نکته های سفر با تورهای ارزان و لحظه آخری!

تابستان تقریبا به نیمه رسیده، پس اگر این نیمه را در خانه بوده‌اید حالا دیگر وقتش است که پاشنه‌ها را ور بکشید و کمی خودتان را جمع و جور کرده، عازم سفر شوید.

تور مسافرتی

 یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع، به‌خصوص برای افرادی که اعتماد به نفس سفر شخصی را ندارند یا ترجیحشان به سفرهای دسته‌جمعی است، سفر با تور است که با توجه به در اختیار داشتن بلیت‌های چارتر هواپیما (در اکثر تورها)، گزینه مناسب و ارزانی به‌نظر می‌رسد و نیازی هم به مدیریت و برنامه‌ریزی در طول سفر ندارد؛ هرچند برای اینکه سفر با تور مناسب و ارزان در بیاید باید به یکسری نکات توجه کرده و مهارت‌هایی را کسب کنید.

قرارداد ارزان و محکم بنویسید

در قرار داد تور، تعداد روزهای سفر همراه با مسئولیت‌هایی که تور تقبل می‌کند شامل بازدیدهایی که خواهید داشت، تعداد وعده‌های غذایی که تور باید به مسافرین بدهد، نوع هواپیما یا اتوبوسی که با آن سفر می‌کنید و… را ذکر می‌کنند. دقت داشته باشید برخی از تورها از ناآگاهی مسافرین استفاده (سوءاستفاده) می‌کنند و حفره‌های قانونی را در قرارداد باز می‌گذارند که اگر مشکلی پیش آمد بتوانند از زیر بار تعهداتشان در بروند.

مثلا در تورهای زمینی، ممکن است اتوبوسی که قرارتان بوده عوض شده و اتوبوسی با کیفیت و مدل پایین‌تر برایتان بیاورند یا اگر تورتان ترکیبی است به دلایل واهی از بردنتان به محل یا شهر دیگری که در تعهد آژانس بوده سرپیچی کنند. این موارد بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که تور به‌نظرش می‌رسد چندان هم برگزاری سفر برایش به صرفه نبوده است!

رصد تورهای لحظه آخری

شرکت‌هایی هستند که فقط یک تا ۲ روز به زمان حرکت و اجرای تورشان مانده اما هنوز ظرفیت‌شان تکمیل نشده است. در واقع آژانس‌ها پرواز را چارتر و هتل را کرایه می‌کنند و اگر نتوانند ظرفیت لازم برای پر کردن هواپیما یا هتل را پیدا کنند متحمل ضرر زیادی خواهند شد، در نتیجه برای تکمیل ظرفیت و ضرر کمتر، اقدام به فروش ارزان‌تر و گاهی بسیار ارزان‌تر تورهای خود می‌کنند. مثلا گاهی آژانس باقیمانده ظرفیت تور را با قیمت بین ۱۰ تا ۵۰درصد و حتی بیشتر، پایین‌تر از قیمت واقعی تور می‌فروشد؛ موضوعی که لابد شما هم به‌طور اتفاقی گاهی از طریق پیامک‌هایی که برایتان آمده شاهد بوده‌اید. تورهای این چنینی در فصل‌هایی که مسافر زیاد است فراوان‌ترند چرا که به‌دلیل بالا بودن میزان مسافرت، آژانس‌ها بیشتر از همیشه پرواز‌ها را چارتر می‌کنند و بساط تور راه می‌اندازند.

اما اگر خودتان پایه باشید و کوله‌بار سفرتان دم دست و آماده باشد، می‌توانید در سایت‌هایی که با نام تورهای لحظه‌آخری شناخته می‌شوند ثبت‌نام کنید تا شما را در جریان آخرین اخبار این تورها قرار دهند. به این ترتیب می‌توانید همین که خبر گزینه مناسب و ارزان را گرفتید بساط را جمع کرده و گاهی با رقمی نزدیک به مفت‌و مجانی! یک مسافرت درست و حسابی بروید.

برخی تورهای ارزان قیمت هستند که بیشتر از اینکه ارزانی‌شان به‌خاطر لحظه آخری بودن باشد به‌خاطر مکان هتل یا نوع وسیله‌نقلیه‌ای است که آن تور برگزیده است؛ مثلا این هتل‌ها فاصله بیشتری با مرکز شهر یا جاهای توریستی دارند.

فکر شکم باشید

یکی از هزینه‌های اصلی در سفر تأمین غذاست. برای حل این مشکل ۲ کار می‌شود کرد؛ اول اینکه توری را انتخاب کنید که هتل با صبحانه می‌دهد؛ چرا که وعده صبحانه در سفر بسیار جدی است و همین یک وعده می‌تواند بخش زیادی از هزینه‌ها را کم کند. چون معمولا وعده‌های صبحانه هتل وعده‌های پر و پیمانی هستند و می‌توانند جای ناهار را هم برایتان بگیرند.

