راهنمای سفر به جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربایجان بزرگ ترین کشور قفقاز و در گذرگاه اروپا و آسیای جنوب غربی و در کنار دریای خزر قرار دارد و کشورهای ایران ، ارمنستان ، ترکیه ، گرجستان و روسیه همسایگان این کشور محسوب می شوند. این کشور همچنین دارای مرز آبی با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان در کناره ی دریای خزر است.

جمهوری آذربایجان به عنوان دومین کشور شیعه در جهان شناخته می شود که اکثر مردم آن مسلمان شیعه هستند. زبان رسمی مردم این کشور ترکی آذربایجانی می باشد. جمهوری آذربایجان دارای میراث فرهنگی و معماری ملی و اسلامی ، آداب و رسوم متنوع ، انواع پوشاک ، صنایع دستی ، غذاهای سنتی و چشم اندازهای جغرافیایی و طبیعی جالب توجهی می باشد که از دیرباز گردشگران خارجی و بخصوص ایرانیان را به خود علاقه مند کرده است.

ما در این مطلب ، اطلاعاتی را درباره سفر به جمهوری آذربایجان برای کسانی که قصد سفر به این کشور را دارند ، گردآوری کرده ایم.

واحد پول جمهوری آذربایجان ، مانات می باشد. پول خرد این کشور قپیک (Qepik)نام دارد که هر مانت معادل ۱۰۰ قپیک است.

ساعت به وقت آذربایجان نیم ساعت جلوتر از به وقت تهران است.

جمهوری آذریابجان دارای چندین نوع اقلیم آب و هوایی متنوع می باشد. شمال و شرق کشور دارای آب و هوایی نسبتا خشک و کوهستانی است درحالیکه منطقه جنوب شرقی آب و هوای مرطوب و ملایمی دارد و مناطق غربی نیز نسبتا مرطوب و کوهستانی هستند.

حمل و نقل:

خوشبختانه راه های مختلفی برای سفر به جمهوری آذربایجان وجود دارد ، از تورهای هوایی و قطار گرفته تا کشتی و اتوبوس و خودرو شخصی که هر کدام جذابیت خاص خود را دارد.

پرواز مستقیم از تهران به باکو حدود یک ساعت طول می کشد و علاوه بر هواپیمایی ایران ایر ، شرکت هواپیمایی جمهوری آذربایجان Azal نیز پروازهای منظمی از تهران دارد. این پروازها از فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران انجام می گیرد. از جمله مزایای راه هوایی ، صرفه جویی در وقت به جای گذراندن چندین ساعت در گمرک مرزی زمینی است. ولی در عوض در سفر هوایی باید هزینه خروجی بیشتر و پول بیشتری را تقبل کنید.

اگر مایل به سفر با قطار هستید ، می توانید به صورت زمینی به شهر آستارا در آذربایجان رفته و از آن جا با قطار به باکو و سایر نقاط بروید.

به نظر می رسد که سفر با کشتی هیجان انگیزترین راه برای این مسیر باشد. در طول هفته چندین مسیر از بندر انزلی ایران به باکو و بالعکس وجود دارد.

یکی از راه هایی که ممکن است جزو ترجیحات مسافران ایرانی باشد ، راه زمینی با اتوبوس یا خودرو شخصی از سه مسیر آستارا ، بیله سوار و جلفا است. فاصله مرز بیله سوار تا شهر باکو ۲۰۰ کیلومتر و تا مرز آستارا ۳۵۰ کیلومتر است. لازم به ذکر است که از تهران و تبریز اتوبوس مستقیم به آذربایجان وجود دارد. شما می توانید با خرید بلیط اتوبوس تهران-باکو و یا تبریز-باکو مستقیما به باکو بروید و یا به شهرهای مرزی مذکور رفته و پس از عبور از مرز با سواری های آذربایجانی از قبیل بنز و لادا به مسیر سفر خود ادامه دهید.

