آغری به گل نشسته است. پس از پیاده شدن حضرت نوح و همراهان از کشتی ، محل سکونت و به نوعی آغاز دوباره انسانیت ، شهر ایغدیر واقع در دامنه کوه آغری گردیده است.

اگر زمان کمی (حدود۲-۳روز) برای مسافرت به ترکیه در نظر گرفته باشید ، پیشنهاد می کنیم به این شهر بروید. ارزش یک بار دیدن را دارد. شهر ایغدیر برای خرید نیز بسیار مناسب است. مغازه های بزرگ و نمایندگی های شرکت های بزرگ نساجی و مبل ترکیه به همراه شعب فروش کمپانی های اتومبیل سازی در این شهر زیاد دیده می شود.

به دلیل نزدیکی به مرز ایران ، تورهای شهر ایغدیر اکثرا به صورت زمینی انجام می شود. با اینکه یک فرودگاه در سال ۲۰۱۲ در این شهر تأسیس شده ولی از آن فقط پروازهای داخلی صورت می گیرد. اگر قصد سفر به شهرهای دیگر ترکیه مثل استانبول را داشته باشید ، می توانید به صورت زمینی به ایغدیر رفته و با پروازهای داخلی به شهرهای دیگر سفر کنید تا هزینه ی  کمتری را متقبل شوید.

از مرز ایران تا شهر ایغدیر حدود ۲ ساعت فاصله وجود دارد. برای رسیدن به این شهر بایستی بعد از عبور از مرز بازرگان به شهر دوغوبیازیت در فاصله ۴۰ کیلومتری بروید. در مرز بازرگان مینی بوس های کوچکی (ترک ها به آن ها دولموش می گویند) وجود دارند که شما را به شهر دوغوبیازیت می رسانند و از آن جا نیز از صبح تا شب هر ساعت یک ماشین به سمت ایغدیر که در ۵۰ کیلومتری این شهر قرار دارد ، حرکت می کند.

بهترین غذای ایغدیر بزباش است. علاوه بر این غذا که به طور مخصوص از گوشت بره پخته می شود ، کوفته سنگی هم که لذت و پخت آن ویژگی محلی دارد و نیز آش ماست که مملو از سبزیجاتی مانند اسفناج ، جعفری و برنج می باشد ، از جمله غذاهای مشهور دیگر بوده که در جای دیگری نمی توان یافت. و لذا توصیه می کنیم که حتما یک بار هم که شده طعم این غذاها را امتحان کنید.

نخجوان

نخجوان یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان و از توابع جمهوری خودمختار نخجوان است. مهم ترین دیدنی نخجوان مقبره مومنه است که در واقع یک برج هشت ضلعی آجری بوده و تا حدودی نماد شهر هم محسوب می شود. غار اصحاب کهف ، موزه قوچ های سنگی و موزه فرش از دیگر جاذبه های این شهر می باشد. بازار ۵۷ یک بازار روباز است که به صورت غرفه ای تقسیم بندی شده و هر روز جز یکشنبه ها دایر می باشد. مرکز تجارت مهم ترین و بزرگ ترین پاساژ در نخجوان است. اجناس بازار در نخجوان ترکیبی از کالاهای روسی ، ترک ، ایرانی و چینی است.

برای رفتن به نخجوان باید به شهر جلفا بروید. پیشنهاد می کنیم سفری تدارک ببینید که اطراف جلفا را بگردید و یک روز را به نخجوان اختصاص دهید. فاصله تبریز تا مرز جلفا ۱۳۰ کیلومتر و مسافت تهران تا جلفا ۱۰ ساعت با ماشین شخصی می باشد. همچنین می توانید از قطار نیز برای دسترسی به جلفا استفاده کنید. گمرک جلفا در ایران به صورت ۲۴ ساعته باز می باشد. لذا اگر قصد سفر با ماشین شخصی خودتان را دارید ، هر زمان که برسید می توانید کارهای گمرکی را انجام داده و از مرز عبور کنید. برای سفر با ماشین شخصی ، علاوه بر مدارک مورد نیاز سفرهای خارجی (پاسپورت) به بیمه نامه نخجوان نیز نیاز دارید. اگر تمایل داشته باشید می توانید ماشین خودتان را در پارکینگ کنار گمرک جلفا در ایران گذاشته و با ماشین های بنز قدیمی در طرف دیگر مرز ، از مرز جلفا به مرکز نخجوان بروید. فاصله مرز جلفا تا مرکز نخجوان حدود ۴۵ کیلومتر می باشد که با تاکسی های لب مرز حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد تا به آن جا برسید.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

2 Comments

  1. سلام خیلی از راهنماییتان ممنونم.

  2. شهر وان هم ترک آذری داره، هم ترک ترکیه ای هم کرد
    لطفا اصلاح فرمایید.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.