آشنایی با موزه موسیقی ایران

پاسداری از میراث موسیقی کشور، اولین گام برای برنامه ریزی زیرساخت های گردشگری موسیقی است. گردشگری موسیقی اکنون یکی از گونه های درآمدزایی حوزه ی گردشگری است و متاسفانه در کشور ما نادیده گرفته شده است. در این بخش به بررسی موزه ی موسیقی ایران ، اولین و تنها نمونه در کشور ، خواهیم پرداخت.

موزه موسیقی پایگاهی برای اهالی این حوزه است و برنامه‌هایی همچون بزرگداشت استادان موسیقی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ساز سازی، مجهز کردن استودیو صدا، ضبط کارهای جدید، کارگاه آموزشی با حضور استادان مختلف، ساخت مستندهایی در رابطه با موسیقی و زندگی استادان ، ساخت تندیس چهره های موسیقی، برگزاری مستمر کلاس و کارگاه‌های پژوهشی و آموزشی ، جایزه کتاب سال موسیقی ، تأسیس بانک نت ، برگزاری جشنواره در حوزه شناخت ساز و استاندارد کردن سازها از دیگر فعالیت‌های این موزه است. تاسیس موزه موسیقی با همکاری شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران آغاز شد و فعالیت آن در قالب موسسه‌ای غیردولتی پیش‌بینی شده است. آن‌گونه که در اساسنامه موزه آمده ، حفظ و صیانت از میراث موسیقی ملی کشور ، معرفی آثار و تولیدات گذشتگان به نسل امروز و آینده و تکریم و گرامیداشت مشاهیر و استادان پیشکسوت در عرصه موسیقی و حمایت از نشر آثار موسیقیایی و پایان‌نامه‌های دانشجویی از جمله اهداف این موزه است.

سالن نمایش سازها ، گنجینه موزه ، آرشیو صوتی و تصویری ، سالن اجرا و استودیوی ضبط موسیقی ، کتابخانه تخصصی ، کارگاه نمایش مراحل ساخت ساز ، انبار ویژه نگهداری بهینه سازها ، مخزن محصولات مکتوب ، کافی شاپ و بخش سمعی و بصری ، بخش‌های گوناگون موزه موسیقی را تشکیل می‌دهند.علاقه‌مندان برای بازدید از موزه موسیقی می‌توانند به جز روزهای شنبه و ایام تعطیل ، از ساعت ۱۰ تا۱۸(نیمه اول سال) و۱۰ تا۱۷(نیمه دوم سال) به میدان تجریش، خیابان شهید دربندی ، سه راه تختی، کوچه نمازی ، شماره ۹ مراجعه کنند.

نادره مشهور

سلام، من نادره مشهور هستم، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی گردشگری از دانشگاه تبریز و مدیرعامل شرکت بینش فراگیر ارک سفر. به گردشگری، عکاسی و گرافیک علاقه مندم و در زمینه توسعه کسب و کارهای جدید نیز فعالیت دارم. فعالیت خود را در حوزه رسانه و گردشگری از سال 92 و از روزنامه ارک آغاز کردم. در ارک توریسم مقالاتی در حوزه جاذبه‌های گردشگری تاریخی تالیف میکنم. مدیر اجرایی پروژه یک دقیقه با تبریز هستم و ترجمه مقالات به زبان آلمانی و فرانسه را بر عهده دارم. به واسطه علاقه به برنامه نویسی و گرافیک بخشی از مسئولیت توسعه وب سایت ارک توریسم را نیز بر عهده گرفته ام. امیدوارم روزی ارک توریسم به مرجع اصلی اطلاعات گردشگری ایران و تبریز تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.