جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد هر روز به خود می لرزند/ سوختن ۱۷۰۹ هکتار جنگل در۴سال

خبرگزاری مهر: هشت درصد جنگلهای کشور و ۲۰درصد جنگلهای زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد و در مساحتی بالغ بر ۵۷ درصد خاک استان، هر روز در گرمای تابستان به خود می لرزند که کی نوبت آنها می شود و هیزم آتشی می شوند.

سریال آتش سوزی های جنگل، این روزها به طور مداوم در جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد که هشت درصد از جنگلهای کشور را در مساحت یک درصدی خود جای داده اکران می شود و در سال جاری ۴۰۰ هکتار از این عرصه ها را به خاک سیاه نشانده است.

روزی نیست که دود سفید سوختن درختان جنگلی، در نقطه ای از مساحت حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربعی آن بلند نشود و آسمان آبی آن را خاکستری نکند.

شعله آتشهای عمدی و سهوی به ناگاه زبانه می کشد و دست در دست باد، هرچه بر سر راه خود می بیند می سوزاند. نه حرمت بلوطهای هزار ساله را دارد و نه دلش برای نهالهای تازه شکفته می سوزد.

حالا گرمای مردادماه تابستان و تیغ بی رحم و برنده آتش، جهنمی برای جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد در مدار ۳۰درجه کره زمین آفریده اند و هر روز داغ بر دل طبیعت بکر دامنه های دنا، خامی، خائیز، نور، تامر، پازنان، دیل و … می گذارند و طی چهار سال اخیر ۱۷۰۹ هکتار جنگل در آتش سوخته است.

سالهاست که فریادها از کمبود امکانات اطفای حریق جنگل و نیاز به یک چرخ بال برای هلی برد نیروهای اطفای حریق بلند است اما گویی این فریادها در میان هیاهو و شلوغی های پایتخت گم شده است.

آتش سوزی روزانه جنگلها در کهگیلویه و بویراحمد

به گفته فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان، روزی نیست که آتش سوزی جنگل و مرتع در این استان به وقوع نپیوندد.

محمد رحیم برزمند می گوید: تنها در تعطیلات آخر هفته گذشته چهار آتش سوزی در جنگلهای این استان رخ داد.

وی می افزاید: این آتش سوزی ها در کوه عنا در باشت، کوه پازنان سپیدار، تولگهی دنا  و وحدت آباد رخ داد.

IMG12092984

برزمند ادامه می دهد: در پی این آتش سوزی ها ۳۰هکتار از جنگلها و مراتع کوه عنا، ۱۰ هکتار از جنگلها و مراتع وحدت آباد و ۳۰ هکتار از جنگلهای تولگهی در آتش سوختند.

وی علت این آتش سوزیها را در دست بررسی عنوان کرده و می گوید: خاموش نکردن آتش توسط چوپانان و گردشگران یکی از مهمترین علل این آتش سوزیهاست.

محروم از امکانات ابتدایی اطفای حریق

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد بیان می کند: بیشترین آتش سوزی جنگل و مرتع طی سالهای گذشته در شهرستانهای بویراحمد و دنا به وقوع پیوسته است.

برزمند تصریح می کند: یگان حفاظت از منابع طبیعی استان هم اکنون از امکانات اولیه اطفای حریق محروم است و با شاخ و برگ درختان و ابزار و امکانات ابتدایی اطفای حریق می پردازند.

وی می افزاید: نیروهای این یگان حتی لباس و کفش اطفای حریق ندارند و در برخی عملیاتها دچار آسیب جدی می شوند.

برزمند یادآور می شود: اغلب آتش سوزیهای جنگل و مرتع در این استان در ارتفاعات به وقوع می پیوندد که به دلیل صعب العبور بودن، بخش زیادی از جنگل و مرتع طعمه حریق می شود.

یک جنگلبان برای حفاظت از ۶۰هزار هکتار جنگل

این مسئول بیان می کند: این استان کوهستانی است و ۵۳ درصد مساحت آن را شیبهای بالای ۲۷ درصد تشکیل می دهد و امکان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین در آنها وجود ندارد و تنها بالگرد می تواند به تسریع در اطفا حریق کمک کند.

وی کمبود نیرو را از دیگر مشکلات در این زمینه عنوان می کند و می گوید: کل نیروها برای حفاظت از ۹۷۰ هزار هکتار از جنگلهای استان ۷۵ نفر است که این میزان بسیار کمتر از استانداردهای جهانی است.

IMG23483444

برزمند ادامه می دهد: طبق استاندارد باید برای هر هفت هزار هکتار جنگل یک جنگلبان وجود داشته باشد و این در حالی است که در این استان برای هر ۶۰ هزار هکتار یک جنگلبان وجود دارد.

