خانه امیرنظام گروسی، نمودی از شکوه دارالسلطنه تبریز

خانه امیرنظام گروسی واقع در خیابان ششگلان که یکی از مناطق قدیمی شهر تبریز است، در دوره ناصرالدین شاه توسط امیر نظام گروسی، ادیب، سیاست مدار و خوشنویس عهد قاجار ساخته شده است.

عمارت امیرنظام در ۲ طبقه و با زیر بنای ۱۵۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع ساخته شده است که شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی با باغچه‌ها و حوض‌های زیبا است.

ایوان سراسری توسط ۱۶ ستون با سرستون‌های زیبا نگه داشته شده است. پنجره‌های مشبک ارسی و شیشه‌های رنگی، گچبری‌های نمای شمالی و جنوبی، آینه‌کاری‌ها و گچبری‌های تالارهای داخلی و طنبی‌های طبقه فوقانی به زیبایی مجموعه می‌افزایند. زیرزمین خانه امیرنظام با حوض خانه‌ای وسیع و ستون‌های استوار در کنار آجرکاری سقف زیبایی بسیار چشمگیری دارد.

خانه امیرنظام در گذشته محل سکونت والیان آذربایجان بود. در دوره پهلوی از این عمارت به عنوان اداره دارایی و اداره فرهنگ استفاده شده است. این خانه در سال ۱۳۷۰ شمسی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خریداری و پس از مرمت و بازسازی و ثبت در فهرست آثار ملی، در سال ۱۳۸۵ به طور رسمی راه‌اندازی شده و اکنون با عنوان «موزه قاجار» مورد بازدید علاقمندان می‌باشد.

دلیل انتخاب این بنا به عنوان موزه قاجار، اهمیت بسیار زیاد خانه در دوره قاجاریه می‌باشد. از سال ۱۲۱۸ هجری قمری و در دوره فتحعلی شاه با ولیعهدی عباس میرزا، تبریز رسماً ولیعهد نشین شد و از آن پس محل زندگی ولیعهدهای قاجار بود.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.