آشنایی با منطقه آزاد تجاری ارس

مناطق آزاد تجاری یکی از بزرگترین پتانسیل های گردشگری کشورمان هستند ، ما سعی داریم در این مطلب شما را با ”منطقه آزاد تجاری ارس“ و ظرفیت های آن در حوزه ی گردشگری آشنا خواهیم ساخت.

منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس در استان آذربایجان شرقی و شمال غرب ایران واقع شده‌است. این منطقه که در مجاورت ارمنستان و جمهوری آذربایجان قرار گرفته ، دارای وسعت پنجاه و یک هزار هکتار است. منطقه ی آزاد ارس در ۱۳۷ کیلومتری شهر تبریز ، یکی از قطب‌های عمده ی دانشگاهی و صنعتی ایران قرار گرفته است.
شهر جلفا به عنوان مرکز این منطقه ، در زمینه تجاری و گمرکی دارای پیشینه‌ای صد ساله بوده و مرز مشترک ایران و نخجوان در شهر جلفا به عنوان پرترددترین مرز مسافری ایران ، پس از فرودگاه‌های تهران مطرح شده است.

برای تشویق سرمایه‌گذاران در حوزه های گردشگری و صنعتی مزایای قانونی نظیر معافیت های مالیاتی ، معافیت گمرکی و سود بازرگانی ، صادرکردن محصولات تولیدی منطقه به خارج از کشور با حداقل تشریفات ، تضمین حقوقی مالکیت سرمایه گذاران خارجی ، کاهش مراتب اداری در ثبت شرکت ها و عدم نیاز به ویزا برای رفت و آمد اتباع خارجی در نظر گرفته شده است.
بیش از ۱۰۰ نفر از اتباع خارجی کشورهای ترکیه ، کره جنوبی ، هندوستان ، ارمنستان ، چین و قزاقستان فعالیت‌های اقتصادی و تجاری انجام می‌دهند.

منطقه آزاد ارس دارای امکاناتی از قبیل راه‌آهن و جاده ، شبکه برق ، آبیاری و شبکه توزیع آب ، شبکه توزیع گاز ، شبکه مخابراتی ، فیبر نوری ، اینترنت بی‌سیم ، شعبات و دفاتر بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بیمه ، پایانه‌های مرزی ، انبارهای گمرکی ، فرودگاه واقع در تبریز ، دفاتر دولتی و اداری ، هتل ، متل ، هتل آپارتمان و رستوران است.
این منطقه دارای ۵ دانشگاه بین‌المللی است که ۴ هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد ، دکتری و پی‌اچ‌دی در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند.

برای خودروهای وارداتی که قصد تردد در منطقه ی آزاد ارس را داشته باشند ، پلاک ویژه‌ای نصب می‌شود. این پلاک ، مختص خودروهای خارجی است که بدون پرداخت عوارض ، وارد محدوده منطقه آزاد ارس شده و تا شعاع ۱۳۵ کیلومتری و مرکز استان (تبریز) امکان تردد دارند.

وجود جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی که به دفعات توسط نویسندگان سفرنامه ارک معرفی شده اند از دیگر مزایای این منطقه است که تاکنون سالیانه هزاران گردشگر را به منطقه آزاد ارس کشانده است.

با وجود این امکانات و تسهیلات در منطقه آزاد تجاری ارس می توان به آینده ی روشن گردشگری و صنعتی این منطقه امیدوار بود ، با معرفی بیشتر ظرفیت های این منطقه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ، سازمان های مرتبط و مسئولان می توان گامی موثر در رونق اقتصادی و فرهنگی این منطقه برداشت.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.