۴۰۰هکتار از جنگلها طی سال جاری طعمه حریق شد

مدیرکل منابع طبیعی استان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۰۰ هکتار از جنگلهای و مراتع این استان طعمه حریق شده است.

سید محمد رضا جهان آرا می افزاید: بیش از ۶۶ مورد حریق جنگلها طی سال جاری در مناطق مختلف استان رخ داده که توسط نیروهای منابع طبیعی و دیگر دستگاهها اطفا شده است.

وی کوهستانی و صعب العبور بودن استان و نبود جاده دسترسی به ارتفاعات را از جمله مشکلات موجود عنوان می کند و می گوید: گاهی ساعتها طول می کشد که نیروهای اطفای حریق به محل آتش سوزی برسند که تا آن موقع بخش زیادی از جنگل طعمه حریق شده و این نیروها نیز به علت خستگی ناشی از کوهپیمایی دیگر توانی ندارند.

جهان آرا بیان می کند: همچنین در ارتفاعات نیز کمبود آب وجود دارد و آب شربی برای رفع تشنگی نیروها نیست.

دستگیری ۲۰ مسبب آتش سوزی جنگلها در استان

مدیرکل منابع طبیعی استان سرانه جنگل در این استان را ۱٫۶ هکتار عنوان می کند و می گوید: سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد بیش از دنیا و کشور است.

وی تاکید می کند: حدود ۹۰درصد از مساحت این استان را منابع طبیعی تشکیل داده و بقیه را نیز اراضی کشاورزی و شهرها و سکونتگاهها تشکیل می دهد و براین اساس اتخاذ تدابیری ویژه برای حفاظت هرچه بیشتر از این ثروت عظیم ضروری است.

جهان آرا همچنین از شناسایی و دستگیری ۲۰ نفر از مسببین آتش سوزی جنگلها طی سال جاری خبر می دهد و می گوید: تنها ظرف ۱۰ روز گذشته ۱۰ نفر در این ارتباط دستگیر شدند.

IMG11173052

وی با اشاره به گزارش های عشایر منطقه “مله شوره” در خصوص راننده خودرویی که اقدام به آتش سوزی جنگلهای این منطقه نموده و فرار کرده است، می افراید: با هوشیاری عشایر منطقه، این فرد دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شد.

وی در ادامه از روند نزولی آتش سوزیها در جنگل های استان طی دوره ۲۰ ساله خبر می دهد و تصریح می کند: نیروهای حفاظت منابع طبیعی در این راستا از جان گذشتگی می کنند اما ایثارگری آنها مغفول مانده است.

لزوم اتخاذ روش‌های پیشگیرانه‌ برای جلوگیری از حریق جنگلها

اما استاندار استان تلاش‌ها در زمینه حفاظت از جنگلهای استان به رغم عدم وجود امکانات و لوازم مورد نیاز را قابل تقدیر و ستودنی می داند.

سید موسی خادمی بر شناسایی علل بروز آتش‌سوزی‌ در جنگل‌های استان تاکید می کند و می افزاید: باید روش‌های پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از حریق جنگلها اتخاذ کرد.

وی همچنین نسبت به شناسایی مناطق در معرض خطر نیز تاکید می کند و می گوید: در این نقاط باید کارهای مراقبتی به صورت ویژه انجام شود.

وی همچنین تاکید می کند: طبق قانون دستگاه‌های اجرایی باید در اطفای حریق با منابع طبیعی همکاری کنند و هر دستگاهی که در این زمینه همکاری نکند، معرفی می شود.

خادمی همچنین تشکیل گروه‌های مردم نهاد اطفای حریق جنگل‌ها را راهکاری مناسب برای مقابله با آتش سوزیها می داند و بیان می کند: مشارکت این گروه‌ها و آمادگی آنها نقش مهمی می‌تواند در جلوگیری از گسترش آتش سوزی جنگل‌ها داشته باشد.

وی همچنین می گوید: خرید “بسکت” یا سبد آب برای نصب به هلی کوپتر در راستای اطفای حریق جنگلها ظرف یک هفته، در دستور کار قرار گرفته است.

بلوط، این همسایه قدیمی مردم زاگرس که گاهی نانی بوده بر سفره هایشان، گاهی هیزمی در اجاق خانه هایشان و گاهی مرهمی بر زخمهای زندگیشان، یک سرمایه ملی است و همه کشور و به خصوص مسئولین ملی باید برای آن دل بسوزانند و نیازمندیهای حفاظت از این ثروت عظیم را تامین کنند تا حسرت روزی را نخوریم که یک بلوط سبز و ایستاده در زاگرس دیده نشود.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.