رمضان فرصتی برای توسعه گردشگری مذهبی

ماه رمضان ماه برکت الهی است ماهی که در آن سفره نعمات برای همه از جمله صنعتگران گردشگری گشوده است ولی متاسفانه به دلیل عدم توجه و برنامه ریزی مناسب متولیان این صنعت بخصوص فعالان گردشگری مذهبی ، کشور اسلامی ما ایران با وجود توان بالقوه مهمان پذیری در این ایام از این سفره گسترده بی بهره می ماند.

کشور هایی مانند مصر و ترکیه ایام ماه مبارک را فرصتی مناسب برای معرفی جنبه های اسلامی و معنوی فرهنگ و کشور خود یافته اند و سرمایه گذاری فراوانی در این راه انجام داده اند و در قبال این توجه و سرمایه گذاری توانسته اند گردشگران مسلمان و غیر مسلمان طالب آشنایی با فرهنگ اسلامی را متوجه خود سازند.

ایران اسلامی تاریخی پیوسته با دین و دین داری دارد که نشانه های آن  در تاریخ قبل و بعد از اسلام و در تاریخ و فرهنگ کاملا مشهود است. روزه داری یکتاپرستان ایران باستان در کتاب های بسیاری مورد اشاره قرار گرفته است. آوا های مخصوص روزه داری و رمضان که به گوش بسیاری آشناست ولی به فراموشی سپرده شده است. آیین سفره های افطاری ، غذا های مخصوص افطار ، نذری و تکریم روزه داران ، جشن میهمانی خدا و عزای امیر مومنان و … همه و همه می تواند سرفصل های مطالعه پتانسیل های کشور برای جلب گردشگر و برگزاری فستیوال های رمضان باشد.

در کنار بررسی این پتانسیل ها باید در نظر گرفت یکی از عوامل کاهش گردشگری در این ماه نبود قوانین مشخص و کد های اخلاقی ماه روزه داری برای گردشگران می باشد. عدم وجود منبعی کامل از قوانین و باید ها و نباید ها برای گردشگران نگران ، جهت رجوع به آن برای عدم لطمه به خود و جامعه میزبان سبب شده برخی از گردشگران ایران را از لیست سفر در این ماه کنار بگذارند. بررسی قوانین ، تدوین و ارائه قوانین به صورت واضح و روشن می تواند قدمی مثبت در این راه باشد.

فعالین بخش گردشگری مذهبی بایستی با در نظر گرفتن سیاست های افزایش گردشگران و توسعه صنعت گردشگری این پتانسیل فراموش شده را احیا کرده و کشور را وارد چرخه گردشگری مذهبی جهانی کنند.

 سانلی اشراقی

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.