خانه کلانتر تبریز؛ در معرض تخریب

 خانه کلانترتبریز (درحال تخریب) این خانه به همراه باغی زیبا در معرض تهدید وزارت آموزش و پرورش جهت تخریب و احداث مدرسه می باشد.

 خانه و باغ میرزا ابراهیم خان باغمیشه‌ای ملقّب به شرف‌الدّوله و مشهور به کلانتر (۱۲۳۱-۱۳۱۱ ه.ش) مربوط به دوره قاجار واقع در تبریز، خیابان عباسی، کوچه هاشمی، پلاک ۲۳ و ثبت شده در فهرست آثار ملّی به تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۷۱۲. میرزا ابراهیم خان شرف‌الدّوله باغمیشه‌ای نماینده تبریز در دوره اوّل مجلس شورای ملّی، سوّمین شهردار تبریز که دو بار به این سمت منسوب شده است.

نخست از سال ۱۲۸۹ تا ۱۲۹۲ و بار دوم از سال ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۲٫ پدر میرزا ابراهیم خان باغمیشه ای، کلانتر تبریز بود که خود میرزا ابراهیم خان نیز بعداً به این پست نائل آمد.

فرزند میرزا ابراهیم خان، مهندس هدایت الله کلانتری نیز یک بار از تاریخ ۱۲/۱۰/۱۳۲۵ تا اوّل مهر ۱۳۲۷ شهردار تبریز شده است. خاندان کلانتری صاحب، ارباب و کدخدای باغمیشه تبریز بودند که هم اکنون نیز آثاری از آنها از جمله مسجد کلانتر باغمیشه به یادگار مانده است.

از دیگر اقدامات میرزا ابراهیم خان شرف‌الدّوله باغمیشه‌ای می توان به تأسیس مدرسه شرف یا شرفیه که بعدها به نام خیّام نامیده شد، و نیز احداث کارخانه قالیبافی با همکاری فرزندش مهندس کلانتری اشاره کرد که هر دو در باغمیشه تبریز بنیان گذاشته شدند.

این خانه به همراه باغی زیبا در معرض تهدید اداره کل آموزش و پرورش استان جهت تخریب و احداث مدرسه می باشد.

dfgsdfgsdgf (3)

dfgsdfgsdgf (2)

dfgsdfgsdgf (1)

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.