سفر در تابستان و پیشنهادات خنک ما

جهان نما یک دهکده‏ ییلاقی در استان گلستان است .این  منطقه ی منحصربه فرد در میان رشته کوه های البرز قرار دارد که  بر فراز ارتفاع آن می توان دشت گرگان و دریا را نظاره کرد . چشم‌اندازهای زیبا و در عین حال ناشناخته این روستا در همه فصول پذیرای گردشگران زیادی است.

جهان نما در ارتفاعی بین ۶۰۰ تا ۳هزارمتری از سطح دریا قرار دارد جایی که طبیعت در جای ‌جای آن زیبایی ‌اش را به رخ می ‌کشد. دشت جها ن‌نما ۲روستای کفشگیری محلهو سعدآبادمحلهرا در خود جای داده که دارای منازلی با معماری سنتی هستند .

یکی از جاذبه های زیبای دهکده ییلاقی جهان نما مکانی است درشمال این دهکده که به چکل آتشان معروف است. وسعت دشت ، وجود چشمه های فراوان درکنار گلها وگیاهان دارویی وجنگلی ، زیبایی خاصی به این دهکده بخشیده است.

جهان‌نما در تمام طول سال قابل دسترسی است و مکان مناسبی برای کسانی است که بخواهند از گرما به منطقه‌ای ییلاقی و خنک پناه ببرند.

اسل محله و دشت دریاسر

20101016165558734_daryasar2

دشت دریاسر در قسمت جنوبی شهر تنکابن واقع شده است و یکی از زیباترین مناطق شمال ایران به شمار می آید. این دشت که در ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد ، در بین ۴ کوه محصور شده است. از سمت جنوب غربی کوه الموت بلندترین کوهی است که این دشت را احاطه کرده است. در حقیقت این دشت مرزی است که پوشش سبز و جنگلی شمال ایران را به پوشش برفی و یخچالی کوه الموت متصل می کند.

 ازجالبترین ویژگی های این دشت این است که در کف آن ده ها چشمه وجود دارد و آب از میان سبزه ها به بیرون می جوشد به طوری که در فصل بهار که آب زیاد است به سختی مکان خشکی را می توان در این دشت پیدا کرد.

در جنوب شهر تنکابن و در دره دوهزار روستایی به نام اِسِل محله وجود دارد که از لحاظ آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی نزد مردم تنکابن و شهرهای اطراف جایگاه خاصی دارد. این روستا  در بین دو کوه و در دره ای قرار گرفته و خوش آب و هوا بودن آن نیز به همین دلیل است ، زیرا در طول روز تنها حدود سه ساعت آفتاب به این روستا می تابد و همچنین جاری بودن رود دریاسر در این روستا باعث خنکی و طراوت همیشگی آن شده است.

تنگ براق

images

تنگ براق ، نام دره زیبایی در نزدیکی روستای تنگ براق در ۲۰ کیلومتری شهر سده در شهرستان اقلید ، شمال غربی شیراز است. فاصله روستای تنگ براق تا شهر سده ۲۰ کیلومتر، و تا شیراز۱۹۰ کیلومتر است.

روستای تنگ براق به دلیل استقرار در ناحیه کوهستانی ، چشم اندازهای بسیار زیبایی دارد. مزارع سرسبز پیرامون روستا ، جنگل‌ ها و باغ‌ های وسیع به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان فضای دل نشینی برای گردشگران پدید می‌ آورد.

در این تنگه شاهد رویش گیاهان و تشکیل پاسیوهای طبیعی در دیواره‎ها و شکاف‎ها هستیم. رودخانه پرآبی که در این دره جریان دارد به رود کر می‎ ریزد. این رودخانه دیواره ی کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه به وجود آورده ‌است. در دیواره صخره سمت چپ تنگه غاری زیبا وجود دارد که منشا آهکی دارد و آب از سقف آن به صورت قطرات باران به کف غار می‌ریزد و دیواره و کف غار پوشیده از خزه‌است.

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا می‌توان به کتیبه ‌ای به خط پهلوی در تنگ براق ، بافت قدیمی روستا ، غار طبیعی و دریاچه ملاصدرا اشاره کرد.

مازیچال

2010112712043031_m

جنگل مازیچال یکی از بهترین جاذبه های طبیعت گردی کلاردشت و یکی از بهترین جاذبه های طبیعت گردی ایران است.

