توصیه‌های وزارت بهداشت به زائران حج تمتع درباره “کرونا”

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، زائران حج تمتع را به رعایت کامل نکات بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها توصیه کرد.

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدمهدی گویا با اشاره به این که بحث بیماری‌های منتقله در ایام حج همیشه با توصیه‌ها و هشدارهایی همراه بوده است، گفت: از دو دهه گذشته حجاج به تزریق واکسن چهارظرفیتی مننژیت برای ورود به عربستان ملزم شده‌اند. علاوه بر آن در جریان شیوع آنفلوآنزا مجددا حجاج ملزم به رعایت نکات بهداشتی قبل از سفر به حج و بعد از آن بودند.

به گفته وی، عفونت ویروسی کرونا از حدود یک سال و نیم گذشته در منطقه خاورمیانه و عمدتا در عربستان سعودی و امارات شیوع یافت، اما خوشبختانه موارد بیماری طی هفته‌های اخیر به حداقل رسیده است. اما از آنجا که ایام حج از شرایط ویژه خاص خود برخوردار است، با توجه به تعداد بسیار زیاد حجاج در شهرهای مکه، مدینه و جده، شرایط و امکانات بهداشتی در حد قابل انتظار نیست، در نتیجه احتمال ابتلا به این بیماری را نمی‌توان دور از انتظار دانست.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت همچنین اظهار کرد: به همین دلیل توصیه می‌شود زائران نکات بهداشتی بویژه شست‌وشوی دست و رعایت آداب تنفسی هنگام عطسه و سرفه را در نظر داشته باشند و به توصیه‌های مامورانن بهداشتی در ایام حج توجه کنند. هر چند وضعیت این بیماری در ایام حج هنوز قابل پیش بینی نیست، اما تلاش می‌شود با وجود تیم تخصصی ویژه‌ای که برای پیشگیری از کرونا ویروس تدارک دیده شده، مرتبا در مورد آن به مردم اطلاع رسانی شود.

وی در ادامه با بیان این که عده‌ای از مردم جزو گروه‌های پرخطر برای ابتلا به کرونا ویروس هستند، گفت: وزارت بهداشت توصیه کرده که اگر این گروه‌ها توسط هیات پزشکی حج قبل از عزیمت مورد معاینه گرفتند و تشخیص بر این بود که امسال از سفر به عربستان خودداری کنند، به این توصیه عمل کرده و بدانند هر تصمیمی که از سوی مسوولان بهداشتی اتخاذ می‌شود، در جهت حفظ هرچه بیشتر سلامت آنها است. کرونا ویروس برای برخی اقشار مردم بویژه بیماران تنفسی مزمن و بیماران قلبی، مبتلایان به اختلالات کلیوی و کبدی خطرناک بوده و جان آنها را تهدید می‌کند.

وی در مورد ویروس “ابولا” نیز توضیح داد: این ویروس در حال حاضر تنها در برخی مناطق غربی آفریقا مشاهده شده است، اما احتمال این که فرد مبتلا به این عفونت شود و علائم بیماری او (ساکنان غرب آفریقا) بعد از عزیمت به عربستان ظاهر گردد، وجود دارد. هرچند احتمال انتقال ویروس ابولا عمدتا از طریق خون و ترشحات بدنی آلوده بوده و امکان انتقال آن از طریق تنفس ناچیز است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به این که به هر حال این امکان را باید مورد ملاحظه قرار داد، افزود: هنوز در مورد بیماری ابولا در ایام حج تصمیم‌گیری به عمل نیامده اما قرار است هفته آینده مسئولان بهداشتی کشورهای مختلف طی نشستی در عربستان سعودی در این مورد تصمیم گیری کنند. البته تاکنون کسی در عربستان به ابولا مبتلا نشده و بعید به نظر می‌رسد در شرایط موجود این بیماری در ایام حج در این کشور منجر به یک مشکل بهداشتی عمده شود. ولی به هر حال همه جوانب امر در مورد ویروس ابولا دقیقا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: ویروس ابولا از آن جهت اهمیت دارد که هنوز هیچ واکسن و دارویی برای پیشگیری و درمان آن در دسترس نبوده و تنها راه پیشگیری از این ویروس رعایت نکات بهداشتی است.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.