راهنمای سفر به گرجستان

گرجستان کشور بسیار زیبایی است و زیبایی های آن ، همراه با رفتار مردم گرجستان که مردمی خونگرم و آرام هستند باعث شده تا گرجستان یکی از کشورهای برتر توریستی به شمار بیاید و جاذبه ها و آب و هوای مناسب این کشور توجه گردشگران را جلب کند .

برای سفر به هر کشوری ، اساسی ترین سوال قبل از سفر که ۸۰ درصد گردشگران با آن مواجه هستند ، تعیین بهترین مقصد و شهر است . این که کدام شهر را جهت سفر انتخاب کنیم ؟

در مورد گرجستان تمام شهر ها و مقاصد ، زیبایی های خاص خود را دارند . تفلیس با آثار باستانی ، باتومی با ساحل و جاذبه های آن و سایر شهرهای گرجستان هر کدام زیبایی های منحصر به فرد خود را داراست .

پیشنهاد ما به شما در سفر به گرجستان بازدید از دو شهر تفلیس و باتومی به علت وجود جاذبه های گردشگری متنوع در این دو شهر می باشد .

حال چگونه ؟ با تورهای هوایی یا به صورت شخصی و زمینی؟

در سفر به مقصد گرجستان دو دیدگاه مطرح است ؛ افرادی که یک مسافرت از قبل برنامه ریزی شده و سهل با هواپیما را در نظر دارند و دسته دیگر که افرادی ماجراجو هستند و از سفر شخصی و ماجراهای مسیر لذت می برند .

پیشنهاد ما برای افراد دسته اول تورهای مسافرتی می باشد که بر اساس کیفیت مراکز اقامتی و خدمات طی سفر قیمت های متفاتی دارند . البته شرکت های گردشگری فعال در زمینه گرجستان ، تورهایی با قیمت مناسب و خدمات قابل قبول ارائه می کنند . اما آنچه در انتخاب این تورها باید مد نظر داشته باشید:

  • موسسه گردشگری که انتخاب می کنید مجری مستقیم باشد نه صرفاً یک واسطه .
  • قرار دادی که منعقد می کنید شامل تمامی جزییات سفر از قبیل اقامت ، رفت و برگشت و خدمات طی سفر باشد .
  • موسسه طرف قرار داد ، در برگزاری تور مورد نظر شما سابقه قابل قبولی داشته باشد .
  • تناسب کیفیت خدمات عرضه شده و قیمت تور ارائه شده را در نظر بگیرید.

عدم توجه به مسائل فوق و پاسخگو نبودن موسسه گردشگری طرف قرار داد در هنگام وقوع مشکلات طی سفر ، می تواند یک مسافرت دلپذیر را به یک خاطره تلخ تبدیل کند .

افراد دسته دوم به سفر زمینی به عنوان یک تجربه جدید و شاید یک تصادف منجر به دوستی های بعدی می نگرند . اگر از این دسته افراد هستید و همچنین می خواهید پول کمتری خرج کنید و سفر جذاب تری داشته باشید به شما توصیه می کنیم تا خود و با وسیله شخصی به گرجستان سفر کنید .

جهت اخذ ویزای گرجستان می توانید از طریق موسسات گردشگری شهر خود و یا با مراجعه حضوری به سفارت این کشور واقع در خیابان الهیه در تهران اقدام کنید .

نزدیکترین مسیر جهت رسیدن به گرجستان عبور از کشور آذربایجان می باشد . اما این مسیر به دلیل مشکلات و هزینه های اغلب غیر قانونی جهت ورود و خروج به آذربایجان مسیری منطقی به شمار نمی آید .

مسیر دوم عبور از کشور ارمنستان با پرداخت هزینهی بالای اخذ ویزا و رانندگی در جاده های پر پیچ و خم می باشد که آن هم به دلیل خطرات جاده ای توصیه نمی شود .

اما بهترین و ارزانترین مسیر پیشنهادیعبور از خاک ترکیه است که مسافر و خودرو نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای ندارد . ظرف یک سال گذشته ، مسیر بازرگان به تفلیس از طریق ترکیه و کیفیت جاده ها ارتقا یافته است و می توان گفت در مقایسه با دو مسیر دیگر ، این مسیر در حال حاضر کوتاه ترین ، ارزان ترین و امن ترین مسیر موجود  برای سفر زمینی به گرجستان می باشد .

لازم به ذکر است کشور ترکیه جهت خودرو بیمه ای ۵۰ لیره ای را الزامی اعلام کرده است که برای دوره ای ۳ ماهه صادر می شود . گرجستان چنین قانونی ندارد .