 راه‌حل دوم برای کمترکردن هزینه‌ها دوراندیشی است. به جای حمل بی‌دلیل انواع و اقسام لباس‌ها، تعدادی کنسرو با خودتان همراه کنید. کنسروهایی که سرد هم استفاده شوند گزینه‌های مناسبی هستند. مثلا انواع خورش‌ها، لوبیا، عدسی و… هم شکمتان را سیر می‌کنند و هم هزینه‌هایتان را کم.

ارزان بی‌حکمت؟ نیست!

برخی تورهای ارزان قیمت هستند که بیشتر از اینکه ارزانی‌شان به‌خاطر لحظه آخری بودن باشد به‌خاطر مکان هتل یا نوع وسیله‌نقلیه‌ای است که آن تور برگزیده است؛ مثلا این هتل‌ها فاصله بیشتری با مرکز شهر یا جاهای توریستی دارند و برای رسیدن به مناطق دیدنی یا مرکز شهر مجبورید هم‌زمان و هم هزینه‌ای را صرف اجاره تاکسی یا اتوبوس کنید. در بعضی از شهرها سفر درون شهری برایتان گران تمام می‌شود اما جایی که نرخ کرایه تاکسی چندان بالا نیست اگر گرفتن هتل در جایی دورتر از مرکز شهر، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تور را ارزان می‌کند، می‌صرفد که همان تور را با آن هتل بگیرید و از تاکسی یا اتوبوس برای رسیدن به مقصد استفاده کنید.

برای گرفتن چنین تصمیمی از وضعیت جغرافیایی هتل و هزینه‌های تاکسی و اتوبوس مطمئن شوید.

تخفیف بگیرید

برای برگزاری برخی تورها، یک آژانس اصلی برگزار‌کننده تور وجود دارد و آژانس‌های دیگر فقط نقش واسطه‌گری ایفا می‌کنند. در کل آژانس‌هایی که امکان ارائه بلیت چارتر دارند پکیج سفرشان ارزان‌تر در می‌آید. ضمنا در سفرهایی که یک کارگزار وجود دارد و باقی واسطه‌اند گاهی سراغ آژانس‌های واسطه رفتن بهتر است تا رفتن سراغ برگزار‌کننده اصلی چرا که واسطه‌ها حاضرند سود کمتری دریافت کنند اما مشتری جذب شود.

هنگام عقد قرارداد دقت کنید که:

– قرارداد بین شما و آژانس ثبت‌نام‌کننده باید دارای مهر آژانس و امضای مدیر یا نماینده آن باشد.

-اگر لازم است هنگام ثبت نام در تور و عقد قرارداد وجهی از طرف شما به آژانس ثبت نام کننده پرداخت شود، حتماً در ازای پرداخت، رسید دریافت کنید.

– به توضیحات شفاهی آژانس ثبت‌نام کننده که در رابطه با شرح خدمات تور انتخابی شما ارائه می‌شود اکتفا نکنید.

– این حق شماست که از برنامه سفر قبل از ثبت‌نام آگاهی داشته باشید. بنابراین هنگام عقد قرارداد آن‌را از آژانس ثبت نام کننده بخواهید.

– براساس مقررات سازمان میراث فرهنگى، صنایع‌دستى و گردشگرى بیمه کردن تمامی مسافران شرکت‌کننده در تور الزامی است.

– داشتن راهنمای تور از ضروریات است و باید در قرارداد قید شده باشد؛ آن هم وجود راهنمای توری که دارای کارت معتبر از سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری باشد.

بخواهید که ساعت و تاریخ رفت و برگشت، نوع وسیله نقلیه و درصورت امکان شماره صندلی تان معلوم شده باشد.

– محل صرف صبحانه و نوع آن معلوم باشد. به طور مثال، بپرسید که صبحانه به‌صورت بوفه تامین می‌شود یا پکیج بسته بندی شده مسافرتی. یا اگر تور دارای وعده‌های غذایی است (ناهار، عصرانه و شام)، باید معلوم باشد که نوع غذا، محل و چگونگی سرو آن چگونه است.

– مشخصات هتل محل اقامت با قید ستاره یا درجه آنها را بخواهید. همچنین محل یا محل‌های سوارشدن و ساعت حضور در محل را بپرسید.

– مکان های مورد بازدید و قید این نکته که هزینه ورودیه ها به‌عهده چه کسی است، نکته مهمی است که باید در قرارداد تور لحاظ شده باشد.

منبع: tebyan.net

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.