روسیه؛ پهناورترین کشور جهان

روسیه با ۱۷۰۷۵۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت، پهناورترین کشور جهان است. پهناوری روسیه دو برابر مساحت کانادا یا چین یا ایالات متحده آمریکا است.

این کشور در عرض های بالای جغرافیایی واقع شده‌است و بیشتر مناطق کشور سردسیر و کم بارش است. به همین دلیل بیشتر مناطق این کشور (به ویژه سرزمین بزرگ سیبری) خالی از سکنه هستند و کشاورزی در این مناطق میسر نیست. پایتخت روسیه شهر مسکو است که در باختر و بخش اروپایی کشور و بزرگترین شهر اروپا است.

زبان رسمی روسیه، زبان روسی است. ولی ۲۷ زبان رسمی دیگر نیز در جمهوری‌ها و مناطق خودگردان این کشور وجود دارد. روسیه کشوری فدرال با تقسیمات کشوری پیچیده‌ای است و شامل ۸۳ واحد فدرال از جمله ۲۱ جمهوری خودگردان می‌شود. روسیه فرهنگ پرباری دارد و نویسندگان معروفی مانند تولستوی و داستایوفسکی روسی بوده‌اند.

واحد پول روسیه روبل است. روسیه با تولید ناخالص داخلی ۲۱۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ هشتمین اقتصاد بزرگ جهان (ششمین بر مبنای قدرت برابری خرید) بوده‌است.

دیدنیهای روسیه

دریاچه ی بایکال: این دریاچه، عمیق ترین دریاچه ی جهان است که در شرق سیبری واقع شده است. با زلال ترین آب دریاچه ای روی زمین، این دریاچه ۱۵۰۰متر عمق دارد.

اثر تاریخی مادر میهن: این مجسمه عظیم و یادبود گرانبها به یاد کشته شدگان جنگ جهانی دوم ساخته شده است. این مجسمه با ۸۵ متر ارتفاع دو برابر مجسمه آزادی در امریکا بوده و در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بلندترین مجسمه تاریخی ثبت شده است، این زن نماد کشور روسیه است.

کلیسای جامع سنت باسیل: کلیسای جامع سن باسیل واقع در میدان سرخ بی شک بنایی بی همتاست . هشت کلیسا با گنبد های افسانه ای و رنگارنگ ، دور تا دور کلیسای چادری شکل مرکزی حلقه زده اند .

کوه های البروس: بلندترین نقطه ی روسیه این کوهها هستند، حتی برخی معتقدند بلندترین نقطه ی اروپا نیز کوه های البروس است. . ارتفاع کوه البروس ۵۶۰۰ متر برآورد شده است.

کاخ موزه هرمیتیج (Hermitage) در سنت پیترزبورگ با دارا بودن بیش از ۳ میلیون اثر تاریخی هنری به جا مانده از یک قرن و نیم سلطنت تزارها یکی از بزرگترین مجموعه‌های هنری-تاریخی اروپا است.

بهترین زمان سفر به روسیه

مردادماه و اوایل شهریورماه گرم‌ترین فصول روسیه هستند. زمستان‌های روسیه طاقت فرسا و به شدت سرد است به طوری که در مسکو هوا به ۵۰- یا ۶۰- درجه سانتی‌گراد می‌رسد ولی باز هم در این فصل علاقه‌مندان به گردشگری برای لذت از برف و سرما دل را به دریا می‌زنند و در رستوران‌ها و کافی شاپ‌های مسکو و اطراف به تماشای بارش برف و لذت از میهمانی‌های روس‌ها می‌پردازند. فصل بهار خیلی انتخاب مناسبی برای سفر به روسیه نیست چرا که در این فصل برف‌ها شروع به آب شدن می‌کنند و مشکلات فراوانی برای رفت و آمد در خیابان‌ها ایجاد می‌کنند. هوای روسیه خشک است به همین دلیل حتی در مناطق شمالی نزدیک به سیبری در تابستان دمای هوا به ۲۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. در مسکو و سنت پیترزبورگ دما در تابستان بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد در تغییر است.

فستیوال موسیقی بهاره در ماه اردیبهشت اجراهای مختلف از اپراها و موسیقی‌های محلی را دربر می‌گیرد. جشنواره فیلم مسکو در پاییز و در سال‌های فرد برگزار می‌شود.

حتماً در سفر به روسیه وقت زیادی را به بازدید از شهر سنت پیترزبورگ اختصاص دهید چرا که این شهر در طی سال‌های حکومت کمونیست‌ها ماهیت تزاری و سلطنتی خود را حفظ کرده و چندین کاخ و موزه و کتابخانه معروف را در بر می‌گیرد. در اطراف کاخ‌های این شهر رودخانه‌ای جریان دارد که شهر را شبیه به شهر ونیز در ایتالیا کرده است. دیدنیهای سن پترزبورگ مراکز دیدنی شهر سن پترزبورگ عبارتند از: موزه هرمیتاژ، قصر تابستانی پیترهوف ، تئاترهای باله، رقص های روسی و سایر برنامه های هنری .

قبل از سفر به روسیه بدانید که :

هر شخص خارجی برای ورود به روسیه نیازمند اخذ ویزا است و برای این امر بایستی دعوتنامه ای از سوی یک شرکت روسی در اختیار داشته باشد. سپس دعوتنامه مذکور به همراه گذرنامه باید به سفارتخانه و یا کنسولگری روسیه در محل اقامت تحویل گردد اعتبار گذرنامه متقاضی نیز بایستی شش ماه پس از پایان تاریخ اعتبار روادید باشد. معمولاً فرایند طبیعی جهت اخذ روادید تجاری ۲۵ روز به طول می انجامد. روادید تجاری معمولاً برای شرکت در نشست های کاری، همایش و دوره های آموزشی است که برای ۹۰ روز اقامت در طی ۱۸۰ روز معتبر است.

برای رانندگی در روسیه به گواهینامه بین‌المللی(IDP) مورد نیاز است.

چک های مسافرتی و کارت های اعتباری در روسیه قابل قبول است اما ترجیح با پول نقد و کارتهای بانکی است ارزهای دلار، یورو و پوند را با توجه به کثرت صرافی ها به ویژه در شهرهای بزرگ روسیه می توان به روبل تبدیل نمود. معمولاً صرافی ها برای تبدیل مقادیر معادل دو هزار دلار به بالا پاسپورت درخواست می نمایند.

مراکز خرید شهر مسکو عبارتند از: خیابان تورسکایا، خیابان آربات جدید و قدیم، فروشگاه مانژ، هندی کرافت، سینیور مال و… همچنین از مراکز خرید شهر سن پترزبورگ خیابان نفسکی را می توان نام برد.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.