سفر با ماشین شخصی مزایایی همچون استفاده از مناظر زیبای ساحلی و جنگلی ، توقف های دلخواه در مسیر و آزادی و راحتی حمل و نقل را به همراه دارد که در صورت انتخاب مسیر مناسب ، لذت سفر دوچندان می شود. پیشنهاد ما برای مسافران شمال غرب کشور مسیر بیله سوار و برای مسافران مرکز ، جنوب و شمال کشور مسیر آستارا می باشد. خالی از لطف نیست اگر به این نکته نیز اشاره کنیم که گمرک بیله سوار معمولا خلوت تر از آستارا است ولی در هر دو گمرک ، زمانی برای کنترل پاسپورت و ویزا و پرداخت مبلغ عوارض خروجی و مالیات شهرداری سپری می شود. از جمله مدارک مورد نیاز برای سفر با ماشین شخصی ، کاپوتاژ ، دفترچه بین المللی ماشین (سند) ، گواهینامه بین المللی و نمره بین المللی می باشد. برای اخذ ویزا نیز می توانید به سفارت آذربایجان در تهران و یا کنسولگری آذربایجان در تبریز مراجعه کنید.

اقامت و غذا:

در باکو و دیگر شهرهای جمهوری آذربایجان هتل های مختلفی وجود دارد که عموما قیمت هتل ها بالاتر از ۷۰ دلار است. البته هتل آپارتمان هایی نیز وجود دارد که نسبتا ارزان تر هستند.

غذای مردم کشور آذربایجان تلفیقی از غذاهای ترکی و مواد آسیایی با کیفیت عالی و تنوع بسیار است. همچنین برخی از کمپانی های معروف جهان مانند McDonald در این کشور شعبه دارند. در سفر خود به آذربایجان هرگز خوردن کباب و کوفته های رنگارنگ را فراموش نکنید.

جاذبه های گردشگری جمهوری آذربایجان:

سه شهر باکو ، گنجه و شکی مهم ترین شهرهای این کشور محسوب می شوند. باکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ، علاوه بر آثار تاریخی متعدد ، از نظر فرهنگی نیز بسیار غنی است. از جمله مکان های دیدنی شهر باکو عبارتند از: مسجد و آرامگاه بی بی هیبت (خواهر امام رضا) در ورودی شهر باکو ، قیز قله سی (قلعه دختر) به عنوان نیایشگاه آناهیتا و زرتشتی ها در گذشته ، ایچری شهر (ارگ باکو) متعلق به دوران پارینه سنگی ، پارک مفاخر ، موزه ملی لباس آذری ، بش بارماک داغی (Beshbarmaq Dag) ، کوه آتشفشانی قوباستان (Qobusta) ، و یانار داغ (Yanar Dag) که به طور دایم در حال سوختن و شعله ور شدن است. با توجه به اینکه کشور آذربایجان اولین کشور با اکثریت مسلمان است که دارای اپرا و تئاتر بوده ، لذا فرصت بازدید از تالار ملی باله و اپرای باکو و تالار فیلارمونیک را از دست ندهید.

ما به شما توصیه می کنیم که در سفر خود به این کشور تنها به گردش در باکو اکتفا نکرده و از زیبایی های بی نظیر شهرهایی همچون گنجه و شکی نیز غافل نشوید. کاروانسرای شهر شکی ، موزه باستان شناسی گنجه و آرامگاه نظامی گنجوی در شهر گنجه همواره پذیرای گردشگران می باشد.

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

2 Comments

  1. این ویدئو (نه چندان حرفه‌ای) را از سفرم به باکو تهیه کرده ام

    دیدن ویدیویی در باره باکو و آشنا شدن با این شهر دلپذیر شاید برای کسانی جالب باشد

    https://www.youtube.com/watch?v=LhfV8s6U2eA

    با احترام

    حمید افتخاری

  2. سلام.لطفا ازهزینه ی دریایی بندرانزلی به اذربایجان بیشتر بنویسید.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.