دهکده زیبای مازیچال با ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا در۵۰ کیلومتری شهر عباس آباد و نزدیک کلاردشت قرار دارد. چشم انداز بسیار زیبای روستای مازیچال با دیدی وسیع از رامسر تا چالوس ، موقعیتی بی‌نظیر به این دهکده کوهستانی بخشیده است. وجود تپه‌ها و کوه‌ها در این منطقه به گونه‌ای است که در هنگام بارندگی ، مازیچال پر از ابرهایی می‌ شود که هر لحظه شکل‌ های زیبایی به خود می ‌گیرند.

گفته می شود نامگذاری مازیچال به دلیل وجود درخت بلوط در این منطقه بوده است. در گویش محلی مردم منطقه ، مازی به معنی درخت بلوط است و چال به معنای گودال و چاله ، بنابراین مازی چال به گودال‌ها و دره‌هایی مملو از درختان بلوط (مازی) اشاره دارد که از قدیم در منطقه وجود داشته اند.

در یک نگاه کلی آب و هوای دلپذیر کوهستانی و مناظر زیبای جنگل و نمای دریای ابر، تصویری بهشتی از آفرینش خدا را نمایش می‌دهد.

پالنگان

390-587

روستای پالنگان در دهستان ژاوه ‌رود ، غرب کامیاران در دره تنگی‌ ور در استان کردستان واقع شده است. این روستا یکی از هفت روستای گردشگری استان کردستان است که علاوه بر داشتن معماری زیبا ، دارای چشمه ‌ها ، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد است که به تنهایی می‌ تواند بهانه‌ ای برای سفر کردن به این دیار ناشناخته باشد.

روستایی با معماری ویژه پلکانی که همانند دیگر روستاهای پلکانی ایران منظره ی منحصر به فردی برای گردشگران ایجاد می کند. بافت سنتی پالنگان چشم‌انداز زیبایی دارد به گونه ‌ای که رودخانه تنگی ‌ور، روستا را به دو قسمت تقسیم کرده است. خانه‌ های پلکانی به صورت خشک ‌چین الگو گرفته از دیگر روستاهای پلکانی کردستان در منطقه اورامانات بنا شده است.

سوباتان

untitled

ییلاق سوباتان یکی از زیبا ترین مناطق ییلاقی کشور است که در ۲۰ کیلومتری ضلع غربی شهر لیسار از توابع شهرستان تالش دراستان سرسبز گیلان واقع شده است که از شرق به جنگل های انبوه تالش ، از غرب به ییلاقات اردبیل و دریاچه زیبای نئور ، از شمال به رود خانه خروشان لیسار و ییلاقات خطبه سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان متصل است .

سوباتان سرشار از چشمه های بسیار خنک و پر آب بوده و همچنین از آب و هوای بسیار عالی برخوردار است و دارای مراتع و تفرجگاه‌های سرسبز پوشیده از چمن و انواع گل‌های وحشی الوان است.

به دلیل هم‌جواری ارتفاعات این منطقه با دریاچه‌ی خزر، آب و هوای سوباتان دائما دست‌خوش تغییر است؛ یک لحظه ابری، یک لحظه بارانی، یک لحظه تگرگ و رعد و برق و زمانی نیز آفتابی است. بسیار اتفاق افتاده که تمامی این پدیده‌ها جوی را در کمتر از یک ساعت تجربه نمود.

گرمارود

58755022

گرمارود تقریبا نقطه پایان الموت است که از شمال به قلعه نویذرو از جنوب به گردنه های اوانک، از شرق به گردنه نرم و کوه های اواترو ازغرب به قریهکلان محدود می شود.

الموت طبیعتی شگفتی‌ساز دارد ، کوهسارانی با چشمه‌ساران و آبشاران ، صخره‌هایی با سنگستان‌های تند و تیز، گردنه‌هایی با پیچ و خم‌های فراوان ، مراتعی با پوشش انواع گیاهان و گل‌های رنگارنگ ، شالیزارهایی با ساقه‌هایی سرسبز، کوچه باغ‌هایی با درختان سر به فلک کشیده تبریزی ، باغستان‌هایی با انبوه درختان گردو ، گیلاس ، آلبالو ، سیب و گلابی و بناهایی با بافت قدیمی و خشت‌های کاه‌گلی.

آبشار زیبای گرمارود یکی از جلوه‌های منحصر به فرد این منطقه است  که حدودا ۱۵۰ متر ارتفاع دارد و از بین دو صخره جاری می‌شود و محله گرمارود را به دو بخش تقسیم می‌کند. به گفته اهالی محل ، زیبایی این آبشار در فصل زمستان دوچندان می‌شود و ستونی بلند از یخ بر روی صخره‌های آن جلوه‌گری می‌کند.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

1 دیدگاه

  1. پیشنهاد می شود به ییلاق هژدان سر شاندرمن گیلان بروید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.