کهن ترین هتل ایران

سرویس خبری روزنامه ارک به نقل از ایسنا – کاروانسرای عباسی، کهن‌ترین هتل ایران است که بعضی از خارجی‌ها وقتی به اصفهان سفر می‌کنند، فقط می‌خواهند در این هتل بخوابند، وگرنه حتی تا مرز انصراف از سفر به ایران پیش می‌روند.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داستان پافشاری برخی مسافران و گردشگران خارجی برای اقامت در هتل یا همان کاروانسرای عباسی کاملا واقعی است. این را بارها مدیران آژانس‌های گردشگری گفته‌اند که چون نتوانسته‌اند اتاقی را در این هتل قدیمی که به کاروانسرایی تاریخی شهره است، رزرو کنند، گردشگران از رفتن به اصفهان منصرف شده‌اند یا آژانس طرف خارجی از فرستادن تور به ایران انصراف داده یا زمان اجرای تور در اصفهان جابه‌جا شده‌ است.

هتل عباسی با تبلیغ »کهن‌ترین هتل جهان«که روی سایت اینترنتی‌اش دیده می‌شود و نمایش تصاویری از شاهکار معماری ایرانی و مکتب اصفهان، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به گذراندن حتی یک شب زیر این سقف تاریخی وسوسه می‌کند؛ ولی شرایط، قیمت و نظام هتلداری در این کاروانسرای قدیمی و البته دولتی به‌حدی دست‌وپاگیر است که خیلی‌ها را بر آن می‌دارد تا خود را درگیر این بازی چالش‌برانگیز نکنند.

این کاروانسرای قدیمی به‌دستور »شاه‌سلطان حسین صفوی«ساخته و به مادرش پیشکش شد و در زمان یورش افغان‌ها نیز تقریبا متروک شد. کاروانسرا در زمان «ظل‌السلطان» یک‌بار دیگر تعمیر و بعدها به آمادگاه پادگان اصفهان تبدیل شد. بنا را بار دیگر در سال ۱۳۳۶ تعمیر کردند که با قرار ماهانه ۳۰هزار ریال در اجاره‌ی اداره‌ی قند و شکر اصفهان درآمد. می‌گویند این بهره‌برداری‌های نامناسب، کاروانسرای صفوی را از پا انداخت تا این‌که در سال ۱۳۳۶ به پیشنهاد »آندره گدار«که زمانی مشاور اداره کل باستان‌شناسی بود، شرکت‌ سهامی بیمه‌ی ایران آن را به مهمانخانه تبدیل کرد.

آماده‌سازی کامل بنا تا سال ۱۳۴۵ طول کشید. پس از آن به مدت دو سال، یک گروه هتلداری فرانسوی اداره‌ی این کاروانسرای تاریخی احیاشده را برعهده گرفت تا این‌که مدیریت آن به ایرانی‌ها سپرده شد، یعنی همان شرکت سهامی بیمه‌ی ایران. بعدها از کارمندان همین شرکت به‌عنوان مدیران این هتل بهره‌ گرفته شد، روندی که ظاهرا تا کنون ادامه دارد.

اقامت در این هتل دولتی برای بسیاری از ایرانی‌ها گران است؛ قیمت یک شب اقامت در اتاق معمولی یک تخته، براساس آنچه در سایت این هتل اعلام شده، ۱۷۲هزار تومان است. گران‌ترین اقامت در این هتل نیز به سوییت صفوی با معماری باقی‌مانده و احیاشده‌ی دوره‌ی صفوی، به قیمت هر شب ۷۰۰هزار تومان اختصاص دارد. سوییت‌های قاجار سبز و آپارتمان سه‌خوابه‌ی هتل نیز بین ۵۰۰ تا ۶۷۰هزار تومان برای هر شب قیمت دارند که در ردیف گران‌ترین‌های این هتل به حساب می‌آیند.

اما آنچه این روزها و با نزدیک شدن تعطیلات نوروز مورد بحث است، شیوه‌ی خاص هتلداری در این کاروانسرای قدیمی است که دردسرهایی را درست کرده، به‌طوری که آژانس‌های ایرانی تا زمانی که طرف خارجی اعلام درخواست نکرده باشد، ترجیح می‌دهند سراغ تنها هتل ۵ ستاره در اصفهان نرود.

ظاهرا به‌جز موضوع اتاق‌های گران با قیمت‌هایی متفاوت و شیوه‌ی خاص هتلداری در این کاروانسرای قدیمی و البته دولتی که با برخی شرکت‌های نفتی نیز طرف قرارداد است، مسأله‌ی هلدینگ‌ها (شرکت‌های عمده‌فروش) هم وجود دارد که رزرو عمده می‌کنند و گاه باعث می‌شوند این هتل برای مدت زیادی جای خالی نداشته باشد و دست رد به سینه‌ی آژانس‌های گردشگری که مسافران خارجی دارند، بزند و درخواست گردشگر خارجی هم در نهایت بی‌جواب بماند و همان‌طور که آژانس‌ها می‌گویند، کلا از آمدن به ایران و اصفهان منصرف شود.

52_full

1346750781839347_large

url

هتل-شاه-عباس-در-اصفهان-اصفهان-دیدنی-های-

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.