عبور خط شش متروی تهران از زیر بناهای تاریخی شهرری

برخی اعضای شورای شهر تهران توضیحاتی در مورد عبور خط شش مترو از زیربنای بافت تاریخی شهرری ارائه کردند.

احمد دنیامالی – رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه طبق قوانین، مترو می‌تواند با یک ارتفاع بالاسری از زیر اماکن عبور کند اظهار کرد: قطعا این قضیه را پیگیری خواهیم کرد ولی این موضوع بعید به نظر می‌رسد چرا که هم اکنون همه خطوط مترو از زیر خیابان‌ها رد می‌شود.

وی ادامه داد: طبق قاعده نباید خطوط مترو از زیربناهای تاریخی که ثبت میراث دارند رد شود و حتما در صورت رخداد این امر مسئله را پیگیری خواهیم کرد.

احمدمسجدجامعی – رئیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا و نیز در مورد عبور خط شش مترو از زیربنای بافت تاریخی شهرری بیان کرد: آنگونه که دوستان به من گفتند عبور خط شش مترو مجوز سازمان میراث فرهنگی را داشته است و باید بدانیم که طراحی خطوط مترو هم کار دشواری است.

وی با بیان اینکه در صورت آسیب زننده بودن عبور این خط از زیربنای تاریخی سازمان میراث فرهنمگی باید پاسخگو باشد که چرا مجوز صادر کرده است و اگر هم آسیبی نزند، ایرادی ندارد چرا که در خیلی از کشورهای دنیا خطوط مترو از زیر بناهای تاریخی رد شده است.

مسجدجامعی ادامه داد: در خود تهران هم بنای ثبت شده داریم که خط مترو از زیر آن رد شده که در دوره قبل کمیسیون معماری و شهرسازی بررسی‌های لازم را در این زمینه انجام داد و عنوان شد که آسیبی به بنا نمی‌زند.

رئیس شورای شهر تهران هرچند از عبور خط شش مترو از زیر بنای تاریخی شهرری اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما عبور این خط را از زیر بنای تاریخی شهرری بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی بعید دانست.

وی در پاسخ به اینکه آیا شهرداری نباید در صورت عبور خط شش مترو از زیر بنای بافت تاریخی شهرری این موضوع را به شورای شهر تهران اطلاع می‌داد، گفت: این موضوع روال خاص خود را دارد و اگر مجوز میراث فرهنگی را داشته باشد، نیازی نیست، چراکه ساخت و ساز انجام شده در مسیر خود و با مجوز سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

مسجدجامعی همچنین در پاسخ به اینکه اگر این اتفاق برای بافت تاریخی شهرری آسیب زننده باشد چه تصمیمی اتخاذ می‌شود تصریح کرد: در صورت این اتفاق باید اطراف و پیرامون محل را بازسازی کرد که به بنا لطمه نزد هرچند که من در جریان این موضوع نیستم اما پیگیریهای لازم را انجام خواهم داد.

در ادامه مهدی چمران – عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه نقشه‌های عبور خط شش مترو را ملاحظه کرده اما در محل عبور این خط را ندیده‌ام در مورد رد شدن از زیر بافت تاریخی شهرری اظهار کرد: نوع رد شدن‌ها فرق می‌کند اما اگر استحکام لازم برای مقاوم سازی صورت گرفته تا تاثیری بر اطراف نداشته باشد، این مسئله استاندارد را دارد و چندان مهم نیست چرا که تنها باید حریم را رعایت کنند.

به گزارش ایسنا، بی‌اطلاعی اعضای شورای شهر پایتخت و نوع واکنش بی‌تفاوت آنها به موضوع جالب توجه به نظر می‌رسد. این در حالی است که هنوز اتفاقی که در جریان عبور مترو اصفهان از باروی اصفهان، دروازه دولت، ورودی عباس­ آباد، محل سردر و کاخ هزارجریب و چهارباغ عباسی و سی و سه پل برای این آثار تاریخی مورد توجه قرار نگرفته و ترک‌ها و تکان‌ها این بناها برای مسئولان شهری جای نگرانی ندارد. در حال حاضر نیز این نگرانی وجود دارد که دژ رشکان، چشمه‌علی، برج طغرل و ابن بابویه با عبور مترو روزهای پرتکانی را بگذرانند

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.