گردشگری رمضان در کدام کشورها بیشتر رونق دارد؟

در ماه رمضان امسال به دلیل مقارن شدن با تعطیلات مدارس برخی از گردشگران ترجیح می دهند این ماه یا قسمتی از آن را که به عبادتشان لطمه نزند  در کشوری با فرهنگی متفاوت بگذرانند.

در بسیاری از کشورهای مسلمان رمضان را به عنوان جشن نعمات خداوندی تلقی کرده و بسیاری از برنامه ها و حراج ها مخصوصا در اقلام غذایی در این ماه انجام می شود.

برای مسلمانانی که در کشورهای غیر مسلمان زندگی می کنند این ماه بسیار سخت می گذرد اما حضور آنها در یک کشور مسلمان و یا کشورهایی که مسلمانان زیادی دارند می تواند این ایام و عبادت آن را لذت بخش کند. به همین دلیل گردشگری رمضان مخصوصا در سالیان اخیر رونق بسیاری داشته است و برخی از کشورها در این رویداد سرآمدند.

در این گزارش به این کشورها اشاره شده است.

انگلیس

کشور انگلیس و به خصوص شهر لندن را گلدان ذوب فرهنگ های گوناگون می نامند چرا که در این کشور هم مسلمانان زیادی زندگی می کنند و هم اینکه آنها آزادانه می توانند فرایض و رسوم خود را به جا بیاورند.

در این ماه قهوه خانه ها و رستورانهای مخصوص اعراب خاورمیانه و همچنین ایرانی ها و ترک ها و پاکستانی ها به خدمات مخصوص سحری و افطار مشغولند ، فروشندگان غذاهای حلال گوشتی در این ماه رونق بیشتری در کسب و کار خود مشاهده می کنند .

وجود بازارها عربی ، غذاهای کنار خیابانی هنگام افطار ،شیرینی فروشیهای لبنانی و فعالیت فوق العاده مساجد در این ماه دلیل خوبی برای جذابیت شهرهای بزرگ انگلیس برای گردشگران ماه رمضان است.

در این ماه هتل های انگلیس هم برای پذیرایی از مهمانان مسلمان روزه دار تجهیز می شوند و خدمات خاص این ماه را ارایه می دهند.

14-7-2-95316ZZ382747_942long

مالزی

علیرغم گرما و رطوبت بالای شهرهای مالزی در این ماه ، گردشگران بسیاری مالزی را بهشت ماه رمضان می دانند. خدمات حرفه ای هتل ها ، بازارهای شبانه و اغذیه خیابانی و متنوع مالزی از جذابیت های این کشور برای مسلمانان است .

مسلمانان روزه دار علاوه بر بهره مندی از زیباترین طبیعت روی زمین و همچنین مساجد بزرگ و مدرن می توانند از غذاهای سنتی مالزی که معمولا با برنج و شیر نارگیل درست شده و بسیار مقوی هم هستند استفاده کنند همچنین خوراک چیکن رایس با کاری که از غذاهای محبوب ماه رمضان مسلمانان در مالزی است.

حراج ها و فروش های ویژه ماه رمضان هم از جذابیت های گردشگری رمضان در مالزی است.

14-7-2-95427C0EF5A212BB4A15B392B6EE7DF1

ترکیه

هر جا سخن از گردشگری است نام ترکیه نیز در آن بین هست. در عرصه گردشگری رمضان نیز ترک ها حرف های زیادی برای گفتن دارند. ترکیه اگر چه کشوری لائیک محسوب می شود اما به دلیل فرهنگ اسلامی اکثر مردم، مسلمانان در این کشور که به قصد گردشگری حلال می آیند احساس بدی نخواهند داشت .

در این کشور در حالی که خوردن و نوشیدن آزاد است اما اکثر مردم از این عمل در ملا عام احراز می کنند و فضای رمضان در استانبول احساس می شود. در اکثر شهرها این کشور رستوران ها و اغذیه فروشی ها با پرده پایین کشیده خدمات ارایه می دهند و بسیاری از رستوران ها مشروب ارائه نمی کنند و کلا عرضه مشروب در این ماه در ترکیه بسیار محدود می شود مخصوصا اینکه اردوغان جدیدا قوانین محدود کننده ای برای تبلیغ و نمایش مشروبات الکلی وضع کرده است.

در ترکیه رستوران ها و هتل ها به نحو دلپذیری برای پذیرایی افطار آماده شده اند و لیستی از غذاهای متنوع ترکی اعم از انواع کباب و شیرینی جات سنتی ترکی را ارائه می دهند که برای گردشگران بسیار جذاب است.