نرخ بلیط و هتل و غذا در گرجستان 

در حال حاضر پرواز روزانه مستقیم و هم چنین غیر مستقیم به مقصد تفلیس پایتخت گرجستان توسط شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی انجام می پذیرد . نرخ بلیط پرواز رفت و برگشت به گرجستان در حال حاضر حدود هفت میلیون ریال می باشد .هزینه یک شب اقامت از شبی ۳۵ دلار شروع می شود و نسبت به کیفیت هتل هزینه اقامت در آن ها افزایش می یابد .

در گرجستان هرگز نگران خورد و خوراک خود نباشید . انواع رستوران های محلی و رستوران های ایرانی و همچنین فست فود های بین المللی در گرجستان مشغول به سرویس دهی می باشند .

ساعت به وقت گرجستان نیم ساعت از به وقت تهران جلوتر است . واحد پول گرجستان لار بوده و نسبت به شرایط بازار به ازای هر ۱۰۰ دلار بین ۱۶۴ تا ۱۷۰ لار دریافت خواهید کرد . پول خرد گرجستان تتری نامیده می شود که هر ۱۰۰ تتری معادل ۱ لار می باشد . جهت تبدیل دلار به لار در شهرهای گرجستان با مراجعه به صرافی ها که به وفور در سطح شهر فعالیت می کنند و معمولا به قیمت بهتری می فروشندمراجعه کنید ، اگرچه بانک ها نیز خدمات مشابهی ارائه می کنند .

جابجایی گردشگران در طی سفر در گرجستان

تاکسی راحت ترین و ارزان ترین وسیله حمل و نقل در گرجستان می باشد . بر اساس فاصله هزینه یک بار استفاده از تاکسی ۳ تا ۵ لاری می باشد. بیشتر تاکسی ها با وجودی که غیر رسمی (شخصی) ، اکثراً قابل اطمینان می باشند اما فراموش نکنید قبل از سوار شدن قیمت را مشخص کنید. مینی بوس ها یا همان مارشروتکاس های گرجستان در مسیر های تعیین شده ای ، مسافران را جابجا می کنند. شبکه راه آهن نه چندان سریع و بسیار ارزان سراسر گرجستان را پوشش داده است .

جاذبه های گردشگری در گرجستان

دو شهر توریستی گرجستان تفلس و باتومی می باشند . از جمله مهمترین جاذبه های گردشگری گرجستان موزه استالین ، پارک آبی تفلیس ، ساحل سحرآمیز ، مجسمه عشق در باتومی ، تندیس مده آن ، دژگونیو ، باغ گیاه شناسی ، مسجد باتومی ، کلیسای ارمنی باتومی و دریاچه لاک پشت ها را می توان نام برد .

کیسای باگراتی ، یادمان های تاریخی ماتسکتا و ارتفاعات سوانتی از جاذبه های فرهنگی ثبت شده گرجستان در میراث جهانی یونسکو می باشند که دیدن آنها خالی از لطف نخواهد بود .

ورزش های زمستانی نظیر اسکی ، ماشین جت برفی (اسنومبلس) در گرجستان بسیار رایج می باشد. گردشگرانی که به گرجستان سفر می کنند می توانند در مجموع های سرپوشیده به ورزش مهیج اسکیت روی یخ بپردازند .

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

1 دیدگاه

  1. با سلام خدمت هموطنان گرامی

    با وجود طبیعت بسیار زیبای گرجستان و ارزانی در آن کشور و قیمت پایین تورها به اطلاع هم میهنان عزیز می رسانم که در این کشور هنوز پی به اهمیت صنعت توریست نبرده اند بطوریکه دستگاه پلیس آن کشور بسیار بسیار بسیار فاسد می باشد و پلیس آن کشور با دزدان و اخاذان و زور گویان و لات و اوباش دست در یک کاسه دارند و فقط منتظر فرصتی هر چند کوچک می باشند تا ایرانیان را سر کیسه کنند ، برای من و دوستم دریکی از کلوپ های تفلیس این اتفاق افتاد و پانصد دلار هزینه دربر داشت باضافه توهین ها یی که به ما کردند. من اولا از سفارت محترم جمهوری اسلامی در تفلیس خواهش می کنم که تذکرها ی لازم را به آن کشور بدهند و ثانیا به علت ناامنی در آن کشور به تورهایی ایرانی اقدامات امنیتی را گوشزد بفرمایند،ثالثا در فرودگاه تفلیس خودم مشاهده کردم که پلیس فرودگاه یکی از هموطنان را صدا زده و اولین پرسشش این بود که چقدر دلار داری که واقعا شوک زده شدم. آخر امر اینکه حداقل هموطنان با خانواده به این کشور سفر نکنند و یا حتما با تورها مسیرهای داخل گرجستان را سفر کنند و از تور جدا نشوند حتی برای قدم زدن داخل خیابان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.