مصاحبه با دکتر عیوضی؛ مدیر گردشگری شهرداری تبریز

از اینکه پذیرای ما در عمارت زیبای شهرداری هستید سپاسگزاریم.

متولد چه سالی و کدام شهر هستید؟

من محمدرضا عیوضی ۱۲ خرداد ۱۳۵۴ در تبریز متولد شده ام .

در مورد سوابق تحصیلی تان ما را مطلع فرمایید .

مدرک کارشناسی خود را به توصیه خانواده و علی رغم قبولی در رشته های دیگر ، در رشته برنامه ریزی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اخذ کردم و پس از آن مقطع کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت جهانگردی دانشگاه استانبول گذارندم و از رساله دکتری خود با موضوع مقایسه ترکیه و ایران در زمینه آموزش گردشگری در دانشگاه غازی آنکارا دفاع و موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته مدیریت گردشگری با گرایش آموزش مدیریت توریسم گردیدم .

هدف شما از تحصیل در این رشته ها چه بوده است؟

من از ابتدا به جامعه شناسی و آشنایی با درد های جامعه علاقه مند بودم ، اما معتقد بودم منتقد محض بودن دردی را از جامعه دوا نمی کند و شناخت محض راه حلی برای مشکلات اجتماعی ارائه نمی کند ، لذا رشته برنامه ریزی اجتماعی یا جامعه شناسی کاربردی را انتخاب نمودم . دلیل ادامه تحصیل در رشته گردشگری در کشور ترکیه ، موفق بودن این کشور در زمینه توریسم بود و نهایتا هدف از آموزش توریسم ، آموختن کاربردی ، اصولی و پایدار دانش این صنعت به علاقه مندان آن بود .

پس از پایان تحصیل چرا به ایران برگشتید ؟

از ابتدا هدفم انتقال آموخته هایم به میهن خود بود . چون معتقدم کسی که PHD می گیرد و ادعای تخصص دارد بایستی بتواند هم در آموزش و هم در امور اجرایی استراتژی و راهکار ارائه کند و در تمام طول مدت خدمتم تلاش کردم تا خود اینگونه باشم .

به عنوان یک مسئول گردشگری ، چه آرزویی برای آینده صنعت توریسم ایران دارید ؟

ایران از لحاظ پتانسیل های گردشگری در رتبه ۱۰ دنیا قرار دارد . آرزو دارم از لحاظ جذب گردشگر و درآمد های حاصله هم به رتبه ۱۰ دنیا برسیم و روزی بتوانیم گردشگری را یکی از منابع اصلی تولید ناخالص ملی کشور ببینیم . من مطمئنم با رونق توریسم ایران و با تکیه بر غنای فرهنگی مردم سرزمینمان ، کشور ما صادر کننده فرهنگ به تمام دنیا خواهد بود .

شرایط را برای کار مفید و تاثیر گذار در تبریز تا چه اندازه مساعد ارزیابی می کنید ؟

در ۲سال اخیر ، بویژه امسال و با حضور مدیریت کلان جدید در کشور ، توریسم اندک اندک در حال بازیابی جایگاه خویش است . علاوه بر این با حضور ریاست جدید سازمان میراث فرهنگی جناب دکتر حق پرست ، ما خواهیم توانست انسجام و ارتباط خوبی بین مدیریت گردشگری شهرداری تبریز ، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان منطقه آزاد ارس برقرار کنیم و در نهایت با سیاست گذاری مشترک و اجتناب از اقدامات موازی در جهت تقویت و توسعه توریسم آذربایجان حرکت کنیم . خوشبختانه افراد متخصص و تحصیل کرده در مقاطع مختلف رشته های گردشگری اندک اندک در پست های اجرایی و مدیریتی مرتبط قرار گرفته اند که اتفاق بسیار سازنده و ارزشمندی است .

پیش بینی می کنید خروج ایران از رکود گردشگری چند سال به طول بینجامد ؟

با توجه به حرکت های مثبت اخیر و آغاز به کار دولت تدبیر و امید و وجود پتانسیل های غنی گردشگری در کشور و البته نظر به بهبود روابط بین الملل امید دارم تا ۵ سال آینده شاهد شرایط بسیار مناسبی برای صنعت گردشگری ایران باشیم .علاوه بر این ، امروزه تلاش شهرداری تبریز و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که از سال ۷۵ در راستای ارتقای جایگاه گردشگری شهرمان آغاز شده است در حال نتیجه بخشی بوده و شاهد بازخوردهای مثبت و سازنده این فعالیت ها هستیم .

و اما سخن آخر …

امیدوارم که هر روز بیش از پیش شاهد پیشرفت کشور عزیزمان ، ایران در تمامی عرصه ها باشیم .

 

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.