آشنایی با اماکن تاریخی کلانشهر تبریز

بازار تبریز

tabriz bazaar

بازار تبریز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران به‌شمار می‌رود. این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع ، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده ی جهان است. بازار تبریز در مرداد سال ۱۳۸۹ به عنوان نخستین بازار جهان ، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این بازار از بازارچه‌ها ، تیمچه‌ها ، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده است.راسته‌بازار از بزرگ‌ترین بازارچه‌های بازار تبریز است. تیمچه‌ها و سراهای متعددی در این بازار وجود دارد که محل عرضه ی بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم است و از این جهت به بازار ملی نیز شهرت دارد.

ارک تبریز

ARK_copy

ارک علیشاه ، بازمانده ی محراب با شکوه مسجد علیشاه متعلق به دوره ی ایلخانی می باشد که امروزه به عنوان یکی از نمادهای شهر تبریز در نظر گرفته می شود. معماری بنا به شیوه ی آذری بوده و عظیم بودن ، مشخصه ی اصلی این بناست. این اثر به شماره ی ۱۷۰ و در دی ماه ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. ارک علیشاه در تبریز ، خیابان امام ، جنب خیابان طالقانی واقع شده است.

ربع رشیدی

IMG00160615

حدود ۷۰۰ سال پیش در تبریز ، دانشگاهی به‌نام رشیدالدین فضل‌الله همدانی ایجاد شد. در آن زمان این دانشگاه شامل چهار دانشکده بود که در چهارطرف آن قرار داشت و صفت اربع یا چهار عربی را به خود اختصاص داد و این مکان به‌نام ربع رشیدی شهرت یافت. به نقل از مورخان قدیم ، این مجموعه دارای پهناوری بسیار و ساختمان‌های گوناگون همچون مسجد و مدرسه و بیمارستان (دارالشفا) و کتابخانه و گنبدی برای آرامگاه خواجه رشیدالدین بوده است. این بنا مانند بیشتر شهرهای کهن دارای حصار و بارویی بزرگ نیز بوده است.

مسجد کبود

EDC01023

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه از مسجدهای تاریخی تبریز است. این مسجد طبق کتیبهی سر درِ آن ، در سال ۸۴۵ ه.ش و در زمان سلطان جهانشاه ، حکمران سلسله ی قراقویونلو ، بنا شده‌است. شهرت این مسجد به “فیروزه ی اسلام” به دلیل کاشی کاری منحصر بفرد آن به رنگ آبی است که به سبک معرق در زیباسازی مسجد نقش موثری ایفا می کند. این مسجد به شماره ی ۱۶۹ در دی ماه ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است. مسجد کبود تبریز واقع در خیابان امام خمینی (ره) ، (در جوار پارک خاقانی ) می باشد.

 

بنای شهرداری تبریز

b2055

عمارت شهرداری تبریز ، بنایی زیبا ، مستحکم و با معماری فوق العاده چشمگیری ، در زمان ریاست شهرداری حاج‌ارفع‌الملک جلیلی احداث شد. این بنا واقع در میدان شهرداری می باشد که به علت وجود ساعت عظیمی که روی برج آن قرار گرفته است به میدان ساعت نیز شهرت دارد. عمارت شهرداری تبریز ، از ابتدای احداث تا به حال ، به عنوان ساختمان شهرداری شهر تبریز مورد استفاده قرار گرفته‌است و امروزه با تقسیم شهر تبریز به ده منطقه ، این بنا به عنوان شهرداری مرکزی شهر تبریز در نظر گرفته می شود. این عمارت در سال ۱۳۸۶ ، به مناسبت بزرگداشت یکصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلدیه ایران در تبریز ، به نخستین موزه شهر و شهرداری‌های کشور تبدیل شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. امروزه موزه ی شهرداری همه روزه پذیرای بازدیدکنندگان می باشد.

موزه ی آذربایجان

jk2s2cr5y2fwlhnn7jv

موزه ی آذربایجان واقع شده در خیابان امام خمینی (ره) تبریز و در کنار مسجد کبود می باشد. این موزه در سه طبقه طراحی شده که هر طبقه ی آن به یک بخش اختصاص دارد. در طبقه ی زیرزمین آثار هنرمند معاصر احد حسینی به نمایش درآمده است. در طبقه ی اول آثار مربوط به دوره ی پیش از تاریخ و در طبقه ی دوم آثار دوره ی اسلامی به نمایش درآمده اند.

مقبره الشعرا

240342650152093017512814553978182196221

مقبره الشُعرا (آرامگاه شاعران) یکی از گورستان‌های تاریخی شهر تبریز است که در محله ی سرخاب واقع شده‌است. مقبره الشعرا هم‌اکنون در پیرامون تکیهی حیدر در تقاطع خیابان‌های ثقه الاسلام و عارف شهر تبریز واقع شده‌است و در ضلع شرقی بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملا باشی قراردارد. بیش از ۴۰۰ شاعر، عارف و رجال نامی ایران و کشورهای منطقه از ۸۰۰ سال پیش به ترتیب از حکیم اسدی طوسی تا استاد شهریار ، یکی پس از دیگری در اینجا به خاک سپرده شده‌اند.

ائل گلی

___2_20120109_1390695313

ائل گلی (شاه گلی) یکی از مهم‌ترین گردشگاه‌های شهر تبریز است که در جنوب شرق آن و در ۷ کیلومتری مرکزشهر واقع شده‌است. این مکان در زمان آق‌قویونلوها ایجاد شده و در دورهی صفویان گسترش یافته‌است. عمارت کلاه‌فرهنگی هشت‌ضلعی موجود در مرکز دریاچهی شاه‌گلی که به کاخ شاه‌گلی شهرت دارد ، امروزه به‌صورت یک تالار پذیرایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این بنا پیش‌تر یک ساختمان یک‌طبقه ی خشتی و فرسوده بود. شهرداری تبریز در سال ۱۳۴۶ خورشیدی ساختمان پیشین را تخریب و عمارت دوطبقه ی جدید و مقاومی در محل آن احداث کرد. کاخ ائل‌گلی در دوران حکومت سلطان یعقوب آق‌قویونلو احداث شده و در دوران سلطنت صفویان گسترش یافته‌است. قهرمان میرزا (هشتمین پسر عباس میرزا) نیز این عمارت را تکمیل‌تر نموده و آن را به‌صورت یک گردشگاه سلطنتی برای درباریان قاجار درآورده‌است.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.