14-7-2-95523Turkey

اسپانیا

این کشور با پیشینه ای که مسلمانان در آن به جا گذاشته اند دارای فرهنگی غنی از تقابل فرهنگی بین اسلام و فرهنگ اندلسی است.

در اسپانیا نیز جمعیت مسلمانان بعد از فرانسه و انگلیس رکوردار است و بسیاری از شهرهای بزرگ اسپانیا در ماه رمضان خدمات مخصوص به این ماه را برای مسلمانان ارایه می کنند.

اسپانیا بعد از بحران اقتصادی بزرگ که در سالیان قبل این کشور را تا مرز ورشکستگی برد به جادوی حیاتی گردشگری بیشتر متمایل شد و مسئولان گردشگری اسپانیا علاوه بر پذیرایی از خیل بی شمار گردشگران اروپای شمالی و مرکزی که به سواحل جنوب اسپانیا علاقه مندند برای گردشگری حلال گردشگران مسلمان نیز برنامه ریزی کرده اند.

بسیاری از هتل ها در اسپانیا آرم صد در صد حلال را نصب می کنند و برخی از آنها با ارائه منو و رژیم های خاص برنامه سم زدایی از بدن را برای مهمانان خود تدارک می بینند. منوی سحری و افطار شامل ترکیبی ماهی، سبزیجات و میوه جات که همگی به زبان عربی ترجمه شده اند.

14-7-2-956820118265256414621_19

امارات متحده عربی

امارات در ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد و بسیاری از مسلمان های منطقه برای بهره گیری از برنامه های فرهنگی به امارات می روند.

مسئولان این کشور و امارت دبی که اهتمام خاصی به بخش گردشگری دارند در هنگام فرا رسیدن این ماه طیف گسترده ای از برنامه های فرهنگی – رسانه ای تدارک میبینند جشنها و برنامه های ویژه با محوریت قرآن به توریست های مسلمان ارائه می شود.

علاوه بر آن تورهای ویژه افطار در صحرا و چادر همرا با سرو بهترین آشپزخانه های عربی و قلیان مخصوص از جذابیت های ویژه امارات در این ماه حتی برای غیر مسلمانان  است.

هتل های مجلل این کشور برای برنامه رمضان آمادگی ویژه دارند و در پروازهای امارات در هنگام افطار بسته ای شامل خرما ، یک نوشیدنی لبنی، یک ساندویچ و بطری آب ارائه می شود.

فروشگاه ها و مال های بزرگ نیز تخفیفات ویژه ای دارند که در هنگام عید فطر به اوج خود می رسد.

مسئولان این کشور سعی کرده اند رمضان را در امارات به یکی از جذاب ترین ماههای سال برای بازدید از این کشور تبدیل کنند.

culture-and-festivals-in-al-khobarمنبع: www.khabaronline.ir

 

 

اسماء بهتاش

من اسماء بهتاش، رئیس هیئت مدیره شرکت بینش فراگیر ارک سفر هستم. دوره کارشناسی رو در رشته مدیریت جهانگردی و دوره کارشناسی ارشد رو در رشته اکوتوریسم دانشگاه تبریز گذروندم. از اوایل تحصیلم به مباحث گردشگری علاقمند شدم و تصمیم گرفتم علاوه بر تحصیل، در این زمینه فعالیت کنم. از این رو، تصمیم خودم رو با تولید محتوای گردشگری برای ضمیمه گردشگری سفرنامه ارک عملی کردم. همچنین به عنوان سردبیر نشریه کوله پشتی، فصلنامه تخصصی گردشگری انجمن علمی جغرافیا و گردشگری دانشگاه تبریز، در کنار هم‌تیمی‌های خوش ذوقم بودم. از سال ۱۳۹۳، کسب و کار ما با عنوان ارک توریسم، وب‌سایت تولید محتوای تخصصی گردشگری، راه اندازی شد. من به مباحث فرهنگی علاقه‌مندم و در مورد فرهنگ تبریز در ارک توریسم می‌نویسم. به زبان‌های فارسی، انگلیسی و ترکی استانبولی مسلطم. راهنمایی تور و اجرای رویدادهای گردشگری از دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌ام هست. از سال ۱۳۹۶ نیز در پروژه یک دقیقه با تبریز با هدف تولید محتوای ویدیویی برای شهر زیبای تبریز همکاری می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.