اهمیت آموزش همگانی در توسعه گردشگری

قصد داشتم در این مطلب به موضوع ”حمایت از حقوق حیوانات در گردشگری طبیعی“ بپردازم که تماسی از سوی یکی از خوانندگان سفرنامه ذهنم را به سوی مطلبی که شاید بارها موضوع بحث محافل گردشگری بوده و نظریه های اعمال نشده بسیار دارد کشاند. این خواننده سفرنامه بعد از تماس با مراجع با گله مندی از عدم پاسخگویی با سفرنامه تماس گرفت تا شاید گوش شنوایی بیابد. سفرنامه به عنوان عضو کوچکی از جریان سریع و تاثیرگذار گردشگری وظیفه دارد دغدغه ها را بشنود و تلاش کند با تلنگری به مراجع و یا با حرکتی در مسیر فرهنگ سازی در جامعه دین خود را به گردشگری ادا کند.

آیا مردم شهر میزبان قبل از اینکه با سیاست های گسترش صنعت گردشگری مورد هجوم گردشگران قرار گیرند با فرهنگ نوین این صنعت آشنا شده اند؟! آیا برنامه ریزی ها فقط در جهت زیرساخت های شهری بوده و مردم که اصلی ترین بازیگر این صنعت هستند به امان خدا رها شده اند تا با مرور زمان بازی در این صنعت را صحیح یا غلط بیاموزند؟!

رفتار تک تک اعضای جامعه میزبان برای حفظ گردشگر و ایجاد وفاداری در وی نقش اساسی دارد. ایفای نقش جامعه میزبان از مبدا آغاز می گردد ، از همان لحظه که گردشگر مقصد خود را انتخاب می کند و این نقش سال های سال ادامه خواهد داشت. توشه ی فرهنگی که گردشگر از مقصد با خود به خانه می برد مقوله ای جدا از صنایع دستی و عکس است. وقتی من گردشگر با اشاره به مبلغ درج شده بر روی بطری آب معدنی در مقابل گران فروشی مورد کم لطفی و شاید گاهی مورد بی حرمتی از سوی فروشنده قرار می گیرم و لفظ آنچه که زیاد خریدار جاری می شود اعتماد درونی خود را به تمام هر آنچه در آن جامعه برای من تدارک دیده شده است از دست می دهم. و وقتی که پیرزنی مبلغی باور نکردنی در قبال چند دقیقه شارژ باتری دوربین از من می طلبد آیا من باز هم خواهم توانست براستی به این میهمان نوازی ایمان بیاورم؟!

ایجاد فرهنگ مشتری مداری و دیگر دوستی در جامعه میزبان وظیفه رسانه های مورد اقبال می باشد و با اطمینان می توان گفت این بخش از مسایل اجتماعی کمترین سهم از مسایل مطرح شده در رسانه هاست. همچنین ایجاد اطمینان از تداوم جریان بازار گردشگری در جامعه از سوی سازمانهای ذیربط و ایجاد فرهنگ حفظ گردشگر می تواند هم میزبان هم میهمان را در برابر آسیب ها ایمن کند. اگر فروشنده ی خدمات یا کالا ایمان داشته باشد که با رفتار صحیح و حسن انجام وظیفه نه تنها از یک گروه گردشگری بهره فرهنگی و مالی خواهد برد بلکه بازاری متداوم در پیش رو خواهد داشت ، تلاش خواهد کرد با ایجاد ارتباط دوستی از میهمان خود به عنوان سفیر تبلیغاتی زمینه را برای میهمانان بیشتر آماده سازد و از سفره گسترده ی گردشگری آهسته و پیوسته بهرمند گردد. رشد هماهنگ اجزا در هر صنعتی پایه هایی مستحکم برای تداوم رشد و رسیدن به اوج آن را فراهم خواهد کرد. دولت و سازمانها با در نظر گرفتن این اصل کلی بایستی پیش از گشودن درهای گردشگری زمینه رشد فرهنگی و محلی را در کنار زیرساخت های رفاهی و صنعتی فراهم سازند و بدین وسیله هر دو سوی بازار را بیمه کرده از سود پیوسته این صنعت در جهت نیل به اهداف خود بهرمند گردد.

سانلی اشراقی

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.